Foreldre er pålagt å sikre barn med eget utstyr i bilen til barna er 135 cm høye. Men nye tall viser at hele 53 prosent av foreldrene ikke sikrer barna godt nok.
Ifølge en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk og If skadeforsikring, bryter 26 prosent av foreldrene loven, enten ved at barn under 135 cm kun bruker bilbelte eller at de sitter helt usikret i bilen.
- Foreldre stresser og har dårlig tid, og kommer med mange unnskyldninger. Men de er nødt til å ta sikkerheten mer på alvor, sier distriktslederen i Trygg Trafikk Oslo, Vibeke F. Rørholt.
- SE VIDEO:
Alvorlige ulykker
- Barn på seks - sju år som har vært i frontkollisjon uten forsvarlig sikring og fått alvorlige hode- og ryggskader, er bare trist, sier overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiven på Ullevål sykehus.
- Men på 70-tallet satt vi usikret i bil, og det gikk jo bra. Er ikke fokuset på sikring av barn i bil litt overdrevet?
- Nei, slettes ikke. Det er en grunn til at vi skal følge forskriftene. Mange barn ble faktisk alvorlig skadd i bilulykker den gang også, men få snakket om det, sier Calisch.
I dag er det enda større trafikk på veiene, og vi kjører mye fortere. Overlegen forteller om alvorlige og varige skader som punkterte lunger, nyreskader, ryggmargsskader, ansiktsskader, skjelettskader, hjerneblødninger, beinbrudd og skallebrudd.
Store barn rammes
Barn som er forsvarlig sikret i bil kommer mye bedre ut av ulykker. Dessverre er vi mindre påpasselige med de større barna.
- Det virker som om foreldrene tror at større barn er mer robuste. Men der tar de feil, sier Trygg Trafikk.
FBI har fått lese utdrag fra legejournaler ved Ullevål sykehus. To skjebnehistorier sier sitt:
- Jente, 9 år, usikret i bil som kjørte utfor i 65 km/t: hjernerystelse, nesebrudd og lungeskader.
- Gutt, 11 år, satt foran uten bilbelte i frontkollisjon: ryggmargsskader
- Vi ser altfor mange alvorlige skader. Det er trist at foreldre ikke skjønner alvoret før ulykken er ute, sier Calisch oppgitt.
- Foreldre må bli like flinke til å passe på de store barna som de små.
LES OGSÅ:
Død og alvorlige skader
Statistikken til Trygg Trafikk viser at 19 barn mellom 0 og 12 år ble drept i bilulykker fra 2005 til 2009.
Seks av de 19 drepte barna var uforsvarlig sikret i bilen, enten ved feilaktig bruk av utstyret eller ved at de ikke var sikret i det hele tatt.
I samme tidsrom ble 78 barn hardt skadd og 1493 lettere skadd. Alvorlige ulykker øker med alderen. De større barna skades oftere enn de mindre.
- Følg loven!
Regelen er klar: Barn lavere enn 135 cm skal uansett alder ha ekstra sikkerhetsutstyr i bilen. Både barnesete og pute er godkjent utstyr, men Trygg Trafikk fraråder pute.
- Et barnesete med hode- og ryggstøtte gir betydelig mer sikkerhet enn bare en pute, spesielt ved sidekollisjoner. Den beskytter bedre mot hodeskader og indre blødninger, mener Rørholt.
Barnesetene er mer tilpasset barnets kropp, og holder barnet bedre på plass. Den gir også mye bedre komfort på lengre turer. Og barna kan sitte i setene til de vokser ut av dem.
- Trygg Trafikk ønsker en regelendring, slik at puter blir forbudt. Men det tar tid når vi må følge EUs direktiver, sier Vibeke F. Rørholt.
Den norske barneseteprodusenten HTS BeSafe har stanset produksjonen av bilputer i påvente av en ny forskrift.
Trygg Trafikk har laget en video som blant annet viser de vanligste feilene ved montering og bruk av sikringsutstyr for barn.
Viktig å huske på
Husk dette hvis du har barn fra 4 til 11 år (fra 15 til 36 kilo):
- Barna skal ha eget sikringsutstyr til de er 135 cm høye.
- Bruk barnesete med side- og hodebeskyttelse. Bilpute frarådes (men er lovlig).
- Bilbeltet må sitte riktig på barnet. Vanlige feil er å ta beltet under armen, at beltet er vridd eller ikke godt nok strammet rundt barnet.
- Barn under 140 cm bør ikke sitte i forsetet
- Airbagen må være deaktivert hvis barn under 140 cm skal sitte foran. Airbag kan forårsake alvorlige skader på barn.
Antall drepte/skadde passasjerer fordelt på alder i bilulykker år 2005 - 2009:
(Statistikk: Trygg Trafikk).
LES OGSÅ: