Illustrasjonsfoto - Får du inkassovarsel på noe du mener du ikke har fått, kan du bestride kravet. - Foto: Comnet / Scanpix

Får du inkassovarsel på noe du mener du ikke har fått, kan du bestride kravet.

Foto: Comnet / Scanpix

Slik håndterer du tvilsomme inkassoregninger

Inkassovarsel er sjelden artig å få i posten. Men må du betale dersom avsenderen har gått konkurs, eller hvis du ikke har bestilt varen?

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet - Ikke betal for varer du ikke har mottatt, sier Ingeborg Flønes. - Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no / Forbrukerrådet

Ikke betal for varer du ikke har mottatt, sier Ingeborg Flønes.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no / Forbrukerrådet

Regninger kommer i postkassen i tide og utide, og betaler du ikke tar det ikke lang tid før den følges opp med en purring eller inkassovarsel.

Men sjekk nøye om du har bestilt det selskapet krever penger for, før du betaler kravet.

LES OGSÅ: Regningen dobles på kort tid

Radonselskap konkursbegjært

Forbrukerrådet har fått inn en rekke klager fra forbrukere som får regninger for varer de ikke har bestilt. Ett av dem er Norsk Radonregister som Forbrukerrådet advarte mot i forrige måned, og nå er selskapet konkurs.

– Vi er ikke overrasket over at de nå er konkurs. Vi har hatt en dialog med dem lenge og de har lovt mye, men ikke levert, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet til NRK.no.

Hun er nå opptatt av forbrukerne som er skadelidende av konkursen.

– Jeg vet ikke hvor mange det kan dreie seg om, men trolig er det et betydelig antall. Problemene har jo nettopp bestått i at folk venter og venter på det de har betalt for. Andre har slitt med fakturaer fra firmaet, uten at de har bestilt noe som helst. Når det nærmest er umulig å komme i kontakt med selskapet, betyr det at mange er i en uavklart situasjon, forklarer hun.

Norsk Radonregister skriver i en e-post til NRK at alle kunder som venter på svar fra målingene sine eller holder på med målingen, vil motta svar fortløpende.

– Dette vil ikke gå utover kundene våre. Det kan ta 1 - 2 ekstra uker før de vil motta svar fra analysen, men utover dette vil ikke kundene merke noen endring, skriver Martina W.Ørbeck.

LES OGSÅ: Dette betyr betalingsanmerkningene

Krav på penger selv ved konkurs

Dersom et selskap har gått konkurs, har de likevel krav på å få inn penger fra kunder.

– Får du inkassovarsel for en vare du har bestilt og mottatt, vil inkassoselskapet kunne inndrive pengene, sier Flønes.

Du kan også få en vanlig regning fra et selskap selv om det har gått konkurs. Bobestyrer kan drive inn penger selv etter konkursen.

– Er det en reell regning for noe du har kjøpt, må den betales, presiserer Flønes.

Dersom du venter på varer fra et selskap som har gått konkurs, kan du rette et krav inn i boet.

– Kravet må rettes til bobestyrer, som skal stå oppført i Brønnøysundregisteret, legger hun til.

Du kan bestride kravet

Får du inkassovarsel på noe du mener du ikke har fått, kan du bestride kravet.

– Da må du skriftlig informere inkassobyrået om at du ikke har bestilt eller mottatt varen. Legg gjerne ved dokumentasjon om du har det, forklarer hun.

Det er inkassobyrået som må bevise at du har bestilt og mottatt varen, ikke omvendt.

Når du bestrider kravet, blir det stoppet.

Sjekk tvilsomme firmaer

Norsk Radonregister er bare ett eksempel på selskaper som har gått konkurs, og Forbrukerrådet anbefaler alle å sjekke firmaer nøye før de bestiller en tjeneste.

– Dette er en relativt ny bransje, sjekk derfor seriøsiteten til firmaene. Det er flere kommuner som formidler kontakt med leverandør av radonmålinger, så du kan gå inn på kommunens nettsider og sjekke om de står oppført der, oppfordrer hun.

I tillegg kan det lønne seg å google dem, sjekke Brønnøysundregisteret, referanse, forhøre deg med naboer om de har brukt firmaet eller kontrollere om de er med i bransjeforeningen for radonmåling.

Statens strålevern har en liste over firmaene som gjør dette på sine hjemmesider, men påpeker at de slev ikke har kontrollert listen, legger hun til.

Finner du mistenkeligheter ved et firma er det bedre å velge et annet.

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)