Hopp til innhold

Slik blir barna best i fotball

Vil du at barna skal bli best mulig i fotball? Stig Inge Bjørnebye og andre eksperter hjelper deg med jobben.

Stig Inge Bjørnebye

- Det er viktig å huske på at barn og unge modnes i veldig forskjellig tempo ut fra interesse, motorikk, fysikk og mentale ferdigheter, sier Stig Inge Bjørnebye. Han satt selv mye på benken som 15-åring, og var proff i Liverpool fire år senere. Arkivbilde.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

– Uansett hvem som vil bli god og hva vedkommende vil bli god i, så er vedkommende avhengig av et veldig sterkt eierforhold til sin egen utvikling, sier utviklingssjef og tidligere fotballproff Stig Inge Bjørnebye til NRK.no.

– Når du har eierforhold, trygghet og utviklet egne ambisjoner, kan du oppsøke de treningsmiljøene og voksenpersonene som kan gi deg påfyll og god veiledning, fortsetter Bjørnebye.

Det nye programmet Vinn eller forsvinn starter i kveld på NRK 1. Dette er en dokumentarserie om barn og unge som driver idrett.

Fotball

Å differensiere på trening er nøkkelordet for å få barna til å utvikle seg riktig. Illustrasjonsfoto.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– La ungene bestemme

Mathias Haugaasen er stipendiat ved Norges idrettshøyskole, og tar doktorgrad i hva de beste gjør for å bli best i fotball. Han forsker på alle alderstrinn og hva de gjør på treningsfeltet.

– La ungene få bestemme selv hva de vil være med på. Du er helt avhengig av at barnet selv har den indre motivasjonen. Det er ikke nødvendig med fem organiserte treninger i uken for en 10-åring, men hvis barnet selv vil, må foreldrene selv vurdere hva de synes er greit av antall økter. Selv ikke 10-åringer i Barcelona har fem organiserte økter i uka, sier Haugaasen.

Kan ikke presses

Fotballdebatt

Mathias Haugaasen og Philip Fossnes.

Foto: Nader Izadpanah / NRK

Eksperten legger til at veldig mye læring må skje på egen hånd, og da må lysten til å leke med ball eller spille fotball med kompiser være til stede. Haugaasen sier også at mange unge kan lære mye av å se finter og andre finesser på You tube.

– Men hva med de ungene som ikke har lyst til å gå ut og leke med ballen, skal foreldre sende dem ut?

– Som forelder kan du ikke presse unger til å få lyst til å gå ut og leke med ballen. Men foreldre har det privilegium at de kan si til barna sine: Ikke sitt inne, kom dere ut og vær i aktivitet, sier Haugaasen.

Vær en god pedagog

Fotballforskeren er også opptatt av rollen som foreldretrener.

– Det er viktigere å være en god pedagog enn en god fotballtrener, selv om det selvsagt er fint om du også har fotballkompetanse. Jeg mener jo at det optimalt sett burde vært et minimumskrav av kompetanse for å få lov til å ivareta barn i idrettsaktivitet.

– Det viktigste bør uansett være å ivareta ungene på deres premisser og organisere aktiviteter slik at alle er involvert så stor del av tiden som mulig. Unngå kø, organiser spill tre mot tre, eller fire mot fire, slik at de får mange ballberøringer, sier fotballeksperten.

Bronse i Norway Cup

Philip Fossnes er hovedtrener for Langhus Gutter 16-års lag, en klubb som har klart å ivareta både de beste og de som ikke vil satse like mye på fotball. Langhus IL har vunnet bronse i Norway Cup, og hevder seg godt i interkretsserien.

– Gutta på laget har drevet mye med andre idretter som håndball, langrenn og turn. Det gjør at de ikke blir så fort lei, og vi er fleksible med tanke på om ikke alle er på alle treninger. Vi har oppnådd gode resultater, og det har vi fått til uten å blodtappe laget og fokus på bare en idrett fra veldig tidlig av, sier Fossnes,

– Det viktigste for at de ikke skal forsvinne fra fotballen er likeverd. Alle må bety like mye, du må som trener bry deg om alle og kunne navnet på alle. De skal ha samme treningstider, men under selve øktene må det differensieres. De beste kan ikke spille mot de svakeste, mener treneren.

20 forskjellige nivåer

Å differensiere på trening er nøkkelordet for å få barna til å utvikle seg riktig, er alle vi har snakket med enige om.

– Vi har 62 gutter på tre forskjellige lag i Langhus, men nivåmessig er de ikke på tre forskjellige nivåer, det er nærmere 10, eller kanskje 20 forskjellige nivåer. Vi kjører differensierte modeller hvor de deles etter sine nivåer, vi kaller det flytsonemodell, forteller han.

Mathias Haugaasen er også veldig tydelig på at differensiering er bra fra så tidlig alder som mulig:

– Fordelen med å nivådele er at flere får lov å utfolde seg på det nivået de befinner seg på, og dette kan man gjerne gjøre så tidlig som mulig. Utfordringen er å nivådele hvis det bryter opp sosiale relasjoner som tross alt er viktige for mange unger, og som er mye av grunnen til at de i det hele tatt driver med fotball.

– Såkalte klasselag befinner seg jo akkurat i dette skjæringspunktet i en slik vurdering. Jeg er litt skeptisk til å bryte opp slike lag for tidlig, fordi det kan ødelegge noe av den grunnleggende motivasjonen for å fortsette med fotball. Samtidig mener jeg det da bør eksistere et nivådelt tilbud for de som vil mer og har potensiale.

– Det er også viktig at de nivådelte gruppene ikke er statiske. Her kan det justeres både innenfor øktene, og fra trening til trening. De som henger etter kan lære mye av dem som er bedre. Jeg har ikke sans for at de beste bare skal trene med de beste, for fotball handler også om å se seg selv i relasjon til andre. Noen er bedre enn andre, men alle er ikke nødvendigvis bedre i alt, sier trener Haugaasen.

Modnes forskjellig

– Alle skal spille like mye i kamp, men på trening trenger noen tøffere utfordringer og en annen pedagogikk enn andre. Det er krevende å differensiere, og det krever mye kompetanse, sier Stig Inge Bjørnebye.

– Jeg liker ikke ordet talent, bytt det heller ut med potensial eller modning. Det er viktig å huske på at barn og unge modnes i veldig forskjellig tempo ut fra interesse, motorikk, fysikk og mentale ferdigheter, sier Bjørnebye, som selv satt mye på benken som 15-åring og var proff i Liverpool sju år senere.

  • Se Vinn eller forsvinn i nett-tv her:
Norsk dokumentarserie. Et ærlig innblikk i den norske idrettshverdagen i overgangen fra barne- til ungdomsidretten, når alvoret setter inn. Fia hater barmarkstrening, mens Sivert elsker å trene så det gjør vondt. Camilla gir alt for å komme med på elitelaget. (1:5)

Vinn eller forsvinn

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)