Flytoget ved Gardermoen - Passasjerene er åpenbart fornøyde med transporten til og fra Gardermoen, og kårer flytoget til landets beste bedrift. - Foto: Jonas Sætre / NRK

Passasjerene er åpenbart fornøyde med transporten til og fra Gardermoen, og kårer flytoget til landets beste bedrift.

Foto: Jonas Sætre / NRK

Norske kunder er mest fornøyde med Flytoget

Flytoget har Norges mest fornøyde kunder, og er for tredje gang kåret til å beste bedrift på Handelshøyskolen BIs Kundebarometer.

BI har gjennomført kundeundersøkelsen i 15 år for å finne ut hvilke bedrifter som får tommelen opp av norske forbrukere. Flytoget har tidligere gjort seg bemerket på Bis undersøkelse, og gikk til topps både i 2008 og 2010.

I fjor måtte Flytoget se seg slått av mobilselskapet One Call, men i år troner selskapet igjen på topp.

– Vi er selvføgelig veldig fornøyde med å være på toppen igjen, og Flytogets plasseringer er et resultat av kontinuerlig jobbing over tid, sier kommunikasjonssjef Lena Angela Nesteby til NRK.no.

Historisk resultat

One Call fikk lik poengsum som i fjor, men kunne ikke måle seg med Flytoget som nådde en kundetilfredshetsscore på 85,8 poeng av maksimalt 100 oppnåelige. Dette er den høyeste poengsummen som noensinne er målt av Norsk Kundebarometer.

Nesteby mener kontinuitet og kundeforståelse er nøkkelen til suksess.

– Man må vite hva som er viktig for kundene og bygge strategien der etter. Våre kunder setter punktlighet som det aller viktigste, og i år har vi en punktlighet på 96 prosent. Dessuten satser vi på service under reisen og vil at alle som reiser med Flytoget skal ha en god opplevelse, forklarer hun.

Finn.no tok andreplassen, mens Toyota kjørte seg opp til en sterk tredjeplass på årets oversikt.

– Dette viser at Toyota har manøvrert seg gjennom finanskrisen med både æren og kundens tilfredshet og lojalitet i behold, sier Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

– Har skjerpet seg

Mer enn 8900 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Til sammen har 192 virksomheter fra 40 ulike bransjer fått sin årlige dom fra norske forbrukere.

– Stadig fokus på service og kundetilfredshet har bidratt til at norske bedrifter har skjerpet seg i konkurransen om å vinne kundenes gunst.

Men ikke alle norske bedrifter har bidratt like mye til det positive helhetsresultatet. Nederst i årets undersøkelse finner vi Lindex, Dagbladet, Odin Kapitalforvaltning og DnB Kapitalforvaltning, som får resultater helt nede på 50-tallet i kundetilfredshet.

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.