Den største begrensningen for den nye teknologien som gir tredimensjonale tv-bilder har vært at du må bruke spesialkonstruerte briller for å få fram den frapperende 3D-effekten.
Toshiba håper at de nye "brilleløse" LCD-skjermene er det som skal til for virkelig å få gjennomslag for 3D på privatmarkedet.
Men skal salget bli en suksess, må kundene godta å sitte relativt nært skjermene for å få full 3D-effekt (65 eller 90 centimeter, avhengig av skjermstørrelsen). Og de må være villige til å betale en ganske høy pris. I hvert fall i første omgang.
- LES OGSÅ:
Små skjermer
Toshiba presenterer de nye tv’ene på
, Asias største elektronikkmesse som åpnet i Tokyo i dag.I en nyhetsmelding fra Toshiba heter det at skjermene er beregnet på "personlig bruk", noe som betyr at de er relativt små.
De to nye brilleløse 3D-skjermene er henholdsvis 12 og 20 tommer store. Prisen på den minste av dem blir på rundt 8500 kroner (120.000 yen) når salget starter i Japan ved juletider. 20-tommeren blir dobbelt så dyr, melder
.Verdens første
Dette blir de første brilleløse 3D-tv’ene som kommer i handelen. Toshiba satser hardt på videreutvikling av teknologien, og skal også demonstrere en 56 tommers brilleløs 3D-tv på messen i Tokyo.
Den vil sikkert vekke stor oppsikt, men ingen vet ennå når den eventuelt havner i butikkhyllene. Problemet med brilleløs 3D på store tv-skjermer har hittil vært at bildekvaliteten ikke er bra nok.
Selskapet har foreløpig ikke sagt noe om når salget av de nye småskjermene starter på eksportmarkedene.
Framtidas tv?
- Interessant og spennende, sier fagredaktør Erik Andersen i stiftelsen Elektronikkbransjen om de brilleløse 3D-skjermene.
- Men foreløpig gir denne teknologien brukbar kvalitet kun på ganske små skjermer. Vi vet ennå ikke når dette eventuelt kommer også på de større tv-skjermene. Men hvis og når det skjer, kan det være første skritt mot framtidas tv'er som nå er presentert, mener Andersen.
Redaktør Lasse Svendsen i Lyd & Bilde er enda mer forbeholden.
- Den tekniske løsningen er klart dårligere enn når man ser 3D med briller. Når også skjermenes innsynsvinkel er begrenset, har jeg liten tro på at dette er løsningen for framtida, sier han.
- Men at de første brilleløse skjermene nå legges ut for salg, betyr vel at teknologien er i ferd med å bli voksen?
- Det er slett ikke sikkert. Mange kunder på det japanske markedet er villige til å betale for nye trender som dette, og da er det kommersielt interessant. En helt annen sak er hvor bra selve teknikken er.
LES OGSÅ: