Hopp til innhold

Kan du stole på hotellstjernene?

En, to, tre, fire eller fem stjerner? Det bestemmer hotellene selv.

Hotell

Er et fint basseng og palmer nok til å gi et feriehotell fem stjerner?

Foto: Colourbox

Det finnes ingen regler for hva du kan forvente av et hotell ut fra stjernene de smykker seg med. I praksis vurderer hotellene seg selv.

Så hva kan du da forvente når du skal bestille ferie?

Jobber med norske regler

I Norge har man ikke noe offisielt system for å kategorisere hotellene etter stjerner. Verken for hotellene i Norge, eller for hotell i utlandet man kan bestille gjennom norske reiseselskaper og nettsteder.

Knut Almquist

Knut Almquist Administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Foto: Kim Holthe

- Vi har utarbeidet et forslag for stjernekategorisering som nå er sendt ut på anbud. Det vil tidligst være operativt fra 1. januar 2011, forteller Knut Almquist, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Forslaget legger opp til at hotellene skal vurderes ut ifra myke og harde verdier.

- Med harde verdier menes ting som hvor stort hotellrommet er, hvor mye lys det er og hva slags stand inventaret er i. Myke verdier går mer på servicegraden, forklarer direktøren.

Dersom systemet kommer på plass i Norge, håper han at andre land vil følge etter – slik at det på sikt vil bli mulig med et internasjonalt system.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Misfornøyd med ferien? | Slik krever du feriedager tilbake

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Bestemmer selv

Almquist forteller at problemet i dag er at de som har stjerner på hotellene har bestemt antallet ut ifra sitt eget syn.

- De har satt kriteriene selv eller hentet ideene fra andre utenlandske systemer. Noen bruker nettstedet hotrec som en retningslinje, forklarer han.

Da man i teorien kan sette hvilket stjerneantall man vil, kan det hende ett og samme hotell har forskjellige antall stjerner på sin egen nettside og nettsiden til reiseselskapet som formidler hotellet.

- Det vanlige er å variere fra en til fem stjerner, men det finnes noen få hoteller med syv stjerner, blant annet i Dubai. Dette er hoteller som er så luksuriøse at de mener fem stjerner ikke holder, sier Almquist.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Verdens beste hoteller | Verdens beste hotell

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Forskjellig syn i forskjellige land

En annen grunn til at et hotell kan oppfattes forskjellig og benevnes med forskjellig antall stjerner, er fordi man verdsetter forskjellige ting i forskjellige land.

- Dette er hovedargumentet for at vi i Norge mener det er umulig å lage helt like regler for hele Europa. Det er klimatiske forskjeller mellom landene, forklarer direktøren.

Eksempler på dette kan være at det ofte er mer lytt på hoteller i sydlige strøk enn i Norden, man er opptatt av godt leselys i Norge og det er viktig med balkong i Syden.

Almquist erfarer at det ofte er lettere å vurdere standarden på et hotell ut ifra prisen heller enn antall stjerner. Man får også et godt inntrykk av hotellet ved å se på bildene og lese hva andre reisende som har sovet der har erfart.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: 12-årsgrense på «voksenfly» | "Voksenhotell" fri for barn

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Nordmenn liker luksus

Apollos hoteller har fra to til seks stjerner, og de legger også på en pluss på flere av hotellene.

Helen Begby

Helen Begby, informasjonssjef i Apollo.

Foto: Johnny Syversen

- De fleste fine hoteller har fem stjerner, men vi har også noen fem pluss og seks. Dette fordi det finnes enkelte luksushushoteller som er helt i særklasse. For eksempel med egen butler eller helikoptertjeneste, sier Helen Begby, informasjonssjef i Apollo.

Hun forteller at det har skjedd mye hva angår luksus på charterhotell de siste fem årene.

- Før bestilte nordmenn primært trestjerners-hoteller. Nå selger vi mange flere reiser med fire og fem stjerner. Vi har blitt mer reisevante og vil ha luksus på reisen og høy standard, forklarer hun.

Hos Apollo bestemmes stjerneantallet ut ifra en vurdering av stedet, landet og hotellets eget offentlige system.

- Vi forsøker å sette stjernene ut ifra hvordan nordmenn vil ha det på ferie. Noen ganger får hotellene samme stjerneantall av oss som de hadde selv, andre ganger ikke, opplyser Begby.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Europas beste strender | Verdens beste flyselskap

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Fem stjerner skal være bra

Selv om det finnes eksempler på at to ganske like hoteller har forskjellig antall stjerner, skal du alltid kunne forvente at det er rimelig god standard på et femstjerners hotell.

Christian Grønli

Christian Grønli, administrerende direktør i Ving.

Foto: Pressebilde

- Der skal det være riktig bra, og det er det beste vi presenterer av våre reisemål. Man kan forvente høy standard, fint design, stilig innredning og små flasker med sjampo og dusjsåpe på badet, mener Christian Grønli, administrerende direktør i Ving.

Han presiserer at beliggenheten ikke nødvendigvis har noe å si for antall stjerner.

- Et femstjerners hotell kan både ligge rett ved stranden, midt i en by eller ganske øde med for eksempel en spa-avdeling, eksemplifiserer han.

Hopper du ett hakk ned til fire stjerner, skal også dette være bra.

- Det er ikke alltid så mye som skiller. Også her skal det være rikelig med fasiliteter, men kanskje ikke like høy standard på håndklær og sengetøy, forklarer han.

Apollo mener også at på de beste hotellene skal man forvente å få air condition på rommet uten å betale ekstra for dette.

Vanskelig mellomklasse

Ving mener hoteller med tre stjerner er noen av de vanskeligste å plassere.

- De er liksom ikke så fine at de er firestjerners, men de er heller ikke så dårlige at de er to. Hotellene faller midt i mellom. Det kan være at de mangler restaurant eller bar, eller at de ikke har svømmebasseng, forklarer Grønli.

Han legger til at også her skal du forvente at det er rent og pent, og at det er toalettartikler på badet, men ikke dersom det er en leilighet i Syden.

To er enkelt

Selv om stjerneskalaen begynner på en, er det relativt få hoteller som reklamerer for det.

- Jeg kan ikke komme på noen slike hoteller hos oss og tror ikke det er så vanlig hos andre heller, sier Grønli.

Men tostjerners hoteller finnes det mange av – og de er relativt enkle.

- Også her skal det selvfølgelig være rent og ryddig, men du kan nok ikke sette så store krav til kvaliteten på møblene, mener han.

Her er det som regel ikke restaurant eller bar, og hotellet passer for deg som ikke skal være så mye på rommet. Likevel kan man få kjempekoselige hoteller med bare to stjerner.

- Det kan for eksempel være et bitte lite familiedrevet hotell på en gresk øy med bare åtte rom. Veldig hyggelig, men også veldig enkelt, påpeker Grønli.

- Jeg er ikke redd for å sende noen på ferie til et tostjerners hotell på en gresk øy. Da er nok hotellet lite og familiedrevet, men likevel rent, ryddig og sjarmerende, sier Begby.

Høy standard i Asia

Både Grønli fra Ving og Begby fra Apollo er enig i at du i Asia får god standard på hotellene. For eksempel i Thailand kan et trestjerners hotell være like fint som et femstjerners i et annet land.

- Bali har enda bedre standard enn Thailand igjen. Markedene i disse landene er vant til høyere standard enn i Europa. Det henger sammen med etterspørsel, krav til standard og konkurranse, forklarer Begby.

I Karibia derimot, må du forvente noe lavere standard. Klimaet gjør at de oftere må pusse opp hotellene for å opprettholde en høy standard. Du bør også forvente høyere standard i Spania enn i Bulgaria, mens i Hellas kan du få alt på skalaen.

Bruk internett

Skal du på storbyferie er nok ikke hotellene like fine som på en strandferie. Apollo drar frem London og New York som storbyer der du bør bestille et hotell med fem stjerner for å bo bra.

Generelt bør du ikke bare gå etter stjernene når du skal bestille – uansett hvor du skal og hvem du bestiller reisen gjennom.

- Bruk internett flittig. Se på bildene og les hotellets egen beskrivelse. TripAdviser har også åpnet for at du lett kan lese hva andre reisende mener om hotellet, anbefaler Grønli fra Ving.

Selv om han mener deres beskrivelser er riktige, forstår han at mange føler seg enda tryggere når de ser hva betalende kunder mener om hotellet.

- Facebooksiden vår er også er bra sted å samle informasjon. Der spør medlemmene våre både oss og andre medlemmer om spesifikke hoteller, avslutter han.

Les også: Ikke bli snytt for luksus

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)