«OnePiece kan være det beste som Norge har velsignet verden med siden lusekofta, a-ha og afterski med stil».
Slik vil firmaet OnePiece lokke svenske kjøpere til kosedressen sin. På kort tid har det norskutviklede klesplagget blitt en stor suksess blant ungdom, men det er strid om rettigheten til merkenavnet Onepiece.
I kveld lanseres kosedressen OnePiece i Sverige med en kjendistett fest i Stockholm. Men firmaet bak OnePiece eier ikke retten til navnet på produktet sitt. '
Det mener Patentstyret er en krenkelse.
Det var actionsport-bedriften Slakk line AS i Hemsedal som var først ute med de moderne fargeglade kosedressene da de begynte produsere dem i 2007. Året etter tok salget av og flere aktører meldte seg på i kampen om kundene, med egne varianter av de Teletubby-lignende dressene.
LES OGSÅ: Reporter med kosedress
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Selv om salget har økt mye siden 2007 er daglig leder i Slakk line AS, Christian Schou, oppgitt:
- Det er kommet mange aktører som også kaller merkevarene sine for Onepiece. Vi er i prinsippet blitt kopiert av hele tekstil-Norge. Det er ikke positivt at konseptet vårt blir kommersialisert så voldsomt, sier Schou til Radioselskapet i NRK P2.
Markedsledende konkurrent
OnePiece Jump In AS ble stiftet 4. januar i år og bedriften har åpnet to butikker i attraktive strøk i Oslo hittil i år. Inntil OnePiece Jump In AS ble stiftet var det Trendworks AS som sto for salget av kosedressene via nettstedet onepiece.no. Trendworks AS hadde en økning i driftsinntekter fra 289.000 kroner i 2008 til over 16 millioner kroner i 2009.
Christian Schou og Slakk line AS registrerte varemerkenavnene Hyggepiece og Onepiece i 2009, men Trendworks AS ved daglig leder Thomas Martin Adams leverte en innsigelse til Patentverket og saken er under behandling.
Marie Rasmussen, jurist och seksjonssjef på design og varemerkeavdelingen på patentstyret, er klar på hvordan Patentstyret ser på saken:
- I utgangspunktet krenker de (OnePiece, journ. anm.) en rettighet som fortsatt består. Slakk line har fortsatt rettighetene til navnet Onepiece, for registreringen består til innsigelsen eventuelt er tatt til etterretning, forklarer Rasmussen.
En R til besvær
Inntil innsigelsen er ferdigbehandlet av Patentstyret er det altså Slakk line AS som har rett til å bruke navnet Onepiece, ikke Thomas Martin Adams og hans OnePiece.
Det at produsentene av OnePiece bruker den karakteristiske R-en i en sirkel etter navnet er heller ikke noe Patentstyret synes noe særlig om.
- Det er kanskje det største problemet, for de har i hvert fall ikke noen registrert rettighet, sier Marie Rasmussen.
Villedende bruk av symbolet (R) kan være i strid med markedsføringsloven § 2 eller straffeloven § 370.
Det er ventet en beslutning fra Patentverket i saken innen utgangen av 2010.
Daglig leder i Trendworks AS og Onepiece Jump In AS, Thomas Martin Adams, var opptatt med lanseringen i Stockholm og hadde ikke anledning til å kommentere saken til NRK.
- Best i test: Sjekk alle testene våre!