Svært få ønsker nye rynker i ansiktet velkommen, og kjøper derfor hudkremer som etter sigende skal bidra til å holde huden yngre.

Forbrukerinspektørene har sett nærmere på noen reklamer for antirynkeprodukter og undersøkt påstandene de kommer med.

Her er noen smakebiter fra reklamen:

HER ER NOEN SMAKEBITER FRA REKLAMEN:

  • "Reversering av aldringsprosessen med opp til 20 år!"
  • "Få igjen hudens ungdommelige karakter"
  • "Vakrere i dag enn da du var 20 år"
  • "Synlig forandring etter 4 dager"
  • "Dokumentert utglattende effekt på 28 dager"

Dr. med Claus Lützow-Holm er hudspesialist og har lest dokumentasjonen fra ni forskjellige merker. På oppdrag fra NRK har han vurdert om bevisene er gode nok i forhold til påstandene i reklamen for disse antirynkeproduktene:.

  • Pure Scandianavia
  • nbg 24:7 ansiktskrem
  • Dior Capture Totale
  • L’Oréal Visible Lift Foundation
  • L’Oréal Age Perfect
  • Biotherm Rides Repair Chroma Lift
  • Lancôme Génifique
  • Vichy Liftactiv CxP
  • Garnier Vital Restore

De seks siste merkene eies og markedsføres av L’Oréal.

Hudlegen mener all dokumentasjon er for dårlig som bevis på den virkningen reklamen sier kremene skal ha.

- Det er en del usannheter og veldig mye unøyaktigheter, men først og fremst en mangel på totalitet i vitenskapen i den forstand at det mangler svære brikker til å lage et bilde som blir en sann historie som det de forteller, sier Lützow-Holm.

Laboratorieforsøk

En av grunnene til at hudleger er skeptiske til kosmetikkindustriens forskning er at mye er basert på såkalte in vitro-studier. Det er tester gjort i prøverør på laboratorier, og ikke på menneskelig hud.

Lützow-Holm forklarer at in vitro-testing ofte blir brukt som sannhetsbevis. - In vitro er laboratorieforskning som gjøres ofte på isolerte celler eller på metoder som belyser veldig spesifikke ting som i og for seg er bra, men som igjen ikke på noen måte gir noe utfyllende bilde av at dette faktisk skjer i virkeligheten i huden, sier han.

Produsentene er uenige

Forbrukerinspektørene har bedt om en kommentar fra produsentene av de ni produktene der markedsføringen er vurdert. Her er en sammenfatning av deres tilbakemeldinger:

  • L’Oréal Norge har ikke ønsket å la seg intervjue i denne saken, men skriver i en fax til FBI at de mener at deres produktkommunikasjon er i overenstemmelse med norsk markedsføringslov.
  • Immunocorp Consumer Health AS som markedsfører nbg 24:7 sier de er uenige i at dokumentasjonen ikke er tilstrekkelig.
  • Dior Norge har tro på sin forskningsavdeling og at deres produkter fungerer.
  • Pure Scandinavia mener også at deres dokumentasjon er god nok som bevis på at produktene virker.

Alt må dokumenteres

Markedsføringsloven slår fast at alle påstander om virkning skal kunne dokumenteres. Likevel er det mange år siden sist Forbrukerombudet eller Mattilsynet undersøkte om det som sies i reklame for kosmetikk er sant og riktig.

Ombudet sier til FBI at dette er et område de velger ikke å prioritere fordi det ikke er snakk om produkter som kan være helseskadelige.

Strengere i Sverige

I Sverige tenker de annerledes. Der har Konsumentverket (det svenske Forbrukerombudet) gått til sak mot L’Oréal Sverige for å stoppe to annonser for antirynkekremer. Den ene er for Vichy, den andre Lancôme.

Konsumentverket mener at reklamene inneholder såpass grove påstander om hvordan kremene kan minske rynker at de er ulovlige.

Saken blir avgjort av den svenske Marknadsdomstolen til våren. Dersom Konsumentverket får medhold vil det få konsekvenser for all markedsføring av antirynkeprodukter i Sverige.

Også resten av EU og etter hver Norge vil måtte rette seg etter en eventuell svensk dom, tror avdelingssjef Agneta Broberg.