Tog - Hvis det tar 60 minutter med toget og den tiden kan godkjennes som arbeidstid av arbeidsgiveren din, kan reiseveien faktisk korte ned arbeidsdagen med to timer hver dag. - Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Hvis det tar 60 minutter med toget og den tiden kan godkjennes som arbeidstid av arbeidsgiveren din, kan reiseveien faktisk korte ned arbeidsdagen med to timer hver dag.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Spar tusenlapper på vei til jobb

Du kan spare flerfoldige tusenlapper ved å bytte fra bil til kollektivtransport til og fra jobb. Sjekk hva summen blir på din strekning.

Anne Haabeth Rygg - For de 3600 kronene du sparer på å reise kollektivt mellom Drammen og Oslo kan du kjøre drosje for 200 kroner 18 ganger i måneden, altså fire ganger i uka, sier Anne Haabeth Rygg fra Forbrukerrådet. - Foto: Karina Jørgensen / NRK

For de 3600 kronene du sparer på å reise kollektivt mellom Drammen og Oslo kan du kjøre drosje for 200 kroner 18 ganger i måneden, altså fire ganger i uka, sier Anne Haabeth Rygg fra Forbrukerrådet.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

At bil koster er kjent for mange, men ikke like mange kjenner til hvor mye det går an å spare ved å reise kollektivt.

– Selv om jeg visste det var stor forskjell ble jeg overrasket over hvor mye du faktisk sparer, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør i Forbrukerrådet til NRK.no.

35.000 kroner på Moss–Oslo

Forbrukerrådet har regnet ut hva du sparer på å la bilen stå på syv forskjellige strekninger i Norge.

Den største besparelsen er på den populære pendleruten Moss – Oslo, der det er mulig å spare inn utrolige 35.868 kroner i året på å velge kollektivt fremfor bil.

(Se besparelsen for de andre strekningene i tabellen nedenfor)

– Mange tenker bare på drivstoffkostnaden og eventuelle bompenger ved bilkjøring. Men du må huske på at bilen koster nesten 2000 kroner i måneden i tillegg, med tanke på forsikring og avgifter. Mange betaler også for parkering, sier Forbrukerrådets fagdirektør.

Beregningene baserer seg på en Golf fra 2008 til en verdi av 130.000 kroner. Den koster 23.600 kroner i året før du begynner å kjøre.

Med ABC nyheters bilkalkulator kan du finne ut hva din bil koster i året ved å fylle ut kroner 0 på kjørelengde, forklarer Haabeth Rygg.

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

Dette sparer du på å velge kollektivt

   Månedlige bil- og kollektivkostnader til/fra jobb

Strekninger:

Pris på 30-dagers-billett:

Totalkostnad bilkjøring:*

Sparing ved kolletivreise:

Årlig sparing:

Byåsen- Dragvoll, 9 km

600 kroner

2.793 kroner

314 kroner

3.768 kroner

Lysaker - Oslo sentrum, 8 km

630 kroner

2.946 kroner

427 kroner

5.124 kroner

Stavanger - Sandnes, 15 km

981 kroner

3.138 kroner

338 kroner

4.056 kroner

Arna - Bergen sentrum, 24 km

880 kroner

3.521 kroner

912 kroner

10.944 kroner

Ski - Oslo sentrum, 27 km

1100 kroner

4.039 kroner

1.239 kroner

14.868 kroner

Drammen - Oslo sentrum, 43 km

1580 kroner

5.217 kroner

2.097 kroner

25.164 kroner

Moss - Oslo sentrum, 63 km

1999 kroner

6.329 kroner

2.989 kroner

35.868 kroner

* Ren kjørekostnad pr mnd for å kjøre til og fra jobb hver arbeidsdag (inklusive bom og bilkjøring med 1,76 kroner per kilometer, men ikke faste kostnader ved bilhold)

Kilde: Forbrukerrådet, Transportøkonomisk institutt

Kan spare mer ved å kutte bilen helt

Tallene i tabellen over viser hvor mye du sparer ved å pendle kollektivt - uten å kvitte deg med bilen din.

Men velger du å kvitte deg fullt og helt med bilen(e) din(e), kan du potensielt kutte utgiftene med flere titusener,

– Mange familier har flere biler og kan klare seg med bare én. Enkelte med én bil kan sikkert klare seg uten den også, sier Haabeth Rygg.

