Rolf Forsdahl - Vi kommer til å merke at kinesiske turister er viktige for næringen i årene framover, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl. - Foto: Pressebilde /

Vi kommer til å merke at kinesiske turister er viktige for næringen i årene framover, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl.

Foto: Pressebilde

Kinesere er i ferd med å bli den viktigste turistgruppen for reiseliv verden over.

I løpet av kort tid har mange kinesere fått råd til å reise utenlands, og de blir stadig flere. De neste tre årene forventer det kinesiske nasjonale turistrådet at antallet kinesiske turister vil øke fra 30 til 100 millioner.

– Dette vil man merke. Reiselivet vil tilpasse seg de gruppene som har mest potensiale, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i Virke (tidligere HSH).

Flere bukk og bedre service

Møtet mellom reiseliv og kinesiske turister og turoperatører går nemlig ikke alltid på skinner.

– Det har en tendens til å bli kulturkollisjoner. For eksempel er det langt høyere krav i kinesisk kultur til høflighet, sosiale ritualer og respekt. Dette vil hotellansatte og andre måtte lære seg til en viss grad, sier Forsdahl.

Han understreker at litt mer høflighet ikke nødvendigvis er av det onde.

– Steder der kinesere allerede er et stort innslag, har jo tilpasset seg uten dramatikk. Og for alle andre vil det jo være positivt hvis flere kinesere betyr bedre service, sier han.

Flere kinesiske ansatte

Flere hotellkjeder, blant dem Hilton, har allerede satt igang rekruttering av ansatte som snakker mandarin. I tillegg kurser de ansatte i kinesisk etikette.

– De som vil tiltrekke seg mange kinesiske turister, vil nok tenke at det er lurt å ha ansatte som snakker språket, tror reiselivsdirektøren.

Kinesisk frokost og middagsalternativer er også blant tiltakene som skal tiltrekke den kinesiske middelklassen.

– Sånn er jo vi nordmenn også. Vi spiser gjerne kinesisk og indisk mat hjemme i Norge. Men når vi er borte hjemmefra, setter vi pris på å få norsk mat, mener Forsdahl.

Som hotellturist vil du antakelig også merke at det dukker opp kinesiske tv-kanaler mange steder i årene som kommer.

Økning også i Norge

Også norsk reiseliv håper på å få sin del av potten når kineserne i stadig større grad reiser utenlands.

De siste fem årene har Norge markedsført seg mer direkte mot kinesere gjennom Innovasjon Norge, og i år er økningen stor.

Tall fra juli i år viste en økning på 65 prosent i antall utskrevne turistvisum til kinesere, sammenlignet med året før.