Ryanair - Ryanair topper listen over klager i Forbruker Europas årlige rapport. - Foto: PAUL ELLIS / AFP

Ryanair topper listen over klager i Forbruker Europas årlige rapport.

Foto: PAUL ELLIS / AFP

Ryanair avviser erstatningskrav

Lavprisselskapet Ryanair nekter å gi erstatning selv om den svenske flyklagenemda har bestemt at de må betale. Ryanair får flest klager i Europa.

En uheldig svensk mann ved navn Toni Lerg skulle reise med Ryanair fra Skavsta i Sverige til sin mors begravelse i Frankfurt.

Toni Lerg - Flypassasjer Toni Lerg kom fem timer for sent til morens begravelse.
- Foto: SVT /

Flypassasjer Toni Lerg kom fem timer for sent til morens begravelse.

Foto: SVT

Da han landet var flyet fem timer forsinket. Begravelsen ble utsatt, men Lerg brukte masse penger på leiebil for å rekke frem - og følte seg stresset under seremonien, ifølge SVT.

Den svenske svaret på Flyklagenemnda (Allmänna reklamationsnämnden, ARN) bestemte at Ryanair skulle erstatte leiebilen med 4000 svenske kroner, men Ryanair er ikke så ivrig på å betale pålegg fra svenske - eller for den saks skyld norske - klagenemnder.

Ryanair svarte med standardbrev og avslo pålegget.

  • Se video: Toni Lerg fikk ikke medhold da han klaget til Ryanair.
    Oisann, innholdet som skulle vises her støttes ikke lenger. Vi beklager!

Les også:

Lar være å betale

Ryanair topper listen over klager i Forbruker Europas årlige rapport; lavprisselskapet er det selskapet som får flest klager fra reisende i hele Europa, ifølge SVT.

«Vanskelig å få erstatning ved forsinkelser», «innstilte fly», «lite informasjon» og «vanskelig å få tak i flyselskapet» er blant de vanligste.

Mellom 2005 og 2010 har svenske ARN gitt reisende helt eller delvis rett i 84 forbrukertvister. Av disse har Ryanair avslått 49 av påleggene om å betale kompensasjon (nesten 60 prosent).

Til sammenlikning ble Norwegian felt 43 ganger samme periode, hvorav ett pålegg ble avslått (2,3 prosent).

Og flyselskapet oppfører seg ikke mindre bøllete i Norge, men toppet listen over å ignorere pålegg fra Flyklagenemnda i fjor.

I de 15 sakene der flyselskap unnlot å betale kompensasjon - sto Ryanair for 10.

Les også: Ryanair for retten i Norge

– Idiotisk å følge ARN

Til SVT sier flyselskapets kommunikasjonssjef at de ikke er interessert i hva svenskene mener.

– Ryanair følger EUs lover om passasjeres rettigheter og er ikke interessert i hva en svensk forbrukergruppe mener, sier Stephen McNamara til SVT.

Journalisten påpeker at ARN er under svenske myndigheter og at andre flyselskap, som for eksempel SAS, følger de anbefalinger de får.

– Det får være opp til dem, men det er idiotisk av SAS, svarer McNamara.

Det er ingen juridisk tvang å følge pålegg fra Flyklagenemnda eller svenske ARN, men avgjørelser kan på forbrukerens initiativ tas inn i rettssystemene dersom de ikke etterfølges og blir dermed rettskraftig.

Les også: Flyselskapene du kan stole på

– Forventningene er styrt lavt

Anne Rygg - Anne Haabeth Rygg er fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet. Hun mener Ryanair til en viss grad slipper unna fordi de har styrt forventningene til selskapet lavt. - Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven

Anne Haabeth Rygg er fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet. Hun mener Ryanair til en viss grad slipper unna fordi de har styrt forventningene til selskapet lavt.

Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven

Anne Haabeth Rygg er fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet. Hun mener Ryanair til en viss grad slipper unna fordi de har styrt forventningene til selskapet lavt.

– Prisene er lave, og Ryanairs image er at folk også skal ha lave forventninger, sier Rygg til NRK.no

– Kundene bør vite at Ryanair er i særklasse på ikke å forholde seg til denne typen klager fra reisende, sier hun.

Rygg understreker dessuten at resiende må huske at pris ikke har noe å si for rettighetene; uansett hvor lite du betaler for billetten, har du de samme rettigheter når du reiser.

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)