Antall saker som er klaget inn til Forbrukerrådets klageorgan, Forbrukertvistutvalget, har de siste tre årene økt med 25 prosent.
Det vi stadig krangler mer om er møbler, hvitevarer og dyr.
– Storkrevende hundeeiere
I Norsk Kennelklubb er de bekymret for de mange tilbakemeldingene fra det de ofte oppfatter som storkrevende hundeeiere.
– Hvis du kjøper en Ferrari og krasjer den bilen, så er ikke det produsentens feil, det er din feil. Og det er litt det samme når du kjøper hund også, mener Anne Myklebust.
Forbrukerne strekker seg stadig lengre hvis ikke klagen går gjennom i første runde.
– Økt fokus på forbrukerstoff
Forbrukertvistutvalget er Forbrukerrådets klageorgan. De siste årene har de fått mye mer å gjøre.
Siden 2008 har direktør Åshild Ulvin avgjort 25 prosent flere tvistesaker. På 10 år har de fått inn dobbelt så mange saker.
– Det har vel vært en jevn økning på mellom 10 og 20 prosent hvert år de siste fire-fem årene ihvertfall. Vi tror det har sammenheng med at det er økt fokus på forbrukerstoff på TV og i aviser - så den generelle bevisstheten blant folk om forbrukerrettigheter har økt.
Mens Forbrukerrådet i fjor meglet en fram en løsning i 2800 saker, ble 1200 saker klaget videre til Tvisteutvalget, som gir en bindende dom.
– Grovt sett vil klagerne i to av tre saker få medhold eller delvis medhold, sier Ulvin.
Les også:
– Et varsel til myndighetene
Eivind Stø er spesialist på forbrukerklager ved Statens institutt for forbruksforskning, SIFO. Han synes klagene gir en viktig tilbakemelding.
– For her vil myndighetene følge med. Er det mange klager på for eksempel bruktbiler, så vil det være et varsel om at det kanskje må noen endringer til for å sikre forbrukerne bedre rettigheter.
– Er vi for kravstore?
– Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror at vi bør i sterkere grad klage, og de som klager vil oppdage at det stort sett går helt greit.
– Strukket litt langt
Av og til blir fokuset på forbrukerettigheter likevel strukket litt for langt, mener Anne Myklebust i Norsk Kennelklubb:
– Vi reagerte litt på den lille notisen som stod i VG for en stund siden. Der ble det fremstilt slik at man kunne levere tilbake en hund dersom den ender opp med å bite sønnen din. Men det stemmer jo ikke. Det er en adferd som oppstår utelukkende på grunn av eier, og ikke på grunn av oppdrettere, mener Myklebust.
Les flere forbrukersaker på FBIs sine nettsider.