På strekningen Moss – Oslo er den årlige besparelsen på hele 51.960 kroner, dersom du kvitter deg med en bil tilsvarende den som er brukt i Forbrukerrådets priseksempel.

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

Besparelse med én bil mindre

  Månedlig besparelse med én bil mindre

Strekning:

Sparing med én bil mindre:

Årlig besparelse:

Byåsen - Dragvoll

2.193 kroner

26.316 kroner

Lysaker - Oslo sentrum

2.316 kroner

27.792 kroner

Stavanger - Sandnes

2.157 kroner

25.884 kroner

Arna - Bergen sentrum

2.641 kroner

31.692 kroner

Ski - Oslo sentrum

2.939 kroner

35.268 kroner

Drammen - Oslo sentrum 

3.637 kroner

43.644 kroner

Moss - Oslo sentrum

4.330 kroner

51.960 kroner

Kilde: Forbrukerrådet

Regn ut din strekning

Forbrukerrådet har tatt utgangspunkt i syv strekninger, men kjører du en helt annen strekning, kan enkelt og greit regne ut din egen besparelse etter denne oppskriften:

  • Finn bilprisen din i ABCs kalkulator ved å fylle inn kroner 0 på kjørelengde
  • Legg til eventuelle bom- eller fergeutgifter
  • Regn ut hvor mange kilometer du kjører hjemmefra til jobb og gang dem med 1,7
  • Regn sammen disse tre tallene
  • Se summen opp mot hva du må ut med i månedskort på strekningen din

Likt reisefradrag uansett reisemåte

Gry Nilsen - Reisefradraget reduseres til 70 øre per kilometer for distanse utover 50.000 kilometer i året, sier Gry Nilsen fra Skattebetalerforeningn. - Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Reisefradraget reduseres til 70 øre per kilometer for distanse utover 50.000 kilometer i året, sier Gry Nilsen fra Skattebetalerforeningn.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

En annen ting å ta med i vurderingen, er at jo billigere du reiser, jo mer kan du spare.

– Reisefradraget du fører opp på selvangivelsen er på kroner 1,50 per kilometer uavhengig av om du kjører egen bil, sykler eller reiser kollektivt, sier Gry Nilsen, advokat og fagsjef i Skattebetalerforeningen til NRK.no.

Sitter du for eksempel på med naboen en dag, får du reisefradrag uten at selve reisen koster deg en krone.

Har du fulltidsjobb og vanlig femdagersuke, kan du gå ut fra 230 reisedager. Jobber du mindre, må du selv regne deg frem til hvor mange dager du har reist frem og tilbake til jobben.

– Det er den korteste distansen langs bilvei, eller med offentlige transport, som skal brukes. Det vil si at dersom du velger å kjøre en omvei fordi det tar kortere tid, kan du likevel bare ta med kilometerne fra den korteste distansen, forklarer hun videre.

Har du utgifter til bom eller ferje på minst 3.300 kroner, og bruk av bil fører til at to timers kortere daglig reise (fordi du slipper venting for eksempel), kan du også få fradrag for ferje og bom.

– Reisefradrag er noe som vanligvis først er aktuelt når du har mer enn ca. to mil reisevei til jobben. Årsaken til at avstanden til jobben vanligvis må være minst to mil, er at bunnfradraget, eller ”egenandelen”, er på 13.950 kroner. Er for eksempel reiseveien fem kilometer, og du har vanlig femdagers uke, vil du ikke komme over bunnfradraget, legger hun til.

Reisetid dekket av jobben

Det er mange grunner til at noen foretrekker å bile til jobben, mens andre liker å reise kollektivt.

– Tid er gjerne en faktor, og de som kjører oppgir det som den viktigste grunnen, opplyser Haabeth Rygg.

Tid kan måles på mange måter. Om toget tar 60 minutter og bilturen 45, er det rasket å kjøre.

Dersom de 60 minuttene du sitter på toget kan godkjennes som arbeidstid av arbeidsgiveren din, kan reiseveien faktisk korte ned arbeidsdagen med to timer hver dag.

– I stedet for å se på baklyset på bilen foran deg kan du arbeide på toget, foreslår Haabeth Rygg.

Svært mange tog- og busstrekninger har trådløst nett slik at du kan jobbe på en bærbar pc eller et nettbrett.

– Gjør du slike ting på vei til og fra jobb er det mye å spare, og jeg vet det er mange arbeidsgivere som er med på denne løsningen, sier hun.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)