DnB kaller inn ungdomskundene sine til en samtale når de fyller 18 år, for å tilby dem et kredittkort.
Litt eldre kredittkunder får store beløp «kastet etter seg».
Tilbudt 20.000
NRK.no har vært i kontakt med en mann fra Østlandet som har kredittkortet Trumf Visa, som distribueres av DnB.
Han reagerer kraftig på måten banken tilbyr ham mer kreditt på.
– Jeg fikk et brev i posten med tilbud om nye 20.000 kroner i kreditt, forteller han til NRK.no.
Fra før hadde han 75.000 i kreditt.
– Den kreditten har jeg aldri brukt opp, jeg ligger på omlag 35.000 i måneden. Jeg bruker altså bare litt over halvparten, men jeg bruker den jevnt fordi jeg reiser mye i jobben, forteller han videre.
Jobben som konsulent innen IKT gjør at han har en del utlegg på reiser, men han betaler alltid tilbake det han har brukt ved forfall.
Reagerer på lokketilbudet
Det er ikke første gang han har fått tilbud om ekstra kreditt, men nå reagerer han mest på måten det ble gjort.
– Forrige gang var ikke tilbudet så frekt. Jeg hadde 50.000 i kreditt, men ble tilbudt 25.000 ekstra. Det takket jeg ja til, da jeg tenkte det kunne være lurt i forhold til bedriftsreisene, opplyser han.
Men nå starter brevet med strofer som: «Ny sofa?» «Pusse opp soverommet?» «Langhelg i Paris?»
– Jeg reagerte veldig på at de linket kreditten opp til ferie i Paris og bildekk, ting du helst ikke skal bruke kreditt til, forteller han oppgitt.
Alt han trengte å gjøre var å sende inn svarslippen nederst på arket i en ferdig frankert konvolutt, eller sende en sms.
– Jeg har ikke svart på brevet da jeg ikke har behov for mer kreditt, sier han.
– Aggressiv markedsføring
Forbrukerrådet synes det er en rørende omtanke at de vil komme han i forkjøpet.
– De tilbyr ham kreditt han ikke har bruk for, det er et eksempel på aggressiv markedsføring, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet til NRK.no.
Halgeir Kvaldsheim fra «Luksusfellen» på TV3, reagerer mest på at det fremstår som litt klumsete av banken, de skal ha så mange hatter på hodet.
– De skal være fornuftige og saklige på den ene siden. Når du kommer til rådgiveren eller snakker med en av forbrukerøkonomene vil de aldri lokke med at du skal finansiere noe med kredittkort. Da vil du nok bli anbefalt å spare penger til en eventuell sofa eller tur til Paris, sier han til NRK.no.
På den andre siden står banken bak et brev som pusher kreditt.
– Det tror jeg kunden blir litt forvirret av, men jeg mener ikke at DnB er verre enn andre banker, legger han til.
Tjener på rentene
Kvaldsheim påpeker også at det ikke er tvil om at primærgrunnen til at de gjør dette, er for å tjene mer penger på kundene.
– Det gjør de om vedkommende er slumsete eller har behov for ikke å betale ned kreditten hver måned. Når de bare betaler ned litt av det de har utestående, begynner de dyre rentene å løpe, understreker han.
Bankene tjener ingenting på deg som betaler alt til forfall, og lite på de som ikke betaler i det hele tatt.
- Da går regningen raskt til inkasso, og banken må dele gebyrene med inkassoselskapet, forklarer han.
Samtidig synes Kvaldsheim at ikke alle er like flinke til å hjelpe den som har satt seg i gjeld når de først har innsett problemene sine.
– Folk skal få ha det ansvaret at de kan ta lån selv, men når de får problemer med å betale tilbake, bør banken ha et apparat som er godt nok til å hjelpe deg, sier han.
DnB er ikke de verste, men det er mange aktører som hiver kravet til inkasso med én gang.
– I den bransjen er ikke alle like flinke til å se helheten i folks privatøkonomi.
Det kan være mange grunner til at du får betalingsproblemer, og i enkelte tilfeller kan det løses med en liten utsettelse, opplyser han.
Skyldes ryddig adferd
DnB NOR peker på at kredittkort er en vanlig måte å betale med, og at kunden betaler regningene sine.
– De fleste betaler når de får en faktura. I tillegg får du reiseforsikring når du bruker kredittkort, så kortet har en mye mer funksjon enn bare kreditt og finansiering, sier Frank Nordtømme, leder kort, eksterne kanaler i DnB til NRK.no.
Han forklarer videre at de ser på kundene som bruker kortet hyppig. Har de ryddig adferd og betaler før forfall, får de mer i kreditt.
– Hvis de er ute og reiser, når taket og ikke får brukt kortet, er det dumt. Derfor kontakter vi dem i forkant og tilbyr å forhøye denne kreditten. De fleste kundene synes det er fantastisk, legger han til.
Banken presiserer at dette ikke er et tilbud til alle, men til de som har en ryddig økonomi.
– Men hvorfor tilby ham mer når han bare bruker litt over halvparten hver måned?
– Fordi han har en adferd som sier at på et tidspunkt vil ha nå kredittgrensen ut i fra hvordan vi ser det. Dette er snakk om mange kunder og ulik adferd, vi vil være i forkant så kunden ikke opplever problemer. Det er ikke sikkert denne kunden vil gjøre det, men en annen med lik adferd, avslutter Nordtømme.