Det var etter kraftig regnvær rundt påske i år at huseieren i Tønsberg fikk overraskelsen: Kjellerleiligheten i eneboligen deres hadde fått store vannskader og var ubeboelig.

- Vi trodde jo at dette var en opplagt forsikringssak, og trodde nesten ikke det vi hørte da vi fikk beskjed om det motsatte, sier Lise Gro Flakstad til NRK Forbrukerinspektørene.

Begrunnelsen fra forsikringsselskapet deres, Tryg, var at det var grunnvann som hadde trengt inn, og at forsikringen ikke dekker dette.

Utbredt problem


Vannskader på norske hus er svært utbredt og anslag viser at vann, fukt og væte står for 75 prosent av alle boligskader i Norge. 2010 har allerede blitt et rekordår i antall skader.

For mange har det betydd et ublidt møte ikke bare med det våte element, men også med det som står med liten skrift i forsikringspapirene. Det bekrefter Finansklagenemda som er de som mottar klager i forsikringssaker.

Harald Sverdrup - Foto: Gard Brox Jensen /
Foto: Gard Brox Jensen

De ser ofte at folk blir overrasket over å oppdage hva forsikringen deres viser seg å ikke dekke av vannskader. I hele 80 prosent av disse klagesakene må de imidlertid skuffe forsikringstageren og gi selskapet har rett.

- Det vi leser ut av de tallene er at det er et stort sprik mellom hva folk tror de vil få dekket av forsikringen, og hva som er realiteten. Folk tror de har en dekning de ikke har, sier Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklagenemda.

Hva dekkes?


I et land med så mye nedbør og snøsmelting er det kanskje forståelig at vannskader er utbredt. Man skulle kanskje også anta vi dermed også hadde gode forsikringer mot dette, men det er ikke nødvendigvis slik.

Flere vanlige forsikringsavtaler dekker generelt sett ikke punktene under:

• Skade ved kondens,sopp eller råte, uansett årsak
• Inntrenging av vann frå vindu og tak
• Vann som kommer fra drensledning
• Skade på golv og vegger på bad som skyldes at disse ikke er vanntette
• Vannlekkasje forårsaket av grunnvann

- Umulig å vite


I Tønsberg er kjelleren ubeboelig og regningen overlatt til en eier som er overrasket over hva forsikringen hennes viste seg å ikke dekke.

- Dette var umulig for oss å vite. Det står ikke nevnt grunnvann noe sted i forsikringspapirene, sier Flakstad. Hun mener forsikringsselskapet burde vært langt klarere på å fortelle henne hva forsikringen ikke dekker.


- Om det er slik at vi bor i et område som er utsatt for grunnvannsskader, så burde vi fått beskjed om det. Forsikringsagentene har vært her og sett, og om det var slik at de ikke ville forsikre kjelleren vår, så hadde det hadde vært greit nok det.

Sjekk vilkårene bedre

Roald Stigum Olsen - Foto: Gard Brox Jensen /
Foto: Gard Brox Jensen

Hos forsikringsselskapet Tryg vil de ikke gå i detaljer om denne enkeltsaken, men pressetalsmann Roald Stigum Olsen avviser at de har gjort noe kritikkverdig.

- Det er beskrevet i polisedokumentene hva som er dekket og hva som ikke er dekket, sier han. Selskapet har nå likevel bestemt seg for å gjøre vilkårene tydeligere, sier pressetalsmannen til NRK Forbrukerinspektørene.


- Det har ingenting med denne saken eller andre tvister å gjøre, men folk kan nå ta stilling til dette noe lettere enn tidligere, det er helt klart, sier Stigum Olsen.

Må bli tydeligere


Direktøren i Finansklagenemda går langt i å antyde at forsikringsselskap kanskje er flinkere til å selge forsikring enn til å fortelle kundene sine hva forsikringen deres ikke dekker.


- Selskapene må sørge for at folk skjønner hva de er dekket for. Dette berører bransjens omdømme, sier Harald Sverdrup.

Les også: