I forrige uke fortalte vi historien om Ståle Hagen som
på sin Toyota Previa, med full overhaling eller bytte av motor til 110.000 kroner som resultat. Den reparasjonen har han ikke råd til.Nå viser det seg at problemet også gjelder andre Toyota-modeller. Land Cruiser er den mest utsatte modellen.
5000 biler i Norge
Den norske forhandleren har til nå registrert motorproblemer på 190 dieseldrevne Land Cruisere. I Norge er det solgt litt over 5000 dieselbiler av denne modellen fra den aktuelle produksjonsperioden. I tillegg kommer biler som eierne har importert på egen hånd.
Dermed er dette problemet mer omfattende enn mange har vært klar over. Importøren innrømmer at svakheten er velkjent.
Previa-eieren fra Trondheim må selv ta alle kostnadene med å skifte motoren i 2002-modellen, som han importerte fra Danmark for fire år siden.
Han er skuffet, og mener Toyota stikker av fra ansvaret. Hagen har fulgt alle servicer på sin Previa og benyttet Toyota merkeverksted, og mener det ville vært naturlig at feilen ble reparert samtidig.
Men eier man en Land Cruiser, slipper man å betale verkstedregningen.
- LES OGSÅ:
Kaller inn bilene
Rent teknisk er problemet at en dårlig dyse i motoren kan føre til at oljesilen tetter seg slik at tilførselen av smøreolje blir blokkert. Resultatet kan bli fullt motorhavari.
Ifølge informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge har også noen svært få Avensis-utgaver dette problemet. De fleste tilfellene som er oppdaget, er dekket av garantien.
Feilen er også funnet i noen få biler av typen RAV4.
Men Olsen bekrefter at Land Cruiser er mer utsatt.
- Nøyaktige tall har jeg ikke, men det er i hvert fall snakk om 190 Land Cruisere i Norge. Vi har satt igang en servicekampanje der vi kontakter eierne til de aktuelle årsmodellene. Drøyt 5000 biler er solgt i Norge, og i tillegg kommer import.
- Problemet er at det kan være vanskelig å finne alle fordi mange bileiere bruker verksteder utenom våre forhandlere. Det gjelder blant annet bruktimporterte biler. Det er ikke sikkert at alle andre verksteder har kjent til dette problemet, sier Olsen.
- Ta kontakt
Derfor oppfordrer han eiere av Land Cruiser produsert i perioden fra juni 2004 til september 2007 med dieselmotor av typen D-4D om å kontakte nærmeste Toyota-forhandler.
Der kan de få sjekket og eventuelt byttet dysepakningene for å være sikker på at motoren ikke havarerer, uavhengig av om bilen er kjøpt i Norge eller er importert.
- Verkstedutgiftene blir ikke belastet kundene, legger han til.
- Men hvorfor må eiere av Previa-modellene betale hele eller deler av reparasjonen selv?
- Fordi Toyota sentralt har fastslått at antallet Previa-biler med dette problemet er langt lavere enn Land Cruiser. For Previa tilbys derfor en såkalt preventiv kampanje der kunden må være med på å dekke deler av reparasjonen. Men vi er i dialog med den europeiske Toyota-avdelingen for å vurdere dette nærmere fordi antall tilfeller har økt i det siste, sier Olsen.
- Norske Toyota-eiere er misfornøyde med at feilen ikke er blitt fikset når bilen er på service hos merkeverkstedet, eller at de i det minste ikke har fått informasjon om at bilene kan ha en slik feil. Hva er din kommentar?
- Vi beklager de tilfellene der det ikke har skjedd. Kundetilfredshet har førsteprioritet hos oss, og vi lover å rydde opp i disse tilfellene. Vi stresser slike problemstillinger i hele apparatet vårt, og jobber hardt for å bli bedre med denne typen oppfølging, sier informasjonssjef Espen Olsen.
- LES OGSÅ: