Hopp til innhold

Ikke la deg lure av januarsalget

Sjekk at varene som er på «sjokksalg» og «supersalg» faktisk har vært solgt til fullpris før du handler.

Supersalg på Jernia

Ikke la deg lure av januarsalgets lokkepriser. Få med deg den reelle førprisen før du handler.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Jo Gjedrem

Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukeombudet.

Foto: Forbrukerombudet

Januarsalg har blitt en tradisjon, og butikkene lokker med «sjokkpriser», «supersalg» og «lave priser» for å få fart på visakortet ditt.

Likevel ber Forbrukerombudet deg om å bruke sunn fornuft før du drar kortet i butikken.

Les også: Elkjøp: Vi brøt loven

Skikkelig salg

Det er ikke tillatt å bare henge opp en plakat med salg uten videre.

Varen må først ha vært solgt til fullpris en viss tid, og av det skal det selges korrekt antall først. Det skal også opplyses om reelle førpriser, dette for at både kunden og andre skal vite hva tilbudet egentlig innebærer.

- Som en tommelfingerregel må nedsatte varer være omsatt til førprisen i minst seks uker før salget starter, opplyser Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukeombudet, til NRK.no.

Som hovedregel skal det selges minst tre produkter i hver butikk før varen kan settes på salg, men Gjedrem presiserer at med produkter som flygel og andre ting som selges sjelden, aksepteres det et lavere tall.

Har du kommet over noen butikker som har lokketilbud? Send oss en e-post.

Les også: - Ikke gå i salgsfella

Skal finnes i butikk

Reklamerer butikken for spesielle produkter til knallpriser, skal det også være nok produkter i butikken.

- Det holder ikke å lokke med et kjempetilbud, men bare ha så få varer til salgs at det ikke er flere igjen når kunden kommer for å handle. Er det bare et begrenset antall skal det informeres om det i annonsen - hvis ikke er det villedende markedsføring, forklarer han videre.

Står det for eksempel at varene er på kampanje fra torsdag til lørdag, kan ikke butikken gå tom allerede på torsdag.

Les også: Tilbud var ikke tilbud på Coop

Du kan klage

Merker du at en butikk forsøker å lure kundene, kan du klage til Forbrukerombudet.

Eksempler på lureri kan være salgsvarer som ikke har vært solgt til fullpris, kampanjer som blir utsolgt på kort tid eller at butikken har ført opp en førpris som er feil.

Det hender butikker setter opp prisen før de skriver 50 eller 70 prosent salg, mens salgsprisen da i virkeligheten kanskje bare er 30 eller 40 prosent av den reelle førprisen.

- Der er ikke alltid så lett for forbrukerne å følge med på prisene, men konkurrentene i bransjen er ganske flinke til å følge med og gi oss beskjed om eventuelle feil, sier Gjedrem.

I tillegg tar også Forbrukerombudet stikkprøvekontroller av og til. Er du usikker på om varen har en reell førpris, kan du sjekke hva varen koster i tilsvarende butikker.

Les også: Forbrukerrådet raser mot Elkjøp

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)