Hopp til innhold

Myke trafikanter beskyttes bedre

Den tekniske beskyttelsen av fotgjengere blir stadig bedre. Det viser siste runde i sikkerhetstesten Euro NCAP, der alle de fire nye bilmodellene får tommelen opp.

Test av BMW 3-serie

BMWs 3-serie gir best fotgjengerbeskyttelse, viser ny sikkerhetstest.

Foto: John Keedwell / Europ NCAP

Fra nyttår ble kravene til fotgjengersikkerhet strammet betydelig inn hos crashtesten Euro NCAP. De nye kravene kom fordi testorganisasjonen mente at bilprodusentene tok for lite hensyn til myke trafikanter. Fabrikkene har prioritert dem som sitter inne i bilene.

Alle de fire modellene i den nye testrunden får fem stjerner av fem mulige. Det betyr også at samtlige oppfyller de nye og strengere kravene til sikkerhet for fotgjengere.

BMW 3-serien gjør det aller best denne gangen, både på fotgjengersikkerhet og beskyttelse av voksne inne i bilen.

Også Peugeot 208 oppfyller de nye fotgjengerkravene, men bare så vidt.

Hyundai i30 gir mest sikkerhet for barn i kupéen.

Den nye SUV'en fra Mazda, CX-5, er den eneste som oppnår maksimal uttelling i beskyttelse av sjåføren både i frontkollisjon og påkjøring fra siden.

Dette er de viktigste resultatene:

Resultater fra Europ NCAP mai 2012

MERKE OG
MODELL

STJERNER
TOTALT

Sikkerhet
for voksne

Sikkerhet
for barn

Sikkerhet
fotgjengere

Sikkerhets-
assistanse

BMW 3-serie

5

95 %

84 %

78 %

86 %

Hyundai i30

5

90 %

90 %

67 %

86 %

Mazda CX-5

5

94 %

87 %

64 %

86 %

Peugeot 208

5

88 %

78 %

61 %

83 %

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Sikkerhetstest av Hyundai i30

Hyundai i30 scorer best i sikkerhet for småbarn i kupéen.

Foto: Euro NCAP

Tidligere har bare Honda Civic fått et testresultat som tilfredsstiller de nye kravene om fotgjengersikkerhet.

Både Mazda CX-5 og BMWs 3-serie leveres med et bremsesystem som automatisk stanser bilen eller senker farten når en ulykke er uunngåelig.

Euro NCAP vurderer nå om denne typen sikkerhetsutstyr skal bli et obligatorisk krav for å oppnå fem stjerner i testene.

– Hvis alle biler hadde hatt bremsesystemer av denne typen, ville mange av ulykkene på europeiske veier vært unngått eller fått mindre omfang, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP.

LES OGSÅ:

– Produsentene presses

Kristin Øyen

Kristin Øyen i Trygg Trafikk er ikke i tvil om at testene påvirker produsentene til å lage sikrere biler.

Foto: Trygg Trafikk

– Den siste testen bekrefter at Euro NCAP er en pådriver for bedre trafikksikkerhet, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til NRK.no.

Hun mener det ikke er tvil om at testene presser produsentene til å lage biler som tar mer hensyn til sikkerheten for myke trafikanter utenfor og til barn inne i bilene.

– Men fortsatt teller ikke de mykeste trafikantene veldig mye for totalresultatet. Statistikken viser at antall omkomne inne i bilene går mer ned enn antallet drepte fotgjengere.

– Dermed utgjør fotgjengerne en større andel av dem som mister livet. Derfor er slike tester viktige, mener Øyen.

– Tror du mange nybilkjøpere velger merke og modell ut fra disse testene?

– Ja, spesielt hos barnefamilier får Euro NCAP stor oppmerksomhet. Organisasjonen har et oversiktlig system som gjør det enkelt å finne fram til de sikreste bilene, sier Kristin Øyen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)