Hopp til innhold

Kan ikke lenger ta betalt for kundeservice

Nye EU-regler gjør at selskaper ikke lenger kan ta betalt når kundene ringer kundeservice. Men pass deg – for det kan fortsatt bli dyrt!

Kundeservice

Bedrifter kan ikke lenger ta ekstra betalt når kundene ringer kundeservice. Illustrasjonsfoto.

Foto: Kim Jansson / NRK

Kundeservice på telefon har lenge vært forbundet med stive priser, men det ønsker EU nå å gjøre noe med.

For fra og med denne sommeren har ikke europeiske selskaper anledning til å ta betalt når kunder ringer om hjelp med en tjeneste eller et produkt.

De nye reglene ble tatt inn i den norske Markedsføringsloven (paragraf 11) i juni.

Jo Gjedrem

Jo Gjedrem, fagsjef og fungerende forbrukerombud.

– Det å ta ekstra betalt vil være i strid med regelverket, sier fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem til NRK.no.

Kan fortsatt bli dyrt

Helt gratis blir det likevel ikke å ringe kundeservice. Du må fortsatt betale vanlig takst når du ringer, men du skal slippe å betale noe ekstra.

Hva som er vanlig takst er opp til telefonselskapene å avgjøre, og avhenger av hva slags type nummer du ringer.

Ringer du et vanlig åttesifret telefonnummer, slipper du mest sannsynlig å punge ut dyre dommer for samtalen. Men mange opererer med spesialnumre som femsifrede nummer. Disse kan være mye dyrere å bruke, noe som vanligvis begrunnes i at det koster en del for et selskap å tilby et slikt nummer.

– I Norge er det teleoperatørene som tar seg betalt for de femsifrede numrene, slik at disse vil ikke rammes av en slik bestemmelse, sier Gjedrem.

Bestemmelsene skal tolkes

I løpet av de neste ukene vil Forbrukerombudet se nærmere på de nye bestemmelsene i Markedsføringsloven, slik at reglene kan tolkes etter norske forhold.

– Vi har fått en veiledning fra EU-kommisjonen om hvordan bestemmelsene skal fortolkes, så nå skal vi se på dette, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

I Sverige, der det viser seg å ikke være uvanlig å ta ekstra betalt for kundeservice, har det vært en diskusjon om hva som faktisk defineres som kundeservice. Flere selskaper tilbyr ekstraservice til deres kunder, men det er ikke sikkert at et slikt tilbud kan defineres som vanlig kundeservice, og dermed faller utenfor de nye reglene. Dette ifølge Sveriges Radio.

Alternative telefonnumre

Arman Vestad

Arman Vestad har utviklet en app som skal gjøre det lettere å finne bedriftenes billige telefonnumre.

Foto: Privat

Vil du unngå å betale store summer for dyre spesialnumre til kundeservice, finnes det muligens en måte å kutte regningen på.

Mange bedrifter har et vanlig telefonnummer du kan ringe, der du betaler lav telefontakst i stedet for dyr spesialtakst.

Arman Vestad har i et par år pløyd seg gjennom telefonkataloger, Brønnøysundregistrene og nettsider for å samle sammen bedriftenes alternative og billige telefonnumre.

Nå har han brukt fritiden sin på å utvikle mobilappen «CTRL-app», der forbrukere selv kan søke etter de billigere alternativene.

– Målet er å få oppmerksomhet rundt hvor mye det koster å ringe slike nummer. Som økonomisk rådgiver, møter jeg folk med begrenset økonomi, og har sett at mange bruker unødvendig mye penger på slike telefonnumre, sier Vestad til NRK.no.

Tilsvarende nettjenester har eksistert i noen år. Nettsiden TLFNR.com har også en oversikt over alternative nummer til en rekke bedrifter.

(NRK.no har for øvrig verken testet TLFNR.com eller CTRL-appen, og kan derfor ikke gå god for de eksterne tjenestene).

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)