99,1 prosent av all innsjekket bagasje i hele verden kom fram som planlagt i fjor. Det er ny rekord.

Totalt reiste 2,87 milliarder mennesker med fly i fjor. De mistet 25,8 millioner kofferter, en nedgang på 6,5 millioner kolli på ett år.

Siden 2007 er mengden forsinket eller tapt bagasje mer enn halvert. Bare det siste året ble flyselskapenes utgifter redusert med hele 3,7 milliarder kroner på grunn av nedgangen.

Det viser den årlige statistikken over tapt bagasje som utarbeides av lufttransportspesialisten SITA i samarbeid med flyselskapenes internasjonale organisasjoner og samferdselsdepartementet i USA.

LES OGSÅ:

Bagasjegebyr

Én årsak til nedgangen er at stadig flere flyselskaper innfører bagasjegebyr.

– Dermed sjekker passasjerene inn færre kolli, noe som igjen demper presset på flyplassenes bagasjesystem, sier SITA-direktør Nick Gates til Air Transport World.

Men dette er ikke hele forklaringen, ettersom passasjerveksten er stor. I fjor økte antallet flypassasjerer i hele verden med 190 millioner fra året før.

Bransjen har tatt i bruk ny teknologi som gjør det mye enklere å spore forsvunnet bagasje. Hovedproblemet er kofferter som blir borte i transfer, altså når passasjeren bytter fly underveis. Spesielt vanskelig blir det når transfer-bagasjen skal overføres fra ett flyselskap til et annet.

53 prosent av all forsvunnet bagasje blir borte i transfer. Dette koster flyselskapene minst 7,8 milliarder kroner i året, ifølge Nick Gates.

IATA, flyselskapenes samarbeidsorganisasjon, satser stort på smidigere og sikrere bagasjehåndtering.

Gates forteller at IATA har besøkt store flyplasser verden over de siste månedene for å undersøke forholdene og gi gode råd om bedre rutiner.

– Bedre flyplasser

Rolf Forsdahl - Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Virke - Foto: Virke /

Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Virke

Foto: Virke

Det er ingen tvil om at flyselskapene og ikke minst flyplassene er blitt mye bedre på kvalitetssikring og oppgradering av bagasjehåndteringen, bekrefter reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i Virke.

– Men passasjerene pakker og merker kofferten slik de alltid har gjort. Mange glemmer at bagasjen bør merkes med navn og telefonnummer. Likevel er det blitt lettere å spore bagasje på avveie, sier han til NRK.no.

Flyselskapene har mye å tjene på at bagasjen kommer fram i tide. – Ikke bare på grunn av utgiftene til erstatninger, men også fordi dette er viktig for konkurransen. Transfer er fortsatt den store akilleshælen, men selskapene er blitt mye flinkere til å ta hensyn til tidspresset når de planlegger rutene sine, mener Rolf Forsdahl.

Topper ikke statistikken

Hos Europeiske reiseforsikring er det sykdom, ulykker og dødsfall som utgjør størstedelen av utbetalingene. Summen i fjor ble 440 millioner kroner.

Emma Elisabeth Vennesland - Europeiske reiseforsikring har ikke merket stor nedgang i forsinket bagasje, sier kommunikasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland. - Foto: Pressebilde / If

Europeiske reiseforsikring har ikke merket stor nedgang i forsinket bagasje, sier kommunikasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland.

Foto: Pressebilde / If

– Andelen forsinket bagasje utgjør bare en liten del, og holder seg relativt konstant, sier assisterende kommunikasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland.

Hun kan ikke love at de hyggelige internasjonale bagasjetallene vil bety lavere forsikringspremier.

– I fjor erstattet vi forsinket bagasje for 18 millioner kroner fordelt på 6100 saker. Det var en liten økning fra året før, forteller Vennesland.

Samtidig betalte Europeiske 20 prosent mindre for bagasje som ble ødelagt eller som aldri kom til rette. Her var tallene 5,2 millioner kroner og 1464 saker i fjor.

Ifølge Europeiske er det kompliserte ombookinger og transfer på flyplasser rundt omkring i verden som er hovedproblemet.

I likhet med Rolf Forsdahl sier Vennesland at norske passasjerer er for lite flinke til å merke innsjekket bagasje klart og tydelig.

– Bruk gjerne fargerik merking som gjør det lettere å finne bagasjen. Når alle kofferter er svarte, er det fort gjort å ta feil, minner hun om.

LES OGSÅ: