Den såkalte regionsperren fungerer slik at du selv må velge hvilke land kortet skal fungere i.
Skandiabanken er en av flere norske banker som innførte regionsperre i begynnelse av mai. Av deres 340.000 kunder, har hele 140.000 ennå ikke aktivert regionsperren.
Sperret i utlandet
Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken, forteller at dette er ett av mange tiltak for å redusere kortsvindel.
- Kopiering av kort har blitt en del av bankhverdagen. I fjor skiftet vi ut alle bankkortene slik at de fikk chip – et tiltak for å redusere kopiering av magnetstripen, forteller han.
I Norge tar nå de aller fleste bankterminalene chip, men slik er det ikke i utlandet.
- Med Regionsperre kan kundene selv bestemme i hvilket land kortet skal fungere. Skal man på ferie til et land du har sperret for kortet, er det bare å endre innstillingen i nettbanken, forklarer han.
Tenk sikkerhet
Tore Jegstad har et visakort med chip fra Jernbanepersonalets bank og forsikring. Han har ikke hørt om regionsperre, men bruker ikke nettbanken.
- Jeg har ikke opplevd kortsvindel, men passer godt på hvordan jeg bruker kortet, forteller han.
Jegstad bruker for det meste kontanter når han er på ferie, og gir ikke kortet fra seg dersom han betaler med det på en restaurant.
- Når jeg bruker kortet titter jeg alltid rundt meg før jeg taster pinkoden, sier han.
Anderson fra Skandiabanken forteller at dette er viktige ting man bør tenke over når man bruker visakortet.
- Ikke oppbevar pinkoden sammen med kortet, og for all del ikke lagre pinkoden på mobilen slik at tyvene lett finner det, understreker han.
Dersom du vil lagre pinkoden på mobilen, bør du kalle den noe annet som bare du vet hva er.
Synes du det er bedre med penger?
Jobber med utviklingen
Hos Nordea har de ikke innført regionsperre, men kommunikasjonsrådgiver Jørgen Lønnquist forteller at det er på vei.
- Vi jobber med en løsning på dette. Den skal først prøves ut i Sverige og Finalnd, deretter kommer den til Norge, opplyser han.
Dersom det finnes mistanke om svindel kan Nordea sette regionsperre på et kort, men du som kunde har ikke muligheten til å gå inn i nettbanken å legge inn sperren selv.
Har du fått bankkortet tappet i Norge eller utlandet? Send oss en
Sms varsling
DnB NOR er også opptatt av kortsvindel og kundenes sikkerhet, men de holder seg enn så lenge til en annen løsning.
- Vi har varsling på sms, som dekker både svindel og tyveri, forklarer Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DnB NOR.
Med denne tjenesten kan du i nettbanken velge hvilke tjenester du vil ha varsling på med sms.
- Så fort ett av kortete blir brukt, får du en sms med hvor kortet er brukt og hvilket beløp – både i Norge og i utlandet. Da vet man til en hver tid hvor kortet befinner seg, og dersom det blir stjålet på ferie i Spania, kan det spores, legger hun til.
Les også:
Nordmenn spontanreiser
DnB NOR har også vurdert regionsperre, og er ikke fremmed for at de kanskje vil ta i bruk denne tjenesten en gang i fremtiden.
- Vi vet at nordmenn reiser mer enn noen gang. Setter man opp i nettbanken at kortet ikke funger i Asia og drar til Thailand uten et kort som virker, har man et problem, sier Rasmussen.
I Skandiabanken eksisterer ikke dette problemet.
- Er du i utlandet uten kodebrikke eller Bank ID, kan man få tilsendt en sms med innloggingskode. Når man så åpner kortet for det landet man befinner seg i, begynner det å virke med en gang, forklarer Andersson fra Skandiabanken.
Les også:
Hva synes du om regionsperre? Del dine meninger og erfaringer med andre lesere i kommentarfeltet nedenfor.