HMs nye reklamekampanje - Enorme reklameplakater fra kleskjeden Hennes & Mauritz er satt opp i flere byer i Skandinavia. Dette bildet er tatt fra Oslo. - Foto: Kim Jansson / NRK

Enorme reklameplakater fra kleskjeden Hennes & Mauritz er satt opp i flere byer i Skandinavia. Dette bildet er tatt fra Oslo.

Foto: Kim Jansson / NRK

– Bidrar til at flere mister livet av hudkreft

Den svenske kreftforeningen raser mot ny reklamekampanje fra Hennes & Mauritz. Klesgiganten beklager hvis noen føler seg opprørt.

– Det er trist å skrive, men bortsett fra å selge badedrakter, kommer H&M gjennom sin siste reklamekampanje til å bidra til at flere mister livet av hudkreft.

De sterke påstandene kommer fra generalsekretær Stefan Bergh i den svenske kreftforeningen, Cancerfonden.

Sammen med vitenskapelig sekretær Yvonne Brandberg, har han skrevet et innlegg i den svenske avisen Dagens Nyheter, der han går til hardt angrep mot klesgiganten Hennes & Mauritz (H&M).

I selskapets nye reklamekampanje poserer modellen Isabeli Fontana lettkledd iført det nyeste av badetøy fra den svenske klesprodusenten. Fontana er tilsynelatende svært solbrun på bildene.

«At H&M velger en ekstremt solbrent modell for å markedsføre sine badedrakter er ingen tilfeldighet. De store reklameplakatene viser at akkurat nå er det vakkert å være veldig brun», skriver Bergh og Brandberg.

HMs nettsider - Modellen dukker også opp når man går inn på Hennes & Mauritz' norske nettsider. - Foto: H&Ms nettsider (faksimile) /

Modellen dukker også opp når man går inn på Hennes & Mauritz' norske nettsider.

Foto: H&Ms nettsider (faksimile)

H&M: – Veldig lei oss

Den omstridte kampanjen blir også frontet her i Norge. Både på selskapets nettsider og på store plakater i de største byene, kan du se Isabeli Fontana i badetøy fra H&M.

Kommunikasjonssjef i H&M Norge Vibeke Holann kommer med følgende svar på kritikken fra den svenske kreftforeningen:

«Vi er veldig lei oss hvis noen blir opprørt av vår siste badetøyskampanje. Det har ikke vært vår intensjon å vise et spesielt ideal, vårt mål med kampanjen er å vise den siste moten innen badetøy», skriver Hollann i en e-post.

Videre antyder hun at kritikken kan få følger for hvordan fremtidige reklamekampanjer fra H&M vil bli utformet.

«Vi vil ta med oss feedbacken som vi får og vil diskutere dette internt hvordan vi kan ta med oss tilbakemeldingen i fremtidige kampanjer».

Vil ikke kommentere saken

Kreftforeningen i Norge ønsker ikke å gå ut med noen meninger om saken. Til NRK.no sier spesialrådgiver Astrid Bismo at foreningen jobber med mange store saker og at de ikke har noen kommentar til denne.

NRK setter pris på at mange bidrar med meninger, erfaringer og synspunkter i kommentarfeltet. Takk for at du begrunner dine meninger og avstår fra personangrep. Innlegg som ikke følger våre regler for deltakelse kan bli slettet.

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.