Du trenger ikke være matematiker for å regne ut at kabinhyllene ikke kan romme like mange kabinkofferter som reisende.
Alle som ikke sitter helt forrest eller ved nødutgangen, kan plassere vesker og poser under setet foran seg. Hattehylla derimot, må alle dele på.
LES OGSÅ:
Kjipt for de siste
– Kommer du sent inn i flyet kan det hende det ikke er plass til bagasjen din i hattehylla, og det er beklagelig. Da vil kabinpersonalet fordele det du har med deg så godt de kan i andre hattehyller, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS til NRK.no.
Flere reisende har i det siste opplevd å måtte lete lenge etter et ledig rom til kofferten lenger bak eller lenger frem i flyet. I tillegg blir jakka stappet inn mellom poser og bager et helt annet sted.
– Det er ingen tvil om at så lenge det er så mange lavprisselskaper som tar betalt for innsjekket bagasje, har det ført til at passasjerene begynner å pakke med seg mer i håndbagasjen og bærer på flere poser med ekstra kilo, mener han.
– Andelen som velger å kjøpe med seg bagasje hos oss er vel nokså stabil, så jeg kjenner ikke til det SAS viser til, svarer Norwegians Anne-Sissel Skånvik.
- SAS tilbyr alle reisende å sjekke inn én kolli hver gratis, i tillegg til at du kan ta med deg én kolli til inn i flyet.
- Norwegian tar betalt for å sjekke inn bagasje.
- Det samme gjelder Ryanair, som også i visse tilfeller med mer enn én kolli håndbagasje.
Mistet boardingkortet?
Sendes til lasterommet
SAS påpeker at deres personale forsøker å vise skjønn, og plassere bagasjen så godt det lar seg gjøre.
Men er det helt fullt overalt, må noen av kolliene sendes ned i lasterommet.
– Det gjelder både når det ikke er plass i flyet og når en passasjer har tatt med seg håndbagasje som er for stor til å få plass i hattehylla, understreker Johansen.
Også hos Norwegian blir bagasjen sendt til lasterommet hvis den er for stor.
– Ja, regelen er slik at for store kofferter må ned i lasterommet, men dersom det er plass gjør vi jo alt vi kan for at folk skal få kofferten sin inn i kabinen og i hattehyllene, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian til NRK.no.
Hun viser til at de har flere nye fly med helt nytt interiør og betydelig større hattehyller.
– Det ser vi blir verdsatt av de reisende og noe som gjør at det er bedre plass, legger hun til.
Passasjeren er ansvarlig
Dersom din bagasje må ned i lasterommet får du en bekreftelse på det, og må vente på bagasjen på rullebåndet på samme måte som de reisende som sjekket inn bagasjen.
– Da er det viktig at du tar ut eventuelle gjenstander som kan knuse eller av andre grunner ikke er egnet til å sendes ned i lasterommet. Der kan bagasjen få noe røffere behandling og bli liggende under andre tunge kofferter, forklarer han.
Ting som eventuelt skulle bli ødelagt dersom din bagasje må ned i lasterommet, er du nemlig selv ansvarlig for.
– Tidlige og sene avganger på hverdagene er ofte fulle av forretningsreisende som bare har med seg håndbagasje. I helgene, og da særlig hjemturene, er det mange som har vært i en storby og handlet - og derfor gjerne har med mer enn én kolli. Disse avgangene kan det bli plassproblemer på, eksemplifiserer informasjonssjefen i SAS.