I tillegg til de offisielle merkene finnes det en rekke andre merker som bransjene selv har satt på produktene. Få forbrukere vet hva disse betyr.
I kveldens FBI-sending kan du se at ikke en gang Forbrukerombud Bjørn Erik Thon visste hva enkelte av merkene stod for.
- Les også:
For mange merker
– Det er vår mening at merkeordningene er blitt så mange at de er mer villedende enn veiledende. Forbrukerrådet ser nå at det er et behov for å rydde opp og gjøre det lettere for norske forbrukere å gjøre enkle og informerte valg i butikken, forteller Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.
Hun synes det er viktig at bransjen selv tar ansvar og rydder opp i dette.
– Alle nye merkeordninger må godkjennes av en nøytral tredjepart, sier hun.
- Les også:
Skal rydde opp
Flesland lover at Forbrukerrådet skal gå gjennom alle merkene for å rydde opp.
– De merkene som ikke holder mål kommer vi til å melde til Forbrukerombudet, meddeler hun.
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er enig i at det er vanskelig for forbrukeren å orientere seg i dagens «merkejungel».
– Det er et hav av merker, sier han.
Forbrukerombudet har stoppet en god del merker som ikke holder mål, og kommer nok til å stoppe flere.
- Jeg anbefaler forbrukerne å forholde seg til fem av de offisielle merkene:
Les også: