Ellen Katrine Nyhus - Jeg tror det er behov for mer opplæring i skolen. Selv om mange lærer noe av foreldrene, er det stor variasjon i foreldrenes kunnskap, sier Ellen Katrine Nyhus.
- Foto: UiA /

Jeg tror det er behov for mer opplæring i skolen. Selv om mange lærer noe av foreldrene, er det stor variasjon i foreldrenes kunnskap, sier Ellen Katrine Nyhus.

Foto: UiA
Christian Vennerød - Det er ganske mange søkere til «Luksusfellen» som det er umulig for oss å hjelpe, sier Christian Vennerød. - Foto: Konterud, Roy / SCANPIX

Det er ganske mange søkere til «Luksusfellen» som det er umulig for oss å hjelpe, sier Christian Vennerød.

Foto: Konterud, Roy / SCANPIX

25 prosent av betalingsanmerkningene er hos de under 25 år, og de får stadig mer kredittkortgjeld.

Men er det så rart når ingen lærer dem økonomi?

– Målet bør være at unge lærer finans før de skal ta finansielle beslutninger, ikke etter, mener Ellen Katrine Nyhus fra Universitetet i Agder.

Forstår ikke begrepene

– Vi har mange saker der vi ser at gjelden til Lånekassen, etter mange utsettelser, blir overtatt av Statens Innkrevingssentral (SI), opplyser Anine Ung fra Juss-Buss.

Den gratis jurist-hjelpen opplever en en økning i antall henvendelser om gjeld, og fortalte om sine erfaringer på mandagens konferanse «Kjøp nå - betal senere».

Konferansen handlet om unge voksne som sliter med å betale tilbake gjeld.

De støtter forslagene om opplæring i privatøkonomi på skolen, og er for et gjeldsregister i Norge.

– Vi har nylig vært på Manglerud videregående skole i Oslo og snakket om økonomi med elevene som et prøveprosjekt. Nå håper vi å få muligheten til å gjøre det samme på flere skoler, sa Anine Ung.

Basert på saksbehandlingen deres forklarte de elevene betydningen av faguttrykk som kreditor, debitor, hovedkrav og renter.

– De hadde hørt ordene før, men kunne ikke forklare betydningen. Og dessverre var det ingen av de vi snakket med som visste hva Boligsparing for ungdom (BSU) var.

Lærer litt av «Luksusfellen»

De forklarte også konsekvensene ved mislighold av gjeld, betalingsanmerkninger og tvangsinndrivelse.

Tilbakemeldingen fra elevene var at kurset med Juss-Buss var nyttig.

– De viste stor interesse og sa at dette var ting de ikke hadde hørt før. De har mye teoretisk matte, men kan lite om å sette opp et praktisk budsjett, forklarte Susanne Fostvedt.

Det lille de kunne om økonomi, hadde de fått med seg på TV-programmet «Luksusfellen» på TV3.

– Vi velger ut de vi ser at vi klarer å hjelpe. Men det er ganske mange som det er umulig for oss å hjelpe, og de overlater vi til Staten, understreket Luksusfellens Christian Vennerød, som var konferansier på mandagens konferanse.

NRK starter serie om ungdom og økonomi

Denne uka starter NRK-serien Teenage Boss, der ungdom får ansvaret for familiens økonomi i en hel måned.

Først ut er Sophie fra Høyenhall i Oslo. Hun koste seg som økonomisjef, selv om det var en vanskelig oppgave.

– Det er dyrt å være tenåring. Det kommer nye ting i butikken hele tiden, og alle har lyst på det nye, sier hun.

Rollen som budsjettansvarlig syntes hun til tider var tøff.

– Den største utfordringen var å holde styr på alle pengene og gå inn i nettbanken hver dag. Det kom regninger i posten hele tiden og jeg måtte planlegge hele tiden, sier hun.

Video teenage-ep0101-151111-web - Foto: Nyhetsspiller /

Regningene var en stor frustrasjon for Sophie da hun var økonomisjef i familien.

Programmet ser du på NRK1 onsdag kl. 19:45.

Lærer seg mest selv

Ellen Katrine Nyhus fra Universitetet i Agder har utført en undersøkelse blant 2100 18-åringer, som viste at den viktigste kilden til økonomiopplæring var ungdommen selv.

– Men vi spurte ikke om «Luksusfellen», det ser jeg jo nå at vi burde har gjort, spøker hun.

En annen undersøkelse blant 510 foreldre med barn i 9-klasse, viste at 45 prosent har husarbeid som et krav for å få lommepenger.

Samtidig sa 52 prosent at de ikke reduserte barnas lommepenger dersom pliktene ikke ble gjort.

– 40 prosent svarte at de sjelden eller aldri oppfordret barna til sparing til fremtiden, og 30 prosent svarte at de sjelden eller aldri snakker om måter å begrense forbruket på, fortsetter hun.

Undersøkelsens mest skremmende funn var at 48 prosent svarte at de sjelden eller aldri forsøker å begrense barnas forbruk, og at så mange som 82 prosent av foreldrene sjelden eller aldri har oppfordret barna til å følge med på eget forbruk.

– Jeg tror det er behov for mer opplæring i skolen. Selv om mange lærer noe av foreldrene, er det stor variasjon i foreldrenes kunnskap. Målet bør være at unge lærer finans før de skal ta finansielle beslutninger, ikke etter, avslutter hun.