Kontoen til farens hans ble tappet i over 30 omganger siden mars 2010. Gutten hadde ikke tilgang på bankkort, sikkerhetskort eller personlig passord.
Faren kjøpte derimot ulike spilltjenester til gutten på den sammen nettsiden tidligere. Dermed ble bankkortopplysningene lagret og tatt i bruk senere da gutten kjøpte effekter og gaver i spillet.
- Jeg må ta min del av ansvaret, sier pappaen Jon. Familien ønsker ikke å stå frem med fullt navn.
Han stiller likevel spørsmålstegn ved systemet spillet bruker.
- Er dette system som er gode nok? spør Jon.
- Vanskelig å oppdage
Skjermbildet som kommer opp når man skal kjøpe ting i spillet er så innarbeidet i designet til selve spillet, slik at det skiller seg ikke tydelig nok ut for en 13-åring at det dreier seg om et reelt kjøp, sier han.
- Konsekvensen har blitt at vi ikke ønsker å kjøpe spill på nett, men kun i butikk. Vi har også redusert spillingen til sønnen vår, sier han til NRK.no
Da faren oppdaget at kontoen var nærmest tom, trodde han først at de hadde blitt svindlet. Spesielt den siste perioden har kontoen blitt trukket for mye penger. 13-åringen hevder at han trodde dette dreide seg om fiktive penger.
Faren sier selv han burde fulgt nøyere med på kontoutskriftene. Siden han betalte med debetkort øyner han lite håp om å få pengene tilbake.
Betalingsopplysninger skal være tydelig
Lars Grøndal, fagleder ved Forbukerombudet, svarer på telefon til NRK.no at forbrukers rettigheter vil avhenge av konkrete opplysninger man får ved kjøp av spillet.
-Betalingsopplysninger om spillet skal være tydelig og fremgå før kjøp, ikke være gjemt blant vilkår eller underveis i spillet, opplyser han.
Det bør fremgå at det er virkelige penger som blir brukt på nettsiden i spillet underveis, og hva slags vilkår som gjelder, sier han. Dersom man har fått mangelfulle opplysninger, kan man ha krav på å få tilbake pengene.
- Hvis man ikke får tilstrekkelige opplysninger og mener at betalingskortet er misbrukt, bør man klage til selger, banken sin og Finansklagenemnda dersom man ikke får medhold, råder Lars Grøndal.
- LES OGSÅ:
- Dette er vanlig, sier Tone Hoddø Bakås, seniorrådgiver ved NorSIS.
- Barn er veldig sårbare i en slik situasjon hvor det er mange gråsoner.
Kjøp av spill eller kjøp underveis i spill blir gjort i forskjellig fra gang til gang. Dette er en noe som utnyttes i barnespill. Konsekvensene rammer barn, som igjen rammer foreldrene.
- Barna kan utnyttes til å oppgi mobilnummer og gjør kjøp til ting som blir brukt i spillet. Dette koster penger. Som igjen blir tappet av kontoen til foreldrene, sier hun.
Ikke uvanlig
- For noen år tilbake hadde vi flere slike eksempler i spillet Habbo Hotell. Det er et spill der man blant annet kunne kjøpe virtuelle produkter for å få en penere verden. Skulle du kjøpe ordentlige fine ting kostet det virkelige penger – og det ante ikke 10-åringene. Kostnadene ble belastet fra mobilregningen.
- Foreldre må følge med og snakke med barna sine om disse farene og sette seg inn i hva som foregår, råder hun
Alle må bli mer bevisst, fordi teknologien gjør kjøp lettvint. Vi er naive og tror heller ikke at vi blir svindlet, sier Tone Hoddø Bakås.
Les derfor nøye hvordan reglene fungerer. Ikke gå videre ved kjøp, hvis du er usikker.
Rask utvikling fra nett til mobil
Øystein Samnøen ved Barnevakten er bekymret for utviklingen:
- Det må være en balanse mellom hva elementer i spillet koster, og hva det innebærer i reel verdi – tidvis er det en total ubalanse mellom pris og hva man faktisk får for pengene.
Her har både spill- og telekombransjen et stort ansvar. Det finnes useriøse aktører i bransjen som er ute etter å tjene lettjente penger der det er mulig, så lenge det er mulig.
- Et generelt råd til foreldre er hvis man gir barna dine tilgang til spill og tjenester som innebærer mulighet for kjøp så snakk med barna om kostnader, og sett deg litt inn i produktet eller tjenesten – slik at du og barna vet hva som koster virkelige penger, råder han.
Han utfordrer IKT-Norge til å engasjere seg sterkere i rydde opp i forhold til markedsføringen og regelverk rundt spill og tjenester for nett og mobil.
Eget debetkort til spill
Torgeir Waterhouse ved IKT-Norge mener dette handler mer om at foreldre må sette seg inn i hva barna foretar seg på nett, og at de må være forsiktig med å låne bort kredittkort, eller selv betale for ting de egentlig ikke vet hva er.
- Bransjeaktørene må være seriøse og sitt ansvar bevisst. Informasjonen må komme tydelig frem når man kjøper noe, påpeker han.
- Deretter er det en todelt utfordring hvor foreldre gir handlingsfrihet under ansvar, og hvor man bør ta høyde for at det kan gå galt.
En løsning kan være å opprette et eget debetkort ved kjøp av spill med en lav sum, slik at man unngår å bli trukket store summer – uten å vite om det, sier Torgeir Waterhouse.
Selv mener familiefaren Jon at han burde sikret seg bedre mot at det ble liggende igjen informasjon som førte til trekk fra kontoen.
- Jeg trodde jeg hadde gjort alt riktig. Dette får jeg ta på min egen kappe, legger han til.
NRK.no har kontaktet spillprodusenten Valve Corporation og informert om denne saken. Produsenten har ikke svart på henvendelsen.