I går ble det kjent at matvarekjeden Coop
som gjør det mulig for kundene å skanne og betale varer med mobiltelefonen.Nå kommer nyheten om at Telenor, Netcom og Tele2 samarbeider om et nytt selskap som skal tilby en trygg løsning for mobilbetaling.
I sommer lanserte de samme selskapene en mobil betalingsløsning i Sverige.
Det foreløpig navnløse selskapet er ennå ikke etablert, men målet er å lansere tjenesten neste år, skriver digi.no.
Oppstarten i Norge baserer seg på de svenske erfaringene, selv om det ennå ikke er bestemt hvilken plattform og tekniske løsninger som blir valgt her hjemme.
Meningen er at den nye tjenesten skal kunne brukes uavhengig av hvilken operatør kunden velger.
- LES OGSÅ:
– Anonymitet blir viktig
Datatilsynet ønsker utviklingen velkommen, men mener det er viktig at vi kan handle varer og tjenester anonymt også når det skjer digitalt.
– Det meste blir selvsagt mye enklere når man slipper å håndtere sedler, mynter og kort, sier informasjonsdirektør Ove Skåra.
– Men aktørene og industrien som leverer digitale løsninger må finne fram til ordninger som fortsatt gjør det mulig å handle med diskresjon, sier han til NRK.no.
– Dette var for eksempel en utfordring i kollektivtrafikken, der elektroniske billettkort registrerte alle reisene man foretok. Det er nå endret slik at forbrukerne kan velge helt anonyme løsninger, forteller Skåra.
- LES OGSÅ:
Pølesbod og loppemarked
Når man handler eller overfører store verdier, krever loven at transaksjonen blir registrert.
– Men det er viktig å holde på prinsippet om diskresjon når beløpene ikke er store. Mange kan ha interesse av å vite hva og hvor mye du handler, enten det skjer i Narvesen, i pølseboden eller på loppemarkedet.
– Eller for den saks skyld når to naboer "dunker" noen hundrelapper over fra en mobil til en annen. Dette handler blant annet om målrettet markedsføring, sier Skåra.
Han mener det blir viktig å få på plass ordninger som regulerer sporbarheten i det pengeløse samfunnet før utviklingen tar av for alvor.
- LES OGSÅ:
– Lovene må henge med
Også Post -og teletilsynet mener de nye mobiltjenestene høres lovende ut. Informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther tar det for gitt at selskaper som tilbyr betaling via mobilen er svært opptatt av sikre løsninger.
– Og det at man ikke trenger å gå med kontanter i lomma blir jo et sikkerhetsgode i seg selv, sier hun til NRK.no.
Flere norske nettbanker tilbyr nå tjenester der mobiltelefonen erstatter den velkjente brikken med engangskoder.
– Ny teknologi gjør mulighetene stadig større i moderne smartelefoner. Men da blir det viktig at også lovgivningen følger med i denne utviklingen, sier Aarsæther.
– Idag kan det være uklart for forbrukerne om en transaksjon reguleres av finansavtaleloven eller loven om elektronisk kommunikasjon (ekomloven). Noen ganger omfattes en digital handel av begge to.
– Her tror jeg det blir behov for en klargjøring slik at norske forbrukere får et mer oversiktlig lovverk å forholde seg til, sier Elisabeth Aarsæther.
- LES OGSÅ: