Måler midjen - Midjen skal måles én centimeter over navlen. - Foto: Karina Jørgensen / NRK

Midjen skal måles én centimeter over navlen.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Slik måler du livvidden

Det er viktigere å reduserer midjemålet enn å gå ned i vekt. Men det er lett å måle feil.

Magemåling - Stå oppreist når du måler midjen, og legg målebåndet én centimeter over navlen. - Foto: Karina Jørgensen / NRK

Stå oppreist når du måler midjen, og legg målebåndet én centimeter over navlen.

Foto: Karina Jørgensen / NRK
Yngvar Andersen - Jeg har en BMI på 27,5, men jeg er ikke overvektig, sier Yngvar Andersen. - Foto: Astrid Engen / NRK

Jeg har en BMI på 27,5, men jeg er ikke overvektig, sier Yngvar Andersen.

Foto: Astrid Engen / NRK

I januar skal treningsekspert Yngvar Andersen få ti nordmenn to buksestørrelser ned.

Samtlige har for mange centimeter rundt midjen.

Hvor mye de går ned i vekt, er mindre viktig.

Hvis du er mann og har en livvidde på 94 centimeter, eller kvinne med livvidde på 80 centimeter og over, er du i risikogruppa for metabolsk syndrom og type 2 diabetes, mener Den internasjonale diabetesføderasjonen (IDF).

Rett over navlen

Det finnes mange forskjellige kroppsfasonger.

Noen har brede hofter og smal midje, andre har stor rumpe og «håndtak» i siden.

Uansett hvordan du ser ut skal midjen måles på samme måte. Stå oppreist uten å hverken trekke inn eller blåse ut magen. Legg et målebånd rundt midjen, én centimeter over navlen.

Dersom målebåndet viser mer enn 94 centimeter for menn eller 80 centimeter for kvinner, er det for mye.

Se på helheten

Treningsekspert Yngvar Andersen er et godt eksempel på at BMI alene ikke er et godt mål.

Han er overvektig ifølge BMI-skalaen, men midjemålet hans viser noe annet.

– Akkurat nå veier jeg 100 kilo og er 1,9 meter høy, sier han til NRK.no.

Legger vi inn målene hans i BMI-kalkulatoren viser den at han har en BMI på 27,7, hvilket er overvektig.

– Midjemålet mitt er bare 83 centimeter, legger han til.

Viktigere enn BMI

Fagsjef ved Avdeling for folkesykdommer Sidsel Graff-Iversen - Hvis du er mann og har livvidde på 94 centimeter, eller kvinne med livvidde på 80 centimeter og over, er du i risikogruppa for metabolsk syndrom og type 2 diabetes, sier Sidsel Graff-Iversen. - Foto: Hanne Tharaldsen / Folkehelseinstituttet

Hvis du er mann og har livvidde på 94 centimeter, eller kvinne med livvidde på 80 centimeter og over, er du i risikogruppa for metabolsk syndrom og type 2 diabetes, sier Sidsel Graff-Iversen.

Foto: Hanne Tharaldsen / Folkehelseinstituttet

– Mange studier har pekt på bukfedme som en viktig indikator for helseskade, ofte viktigere enn BMI-målet, sier Sidsel Graff-Iversen, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet (FHI) til NRK.no.

Dess høyere midjemål, jo større fare for å få diabetes og hjerte- og karsykdommer.

– De offisielle målene er at kvinner skal ha mindre enn 80 centimeter rundt midjen, og menn under 94 centimeter. De er ganske strenge og helt uten nyansering for alder, presiserer hun.

Eldre kvinner fra 50+ vil ofte ha trøbbel med å komme under 80 centimeter. For kvinner vil en del av fettfordelingen og figuren endre seg etter overgangsalderen, det er det ikke tatt hensyn til i disse målene.

– Vi må se på dette som det ideelle målet for unge kvinner, men kvinner over 50 år kan være i god form selv om midjen er større enn 80 centimeter, legger hun til.

Bukfedme er ikke bra

– Alle er enig i at BMI er et veldig grovt mål for overvekt. Det er godt egnet for befolkningen, men er ikke det ideelle helsemålet for enkeltpersoner, mener Graff-Iversen.

Du kan ha tung muskulatur som gir deg høy BMI uten at du egentlig er overvektig. Andre kan ha normal BMI, men for mye fett og for lite muskler.

– En fysisk aktiv person med bra kroppssammensetning og ikke helseskadelig overvekt, har som regel ikke en stor tykk midje. Er du fysisk aktiv vil du fortere bli kvitt bukfedmen enn kilo, forklarer hun.

Skal du vurdere om du må slanke deg, bør du ideelt sett kontrollere både BMI og midjemål.

– Hvis du begynner å mosjonere regelmessig vil du lettere kunne redusere midjemålet enn BMI.

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)