En storkontroll av de 25 største eiendomsmeglerne her i landet viser at bransjen bare i liten grad har innrettet seg etter bransjenormen som ble vedtatt ved juletider i fjor.
Den nye kontrollen avdekker omfattende brudd på de nye reglene, spesielt på meglernes egne nettsider.
Informasjonen er alt for dårlig både når det gjelder totalpris, arealbeskrivelse, felleskostnader og omkostninger ved eierskifte.
Dessuten gis det uklar informasjon om lånevilkårene for nedbetaling av fellesgjeld, og om de månedlige felleskostnadene (husleie).
Undersøkelsen viser at annonsene stort sett var bedre på
enn på meglernes egne hjemmesider. Forklaringen kan være at finn.no har et oppsett på sine nettsider som tvinger meglerne til å legge inn den nødvendige informasjonen, mener Forbrukerombudet.- SE OGSÅ:
Lite har endret seg
Dette betyr også at situasjonen har endret seg lite fra den forrige storkontrollen som myndighetene gjennomførte i sommer. Den viste at en stor del av et tilfeldig utvalg boligannonser på selskapenes egne nettsider og på finn.no brøt loven ved at de ikke oppfylte kravene i den nye bransjenormen.
I juni sendte derfor Forbrukerombudet ut en orientering til alle aktørene i bransjen med krav om at markedsføringen skal skje etter reglene man er blitt enige om.
- SE OGSÅ:
Nå viser det seg altså at mange eiendomsmeglere ikke har tatt hensyn til dette. De kjører fortsatt sitt eget løp, og bryter markedsføringsloven.
er laget av bransjen selv i samarbeid med Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Den er en veiledning for alle profesjonelle eiendomsmeglere. Retningslinjene oppfyller de lovbestemte kravene til god markedsføringsskikk.
- Oppsiktvekkende
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener det er oppsiktvekkende at mange meglere ikke har endret praksis.
- En rekke aktører i bransjen viser fremdeles manglende evne til å innrette seg etter bransjenormen. Kjøp av bolig er for de fleste forbrukere den viktigste og største investeringen i løpet av livet, og derfor er det særlig viktig at spillereglene for annonsering blir fulgt, sier en skuffet Thon.
- Det er meget alvorlig at selskaper fremdeles ignorerer kravet om totalpris i bransjenormen. Fullstendige prisopplysninger er avgjørende og nødvendig for at boligkjøperne på en enkel måte skal kunne orientere seg i boligmarkedet, mener Thon.
Han forventer nå at eiendomsmeglingsselskapene ser alvoret i saken og tar tak i problemet umiddelbart.
Frist til desember
Nok en gang har ombudet sendt
der man understreker at meglerne snarest må innføre gode systemer og rutiner som kan tilfredsstille kravene i bransjenormen.I brevet varsles det ytterligere tiltak overfor dem som eventuelt ikke endrer markedsføringten sin innen 4. desember.
Kontrollen viser også at spesielt fem selskaper opererer med ufullstendig prisinformasjon på nettsidene sine. Forbrukerombudet truer med å bringe dem inn for
hvis de ikke endrer markedsføringen sin. Blir de dømt der, risikerer de tvangsgebyr.De fem selskapene er Nordvik & Partners Eiendomsmegling, Ring Eiendomsmegling, Poppe & Co, Fana Sparebank Eiendom og Foss & Co Eiendomsmegling.
Støtter kritikken
Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) har vært med på å utarbeide bransjenormen som det åpenbart er så vanskelig for mange meglere å etterleve.
- Denne nye kontrollen viser at vi er for dårlige, medgir informasjonssjefen i NEF, Roger Nyborg.
Han sier at forbundet tidligere har informert alle sine medlemmer om viktigheten av å følge spillereglene. - Og vi er helt enige med Forbrukerombudet i at det nå må tas tak i dette, sier han i en kommentar.
Lover bot og bedring
Aftenposten har vært i kontakt med de fem navngitte eiendomsmeglerselskapene. Samtlige sier de beklager at de er blant verstingselskapene på Forbrukerombudets liste.
Samtlige lover også å rette seg etter kritikken før fristens utløp 4. desember.