Å starte sin egen nettbutikk blir stadig lettere. Å kjøpe et domene og sette opp en hjemmeside med salg av varer kan gjøres fra gutterommet.
Men selv om det teknisk kan være lett å komme i gang, så er det ikke sikkert pengene vil strømme inn fra dag én.
Fra gutterom til roboter
En av Norges største nettbutikker, Komplett.no, startet for over 16 år siden nærmest på gutterommet.
Etter hvert har Komplett.no vokst fra 100 kvadratmeters lokaler til over 21 000 kvadratmeter. Nå bruker de roboter til å plukke varene som de selger døgnet rundt.
I snitt bestilles en ny vare hvert 21. sekund, forteller salgssjef Bjørn Henning Rørvik. Han var en av de første ansatte i selskapet, som i dag har en stab på 450 medarbeidere.
– Det å ha en genuin interesse er viktig. Brenn for de produktene du selger, og finn din egen nisje. Det er en jungel der ute av nettbutikker som slåss om oppmerksomheten, sier Rørvik.
- LES OGSÅ:
– Finn din egen nisje
Her er Komplett-sjefens råd til de som vil starte en nettbutikk i det små:
- Det som er viktig er at du i startfasen ikke pådrar deg for store faste kostnader. Begynn gjerne i det små hjemmefra.
- Sørg også for å ha på lager de produktene du selger, slik at kundene ikke må vente for lenge.
- Sjekk om det er et marked for det du vil selge. Prøv det ut selv, og finn ut om det er mange konkurrenter som selger noe lignende.
- Finn en miks av produkter som gjør at du skiller deg ut fra andre nettbutikker. Finn din egen nisje.
- Bruk en trygg betalingsløsning. Mange små nettbutikker starter med å tilby kundene kjøp via Paypal. Da slipper kundene å legge ut sensitiv økonomisk informasjon til nettbutikken.
- Ha en plan for markedsføringen, hvordan du skal nå ut i støyen fra alle de andre nettbutikkene. Tenk gjerne lokalt først, og tenk også på sosiale medier.
- Ha en god rutine for å håndtere retur av varer når kundene klager og sender tilbake varene, enten de angrer og vil ha pengene tilbake eller de klager og vil ha noe reparert eller erstattet.
– Følg opp kundene etter salg
Mange nettbutikker ender opp som døgnfluer. For å få kundene tilbake igjen og igjen, mener Rørvik at det er viktig å fokusere på hva som skjer med kundene etter salg.
– Ta vare på kundene, og hold kostnadene nede. Det er ofte det som skjer etter handelen som avgjør om kundene kommer tilbake, sier Rørvik.
- LES OGSÅ:
Benjamins nettbutikk
Benjamin Finnøy Andersen (18) fra Teenage Boss er i startfasen på sin nettbutikkdrøm. I snart ett år har han jobbet med å få opp en liten nettbutikk han har kalt beawesome.no.
Han er klar over at det kan ta lang tid før det blir store penger i kassen, og er forberedt på å måtte tjene penger ved siden av for å få det til å gå rundt.
I tv-serien Teenage Boss drar Benjamin til Komplett.no for å lære. – Drømmen min er å eie en nettbutikk med masse kult og tjene masse penger, sier han.
– Jeg har hatt store ambisjoner veldig lenge, jeg vet at det tar lang tid. Jeg vet at det ikke blir penger med en gang, men jeg tenker at jo lenger jeg holder på jo bedre blir det til slutt, sier Benjamin.
Fra å ha prøvd ut mange små gadgets med tanke på salg, fokuserer han nå i starten kun på ett produkt i nettbutikken sin.
– Jeg har snakket med et par advokater og spurt andre som kan ha peiling. Det er veldig mye man må passe på for ikke å gjøre noe ulovlig, sier den unge gründeren.