Hopp til innhold

Spar opptil 100.000 på å importere bilen selv

Drømmebilen kan bli mye billigere. Her er sjekklista for deg som vil importere bil selv.

Bilforretning

Det kan være store penger å spare på bilkjøp i utlandet. Men du bør holde tunga rett i munnen.

Foto: Arvind Balaraman / ScanStock

Kjøper du en bil som koster litt, kan du spare mye på å bli din egen bilimportør.

I tillegg til å spare provisjonen en forhandler ville tatt, er prisnivået for bruktbiler generelt lavere i mange andre land.

– På en nyere BMW kan man spare opptil 100.000 kroner på å gjøre det selv, sier Espen Stensrud i magasinet Autofil til NRK Forbrukerinspektørene.

Billigere og bedre i Tyskland

De fleste som importerer bil selv, gjør det fra Tyskland. Der er markedet stort og privnivået betydelig lavere enn i Norge.

Bilene har ofte også mye ekstrautstyr som du ville måttet betale dyrt for her hjemme.

Aller mest sparer du på å importere store biler med kraftig motor, fordi de norske avgiftene er ekstra høye på slike biler.

Gjør du importjobben helt på egen hånd, må du hente bilen hjem, betale norsk engangsavgift og moms og selv sørge for å få refundert momsen du eventuelt har betalt i utlandet.

Tollvesenet har en egen kalkulator der du kan regne ut hva engangsavgiften blir på bilen du ønsker å kjøpe.

Flere firmaer har spesialisert seg på å gjøre denne jobben for deg, mot en provisjon som ligger på rundt 10.000 kroner.

LES OGSÅ:

Bildokumenter

Skal du kjøpe bil i utlandet, bør du sjekke vognkort, registreringsbevis og andre dokumenter grundig før du slår til.

Foto: FRANCK VALENTIN / Colourbox

Viktig å sjekke bilen

Ulempen ved å kjøpe bil helt på egenhånd fra utlandet, er at du ikke er like godt sikret mot feil og mangler.

– Jeg vil anbefale at man kjøper bil fra en merkeforhandler i utlandet. Da vet man at det er en seriøs aktør og at bilen er i god stand, er rådet fra Espen Stensrud.

– Ring forhandleren og be om å få tilsendt servicehistorikk, informasjon om antall eiere og hør om eventuelle skader, oppfordrer han.

Garantiordningen på biler kjøpt i Norge er bedre enn i utlandet, og den risikoen må man rett og slett bare ta ved privatimport. Mens garantien i utlandet som regel bare gjelder i to år på nye biler, gjelder garantien i fem år her hjemme.

Mange som vil klage på bilen, regner med at de må reise fysisk til forhandleren i utlandet for å få gjort noe med det, dersom garantitiden har gått ut. Men først bør man sjekke om servicekontoret Forbruker Europa kan hjelpe.

LES OGSÅ:

Syv gode råd

Forbruker Europa gir bistand i konkrete klagesaker ved handel over landegrensene i EU/EØS-området.

Der får du også informasjon om hvilke rettigheter og utfordringer du har når du handler i andre land. Kontoret finansieres av Europakommisjonen og det norske Forbrukerrådet.

Klagesaker i forbindelse med bilkjøp i utlandet er en gjenganger hos Forbruker Europa. Mange tar også kontakt med kontoret for å få råd og veiledning før de gjennomfører kjøpet.

Ifølge servicekontoret er dette de syv aller viktigste rådene når du kjøper bil utenfor Norge:

1. Ikke skriv under på en avtale du ikke forstår

Du bør kreve at avtalen skrives på et språk du forstår godt. Kontrakten du signerer kan innebære at selgeren forsøker å frasi seg ansvaret for eventuelle feil eller å innskrenke klageretten din.

Å forstå avtalen er også viktig for at du skal kunne sikre deg at alt du blir lovet muntlig også er nedfelt skriftlig i avtalen.

2. Finn ut hvem som eier bilen, og om det er pant i den

Undersøk bilens vognkort, registreringsbevis og offentlige registre for informasjon om hvem som eier bilen og om den er pantsatt.

3. Vær kritisk til forhandleren

Undersøk flere forskjellige forhandlere for å finne det beste tilbudet. Bruk Google aktivt for å søke etter kommentarer fra tidligere kunder.

Kjøp bil fra anerkjente forhandlere med eksporterfaring som er tilknyttet en bransjeforening og klagenemnd.

4. Lær deg avgiftsreglene

Å importere bruktbil innebærer at du har krav på å få refundert avgifter fra landet du eksporterer bilen fra. Ved innførsel til Norge må du betale norske avgifter.

Presiser skriftlig i avtalen at moms (mva.) fra avsenderlandet skal refunderes innen en bestemt tidsfrist. Send kopi av tolldokumentene og din betalingsinformasjon til selgeren for å få tilbake mva.

I tillegg må ulike skjemaer fylles ut, og registreringer gjøres både i avsenderlandet og Norge. Husk at bilen må eksportregistreres, og at du må ha lovpålagt bilforsikring.

5. Ikke kjøp bilen usett

Undersøk bilens utstyr, historikk, kilometerstand og servicehefte. Gjør en tilstandsrapport hos et uavhengig testsenter.

Du bør forsikre deg om at alle viktige dokumenter følger med i original. Dette gjelder eksempelvis vognkort, registreringsbevis og EU-godkjenning.

6. Ikke betal på forskudd

Betal når du overtar bilen! Eventuelt kan du benytte kredittkort eller anerkjente betalingsformidlere.

En praktisk måte å gjennomføre kjøp av bil på, er å bruke et Escrow-firma som ikke overfører pengene til selger før du har mottatt bilen. Ikke bruk Escrow-firmaer som selger foreslår, med mindre du er sikker på at de er til å stole på.

7. Gjør deg kjent med innholdet i garantien

Skaff deg et skriftlig garantibevis. Bekreft garantiens gyldighet og varighet hos norske forhandlere. Den generelle reklamasjonsfristen i Europa er to år, men ved kjøp av bruktbiler kan reklamasjonsfristen i enkelte land begrenses i avtalen.

På nettsidene til Forbruker Europa finner du mer nyttig informasjon om bilkjøp i utlandet.

Der får du råd om hva du bør gjøre før importen, hva du må huske på ved hjemreisen og hvilke regler som gjelder etter at bilen er importert.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)