Billettautomat - Ruters billettautomater tar bare mynter og kort, ikke sedler. - Foto: Kim Jansson / NRK

Ruters billettautomater tar bare mynter og kort, ikke sedler.

Foto: Kim Jansson / NRK

Ruters billettautomater mangler noe vesentlig

Det er ikke bare-bare å kjøpe billett på Ruters billettautomater.

Skal du kjøpe billetter på Ruters nyeste billettautomater, kan du bare glemme å betale med sedler. Automatene godtar bare betaling med kort og mynter.

Skal du kjøpe et nytt 30-dagerskort til 620 kroner, må du med andre ord ha bukselommene fulle av småpenger eller penger på konto.

Og tro ikke at Ruter kommer til å la deg betale med sedler i fremtiden: Selskapet har nemlig bestemt seg for at mynter og kort skal være standard betalingsmiddel i alle nye automater.

Tyverisikring

Spørsmålet er hvorfor du ikke får lov til å betale med norske sedler når du skal kjøpe billetter, som er så dyre at det ikke er hensiktsmessig å bruke mynter.

Forklaringen fra Ruter er som følger: Sedler frister frekke tyver til å begå innbrudd i maskinene.

Gry Isberg - Gry Isberg, informasjonssjef i RuterRuter

Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter

Foto: Ruter

– Med de gamle, gule maskinene, som godtok sedler, hadde vi store utfordringer med tanke på innbrudd. Vi opplevde faktisk at tyver stjal hele automater, forklarer informasjonssjef Gry Isberg til NRK.no.

Hun sier store bander gikk til angrep og tømte maskinene for penger.

– Det var bander som gikk løs og fjernet dem. Vi fant automatene rundt omkring i hele byen, forteller Isberg.

Nye automater på vei

De nyeste automatene som står plassert i hovedstaden i dag er rundt ti år gamle.

Isberg sier selskapet kommer til å bestille mellom 15 til 20 nye automater, som skal være vesentlig forbedret sammenliknet med de gamle modellene.

– De nye maskinene kommer til å ha det siste og ypperste innen funksjonalitet, lover Isberg.

Men heller ikke med nye automater vil kundene få mulighet til å betale med andre kontanter enn mynter.

– Betalingsfunksjonaliteten vil være den samme, det vil bare være mulighet til å betale med kort eller mynter. Det er sikkerheten det går på - en slags inntektssikring for oss, sier Isberg.

Bestillingen av nye automater er på anbud, og Ruter kan ikke si noe om tidspunkt for når de nye automatene vil være på plass, eller hva nyvinningene vil koste.

billettautomat - De gamle, gule automatene er ettertraktet blant tyveribander i hovedstaden. Grunnen er at de er fulle av kontanter. - Foto: Kim Jansson /

De gamle, gule automatene er ettertraktet blant tyveribander i hovedstaden. Grunnen er at de er fulle av kontanter.

Foto: Kim Jansson

Vil ikke fjerne gamle automater

Selv med nye automater, har ikke Ruter noen planer om å fjerne de gamle, gule automatene som fortsatt tar sedler som betaling.

– De skulle egentlig fases ut, men vi har valgt å la dem bli stående, for vi ønsker større tilgjengelighet av forhåndskjøpte billetter, sier Isberg, som forklarer at de nye billettautomatene kommer til å bli plassert der det ikke var mulig å kjøpe billetter tidligere.

Hun legger til at andre betalingsløsninger er på trappene. Blant annet vil Ruter lansere en egen applikasjon over nyttår, som vil gjøre det mulig å kjøpe billett via mobilen. Mulighet til å kjøpe billett via tekstmeldinger er også under vurdering.

Isbergs beste tips til personer som vil ha en billett, men mangler både småpenger eller bankkort, er følgende:

– Gå til en kommisjonær eller servicepunkt, så får du kjøpt billett. Jeg vil også anbefale å legge inn for eksempel 200 kroner på reisekortet ditt, slik at du du er sikker på å alltid ha en billett tilgjengelig, sier Isberg.

Ruter billettautomat - Du kan bare glemme å betale med sedler på Ruters maskiner i fremtiden. Selskapet har bestemt seg for at mynter og kort skal være standard betalingsmiddel. - Foto: Kim Jansson /

Du kan bare glemme å betale med sedler på Ruters maskiner i fremtiden. Selskapet har bestemt seg for at mynter og kort skal være standard betalingsmiddel.

Foto: Kim Jansson

Forbrukerrådet refset Ruter

Ruters billettsystem har høstet mye kritikk. I mars i år gikk Forbrukerrådet ut og refset Ruter fordi de mente selskapet la ansvaret for egne feil på kundene sine.

Ruter har vært i dialog med Forbrukerrådet og lovet at de skal se nærmere på praksisen.

Isberg sier til NRK.no i dag at antallet henvendelser fra misfornøyde kunder har gått betydelig ned den siste tiden, og at de aller fleste henvendelser dreier seg om drosjerefusjoner som følge av selskapets reisegaranti.

Hun sier også at de mange problemene selskapet har fått kritikk for de siste årene, tilhører fortiden.

– Vi har skiftet ut organisasjonen vår, den organisasjonen som er oppe og går i dag er ny og frisk og gjør en imponerende jobb, skryter Isberg.

NRK setter pris på at mange bidrar med meninger, erfaringer og synspunkter i kommentarfeltet. Takk for at du begrunner dine meninger og avstår fra personangrep. Innlegg som ikke følger våre regler for deltakelse kan bli slettet.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)