Hopp til innhold

Slik kan du slippe å betale parkeringsboten

Har du sjekket at boten faktisk er riktig? Det trenger nemlig ikke være tilfelle. Sjekk når du bør klage på parkeringsbøter.

Parkeringsbot

Har du fått en bot du mener er urimelig utenfor en butikk du er god kunde i? Da kan det lønne seg å klage til grunneier, og be vedkommende stryke boten.

Foto: Kim Jansson/NRK

I dag ble det klart at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nå varsler helt nye regler for parkeringsbøter. Det kan bety at det blir billigere å feilparkere.

I fjor ble det totalt behandlet 4.211 saker i Parkeringsklagenemda. Forbrukerrådets fagdirektør for samferdsel, Anne Haabeth Rygg, mener det er på tide at det kommer et felles regelverk for offentlige og private parkeringsselskaper.

Anne Haabeth Rygg

Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet regelverket innen parkering er for komplisert.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen / Forbrukerrådet

– Det har ligget et forslag i departementet i syv år. Jeg skjønner at det tar tid, men så vanskelig er det ikke, sier Rygg til NRK.no.

Hun oppfordrer deg i første omgang til å klage skriftlig til parkeringsselskapet dersom du har fått en bot du mener er urettmessig.

– Det er viktig at du tar bilde av situasjonen, og dokumenterer din side av saken. Sjekk hva du er bøtelagt for, og hvis du mener situasjonen er en annen, ta saken videre, sier Rygg.

Dårlig synlig parkeringsbillett

Det er dette som oftest gir bøter. Derfor er anbefalingen fra Rygg følgende:

– Kjøp deg en parkeringsklype – den koster lite, og kan spare deg for en unødvendig bot. Det er fort gjort at billetten blåser bort idet du lukker døren.

Men hvordan du tolker «lett synlig» kan være så mangt. Hva skjer dersom billetten havner i fører- eller passasjersetet?

– Det er klart at noe kan være oversett, og det finnes grensetilfeller som dette. Det spørs om billetten er synlig i setet fra utsiden, og om det er lett for parkeringsvakten å komme mellom bilene, sier Rygg, og understreker nok en gang hvor viktig det er for saken din at du tar bilder av situasjonen.

Da kan det være viktig å huske at bilskiltet bør være med på bildet. Be også om å få tilsendt parkeringsbetjentens bilder – det har du krav på. Sjekk at bilnummeret på boten stemmer overens med ditt eget. Bilder uten skilt er ikke gyldig bevismateriale for parkeringsselskapene.

Hva skjer dersom det trekkes billett fra feil automat?

Du må trekke billett fra automaten til det selskapet som forvalter området du har parkert på. Her plikter selskapene å ha tydelig og god skilting, så hvis du mener det har vært for dårlig skiltet og vanskelig å forstå hvilken automat du skal trekke parkeringsbillett fra, anbefaler jeg å klage til selskapet, sier Rygg.

Dersom du har løst riktig billett, kan det oppstå situasjoner som gjør at du ikke rekker tilbake til bilen i tide.

– Det kan oppstå situasjoner som er vanskelig for deg å forutse – for eksempel hvis du er til en legetime eller lignende. Ut over å beregne god tid på parkeringsbetalingen, kan dette være situasjoner her som berettiger en klage på en bot, sier Rygg.

Klag til grunneier

Dersom du er god kunde i en butikk, har handlet mye og kommer ut til en gul lapp på ruta, kan det lønne seg å klage til grunneier.

– I utgangspunktet er det de som forvalter stedet, altså parkeringsselskapet du skal klage til. Men dersom du føler at du ikke blir hørt kan det være verdt å sende en klage til butikkeier eller grunneier. Da kan vedkommende ettergi boten, sier Rygg.

Og når det gjelder selve parkeringen og hvordan bilen står plassert, kan dette også være i gråsonen. For du skal ikke godta bot for parkering utenfor oppmerket felt dersom deler av hjulet fortsatt er i kontakt med streken.

– Hjulet må være helt utenfor streken, sier fagdirektøren.

(Saken fortsetter etter bildet)

Feilparkering

En slik feilparkering kan fort gi deg bot. Er hjulet i kontakt med deler av stripen er saken en annen.

Foto: Brit Jorunn Svanes / NRK

Får ikke medhold

Det kan altså være lurt å klage følgende – forutsatt at det kan dokumenteres:

  • Parkering på stripen
  • Utløpt bot på parkeringsplass ved butikk du er god kunde hos
  • Dårlig synlig billett
  • Dårlig og forvirrende skilting

Men, det er ikke alltid det er like lett å få medhold i klagen. Noen sakstyper er avgjort av Parkeringsklagenemda at ikke gir gjennomslag.

  • Å parkere på plasser for bevegelseshemmede er ikke nødvendigvis gratis.
  • En misforståelse som har vært vanlig er at alle har tre minutter på seg før kontrollavgift kan ilegges. Dette er ikke korrekt. Man får en rimelig frist til å betale og sette seg inn i parkeringsvilkårene. Denne fristen kan variere fra noen sekunder til mer enn tre minutter avhengig av avstanden til automat og førers førlighet.
  • Har du parkert et sted der automaten er ute av drift, og du ikke har lagt en lapp i frontruta med beskjed om feilen eller ringt parkeringsoperatøren og varslet slik standardvilkårene krever, vil du ikke få medhold i klagen din med mindre parkeringsoperatøren har registrert feil på automaten i tidsrommet du parkerte.

Skiltjungel

Det skal i utgangspunktet stå på hovedskiltet ved inngangen til en privat parkeringsplass hva du får i bot dersom du bryter parkeringsreglene. Men ofte er det flere skilt å forholde seg til på plassen – en skiltjungel, ifølge Rygg.

– Det er ofte mange ulike aktører, og urimelig å forvente at forbruker skal lese og sette seg inn i alle skiltene hver gang de skal sette fra seg bilen sin, sier hun.

Rygg legger til at mange selskaper har ulike regelverk, og at det derfor er vanskelig for forbruker å sette seg inn i alle de ulike regelverkene.

Slik klager du

Kun en fjerdedel av alle parkeringsselskaper i Norge er medlem av Parkeringsklagenemda. Rygg tror noe av grunnen til det er at mange oppdragsgivere ikke krever dette.

– Det koster penger å være medlem, og det koster penger når et selskap blir klaget inn. Da velger noen å stå utenfor, og det mener jeg er kritikkverdig. Det stiller forbrukeren i en svært uheldig situasjon, sier hun.

Med andre ord; dersom du ikke får medhold i klagen din til parkeringsselskapet, og selskapet er tilsluttet nemda, har du rett til å få din klage behandlet der. Hvis ikke må du gå rettens vei.

– Dette kan føre til at useriøse aktører kan holde på som de vil, og det vil vi ikke. Det er nok få som går rettens vei for noen hundrelapper, sier Rygg.

Nå håper Forbrukerrådet at det blir obligatorisk å være medlem i Parkeringsklagenemda.

  • Forbrukerinspektørene har sett nærmere på parkeringsbransjen. Se sendingen her

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)