– Bidrar til at flere mister livet av hudkreft

Den svenske kreftforeningen raser mot ny reklamekampanje fra Hennes & Mauritz. Klesgiganten beklager hvis noen føler seg opprørt.

HMs nye reklamekampanje

Enorme reklameplakater fra kleskjeden Hennes & Mauritz er satt opp i flere byer i Skandinavia. Dette bildet er tatt fra Oslo.

Foto: Kim Jansson / NRK

– Det er trist å skrive, men bortsett fra å selge badedrakter, kommer H&M gjennom sin siste reklamekampanje til å bidra til at flere mister livet av hudkreft.

De sterke påstandene kommer fra generalsekretær Stefan Bergh i den svenske kreftforeningen, Cancerfonden.

Sammen med vitenskapelig sekretær Yvonne Brandberg, har han skrevet et innlegg i den svenske avisen Dagens Nyheter, der han går til hardt angrep mot klesgiganten Hennes & Mauritz (H&M).

I selskapets nye reklamekampanje poserer modellen Isabeli Fontana lettkledd iført det nyeste av badetøy fra den svenske klesprodusenten. Fontana er tilsynelatende svært solbrun på bildene.

«At H&M velger en ekstremt solbrent modell for å markedsføre sine badedrakter er ingen tilfeldighet. De store reklameplakatene viser at akkurat nå er det vakkert å være veldig brun», skriver Bergh og Brandberg.

HMs nettsider

Modellen dukker også opp når man går inn på Hennes & Mauritz' norske nettsider.

Foto: H&Ms nettsider (faksimile)

H&M: – Veldig lei oss

Den omstridte kampanjen blir også frontet her i Norge. Både på selskapets nettsider og på store plakater i de største byene, kan du se Isabeli Fontana i badetøy fra H&M.

Kommunikasjonssjef i H&M Norge Vibeke Holann kommer med følgende svar på kritikken fra den svenske kreftforeningen:

«Vi er veldig lei oss hvis noen blir opprørt av vår siste badetøyskampanje. Det har ikke vært vår intensjon å vise et spesielt ideal, vårt mål med kampanjen er å vise den siste moten innen badetøy», skriver Hollann i en e-post.

Videre antyder hun at kritikken kan få følger for hvordan fremtidige reklamekampanjer fra H&M vil bli utformet.

«Vi vil ta med oss feedbacken som vi får og vil diskutere dette internt hvordan vi kan ta med oss tilbakemeldingen i fremtidige kampanjer».

Vil ikke kommentere saken

Kreftforeningen i Norge ønsker ikke å gå ut med noen meninger om saken. Til NRK.no sier spesialrådgiver Astrid Bismo at foreningen jobber med mange store saker og at de ikke har noen kommentar til denne.

Livsstil:

TV og radio

For å lykkes som gründer må man kjenne sitt marked. Vi møter den unge mannen bak brillemerket Frank Walton som utfordrer det norske brillemarkedet. Kvinnene bak billeoppdrett-firmaet Myldregaard utvikler spiselige bille-oppskrifter. Programleder Christian Strand tester ut sin gründeridé på Norges største pappa-bloggere. (2:4)
Ultraløpere løper helst konkuranser lenger enn et maraton. Marit, Frode og Leif skal løpe Oslofjorden Rundt, fra Moss til Horten, i opp mot 24 timer. For småbarnsmoren Marit (38) passer det dårlig med en kneskadde rett før løpet. (1:3)
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)