Hopp til innhold

Meglere ber takstmenn lyve

Eiendomsmeglere presser takstmenn for å lyve om feil og mangler. Én av to norske takstmenn har blitt bedt om å skjule sannheten for boligkjøpere. Se eksemplene her.

Leilighet, interiør

Flere takstmenn føler seg presset av meglerne til å endre taksten eller unnlate å ta med opplysninger.

Foto: Scanpix

Mange har nok en mistanke om at eiendomsmeglere til tider pynter på sannheten. En omfattende spørreundersøkelse viser at det ikke alltid dreier seg om uskydige bagateller.

NRK Forbrukerinspektørene har kontaktet 1200 takstmenn landet over. Nesten halvparten av de som har svart på undersøkelsen, forteller at megler har bedt dem om å utelate og lyve om funn i sine rapporter.

Har du tips om denne saken? Kontakt NRKs journalister her.

I flere tilfeller dreier det seg om alvorlige feil og mangler.

- Jeg har for eksempel fått beskjed om at jeg ikke måtte nevne at jeg hadde funnet råte. Megler ville ha det fjernet fra rapporten, fordi han tross alt hadde planer om å få solgt boligen.

Carsten Lockert, takstmann

- Ikke skriv råte!

Carsten Lockert

Carsten Lockert, takstmann.

Foto: Bjørnar Verpeide

Carsten Lockert har jobbet som takstmann i 15 år. Han forteller at han flere ganger er blitt bedt av megler om å endre sine takstrapporter.

- Jeg har for eksempel fått beskjed om at jeg ikke måtte nevne at jeg hadde funnet råte. Megler ville ha det fjernet fra rapporten, fordi han tross alt hadde planer om å få solgt boligen.

Lockert sier at han flere ganger har opplevd å bli byttet ut med en annen takstmann, som har vært villig til å dekke over feil og gjøre som megler sier.

Omfattende juks


Det er de store meglerkjedene som står bak de fleste av oppdragene til norske takstmenn. En oppdragsgiver som ikke alltid vil at alt skal frem i lyset. I undersøkelsen ble de 1200 takstmennene spurt:

- Har du opplevd at megleren har forsøkt å påvirke deg til å gi en strengere eller snillere takst?

Resultatet er nedslående for meglerbransjen. 43, 2 prosent av takstmennene sier ja, de har blitt presset av megler.

Tilsammen 620 takstmenn fra hele landet har svart på spørreundersøkelsen.

Sannheten selger ikke

Flere takstmenn har valgt å ta bladet fra munnen i samband med undersøkelsen. Historiene deres setter ikke meglerbransjen i et godt lys. Her er noen eksempler:

«Fikk beskjed av megler at hvis jeg virkelig mente at den feilen på baderommet var alvorlig, ville prisen på boligen bli berørt av dette. Etter min mening, er det nettopp slikt en takstmann blir rekvirert for å avdekke, slik at kjøper og selger vet hva som feiler boligen.»

«Det er allment kjent i bransjen: Gjør du ikke som megleren sier, får du finne på noe annet å gjøre. Mine rapporter måtte endres underveis flere ganger.»

«Får ikke megler den taksten han ber om, bytter han til en annen takstmann som megler kan dirigere. Båndet mellom megler og takst skulle vært klippet over.»

«Taksten inneholdt, etter meglers mening, for mange bygningsmessige mangler selv om disse var reelle.»

Overraskende og alvorlig

Torgeir Øines, underdirektør i Forbrukerrådet

Torgeir Øines, underdirektør i Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven

- Vi har jo hatt mistanker om at dette kunne forekomme, men er overrasket over at omfanget er så stort, sier Torgeir Øines, underdirektør i Forbrukerrådet. Han sier norske boligkunder bør ta funnene på alvor; det er dem dette rammer.


- Kjøper risikerer å betale for mye for et hus fullt av skjulte feil.

Selger av huset risikerer å bli stilt til ansvar for feil som blir dekket over, selv om han ikke har visst om jukset.

Meglere som eventuelt har presset på for å skjule sannheten, går fri. De har ikke noen form for ansvar her, sier Øines.


Fikk nok

Takstmann Carsten Lockert tar ikke lenger oppdrag for meglere. For han ble presset for ubehagelig.

– Det blir for slitsomt å jobbe for en oppdragsgiver som i så stor grad er ute etter å mele sin egen kake, og ikke har respekt for jobben man gjør, sier Lockert.

Takstmennene bommer

Det er Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) som representerer norske meglere. Leder i forbundet Christian Dreyer, kjenner seg ikke igjen i funnene i undersøkelsen.

– Hvis vi ser at takstmannen ikke er i samsvar med det som er markedsverdien av en bolig, så er det vår plikt å si i fra at vi mener det er feil. Da vil nok noen takstmenn oppleve det som press, men vi må jo si ifra når de bommer, mener han.

Se video: – Vi kjenner oss ikke igjen i virkeligheten

Video nsps_upload_2010_3_10_7_42_4_352.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Klikk på bildet for å se video

- Men de forteller at de blir bedt om å skjule feil og mangler?

- Det tror jeg ikke medfører riktighet, sier Dreyer.

På tide med skille

Lockert mener det er på tide å sette et skille mellom takstmenn og meglere, og får støtte fra Forbrukerrådet.

De ønsker at det skal bli obligatorisk for selger å hente inn boligsalgsrapport, uavhengig av eiendomsmegler.


Forslaget er levert norske myndigheter i form av et høringssvar, og det er forventet et svar fra Justisdepartemenetet i løpet av våren.


Har du opplevd at feil eller mangler ikke har blitt opplyst om ved salg av en bolig? Delta i diskusjonen nedenfor eller tips NRKs journalist her.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)