Fredrik og Jørgen Upsaker i kosedresser. - Slik ser de gjerne ut, kosedressene som har oversvømmet det norske markedet. - Foto: Tiril Johansen Gudevold / NRK

Slik ser de gjerne ut, kosedressene som har oversvømmet det norske markedet.

Foto: Tiril Johansen Gudevold / NRK

Patentbråk om kosedress

Onepiece har fått konkurranse fra OnePiece. – En krenkelse, mener Patentstyret.

«OnePiece kan være det beste som Norge har velsignet verden med siden lusekofta, a-ha og afterski med stil».

Slik vil firmaet OnePiece lokke svenske kjøpere til kosedressen sin. På kort tid har det norskutviklede klesplagget blitt en stor suksess blant ungdom, men det er strid om rettigheten til merkenavnet Onepiece.

I kveld lanseres kosedressen OnePiece i Sverige med en kjendistett fest i Stockholm. Men firmaet bak OnePiece eier ikke retten til navnet på produktet sitt. '

Det mener Patentstyret er en krenkelse.

Det var actionsport-bedriften Slakk line AS i Hemsedal som var først ute med de moderne fargeglade kosedressene da de begynte produsere dem i 2007. Året etter tok salget av og flere aktører meldte seg på i kampen om kundene, med egne varianter av de Teletubby-lignende dressene.

LES OGSÅ: Reporter med kosedress
LES OGSÅ: Kosedressmoten tar av
LES OGSÅ: - Elsk den mer enn mor di!

Selv om salget har økt mye siden 2007 er daglig leder i Slakk line AS, Christian Schou, oppgitt:

- Det er kommet mange aktører som også kaller merkevarene sine for Onepiece. Vi er i prinsippet blitt kopiert av hele tekstil-Norge. Det er ikke positivt at konseptet vårt blir kommersialisert så voldsomt, sier Schou til Radioselskapet i NRK P2.

Markedsledende konkurrent

OnePiece Jump In AS ble stiftet 4. januar i år og bedriften har åpnet to butikker i attraktive strøk i Oslo hittil i år. Inntil OnePiece Jump In AS ble stiftet var det Trendworks AS som sto for salget av kosedressene via nettstedet onepiece.no. Trendworks AS hadde en økning i driftsinntekter fra 289.000 kroner i 2008 til over 16 millioner kroner i 2009.

Christian Schou og Slakk line AS registrerte varemerkenavnene Hyggepiece og Onepiece i 2009, men Trendworks AS ved daglig leder Thomas Martin Adams leverte en innsigelse til Patentverket og saken er under behandling.

Marie Rasmussen, jurist och seksjonssjef på design og varemerkeavdelingen på patentstyret, er klar på hvordan Patentstyret ser på saken:

- I utgangspunktet krenker de (OnePiece, journ. anm.) en rettighet som fortsatt består. Slakk line har fortsatt rettighetene til navnet Onepiece, for registreringen består til innsigelsen eventuelt er tatt til etterretning, forklarer Rasmussen.

En R til besvær

Inntil innsigelsen er ferdigbehandlet av Patentstyret er det altså Slakk line AS som har rett til å bruke navnet Onepiece, ikke Thomas Martin Adams og hans OnePiece.
Det at produsentene av OnePiece bruker den karakteristiske R-en i en sirkel etter navnet er heller ikke noe Patentstyret synes noe særlig om.

- Det er kanskje det største problemet, for de har i hvert fall ikke noen registrert rettighet, sier Marie Rasmussen.

Video Kosedress - Foto: Nyhetsspiller /
Foto: Nyhetsspiller

Villedende bruk av symbolet (R) kan være i strid med markedsføringsloven § 2 eller straffeloven § 370.
Det er ventet en beslutning fra Patentverket i saken innen utgangen av 2010.

Daglig leder i Trendworks AS og Onepiece Jump In AS, Thomas Martin Adams, var opptatt med lanseringen i Stockholm og hadde ikke anledning til å kommentere saken til NRK.

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)