Facebook bruker det du skriver på "veggen"

Facebook bekrefter nå at det du skriver på "veggen" i nettsamfunnet blir benyttet til målrettet reklame. Men personopplysninger videreformidles ikke til andre selskaper, forsikrer Facebook i et brev til Datatilsynet.

Facebook
Foto: Remi Sagen / NRK

Poster du en melding om jogging på Facebook-siden din, er muligheten stor for at det dukker opp reklame for joggesko.

Og endrer du status fra gift til skilt, kan det dukke opp reklame for datingtjenester.

Det var etter initiativ fra det norske Datatilsynet at de tilsvarende nordiske etatene i sommer stilte en rekke felles spørsmål til Facebook om hvordan verdens største nettsamfunn behandler personopplysninger om brukerne sine.

Nå er svaret kommet, etter at Datatilsynet ga Facebook to ukers utsettelse med svarfristen.

LES OGSÅ:

Detaljert svar

Hvordan blir personopplysningene samlet inn? Hvordan brukes de, og blir de videreformidlet til andre? Mye av dette har hittil vært uklart.

I et detaljert svar understreker Facebook at personopplysninger, foto og video ikke blir solgt eller formidlet videre til andre selskaper.

Unntaket er det brukeren selv eventuelt aksepterer ved å installere såkalte tredjepartsapplikasjoner.

Bjørn Erik Thon

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

LES OGSÅ:

Lagrer ip-adresser

I sin redegjørelse til Datatilsynet forteller Facebook blant annet at de unike ip-adressene til alle som besøker en Facebook-side blir lagret i inntil 90 dager, selv om gjesten ikke er medlem av nettsamfunnet. Alle som er innom en side med "liker-knapp" blir registrert.

- Facebook understreker at dette kun har en teknisk forklaring. Ip-adressene brukes ikke til markedsføring. Likevel kommer vi til å spørre dem mer detaljert om hva som egentlig ligger i dette, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet til NRK.no.

Facebook har amerikanske eiere, men ettersom det europeiske hovedkontoret befinner seg i Irland bekrefter nettsamfunnet at det er europeisk personvernlovgivning som gjelder for Facebook-bruken i vår del av verden.

- Dialogen har vært ryddig. Vi er fornøyd med responsen. Men det er mulig vi vil be Facebook tydeliggjøre enda mer overfor brukerne sine hvordan de behandler personopplysningene, forteller Thon.

LES OGSÅ:

Ansiktsgjenkjenning

I svaret forklarer Facebook også at systemet med ansiktsgjenkjenning av bilder kun er en underholdningstjeneste som gjør det enkelt å tagge bildene. Selskapet forsikrer at de ikke oppbevarer fotoene andre steder.

- Vi er opptatt av at ansiktsgjenkjenning er noe brukerne ikke trenger å være med på. For oss er det avgjørende at folk skal kunne ha kontroll på opplysningene om seg selv, sier Bjørn Erik Thon.

- Brukerne skal på egen hånd kunne åpne og lukke dører i nettsamfunnet, men det er fortsatt slik at mange vet lite om dette. Vi vurderer å be Facebook tydeliggjøre personvernpolicyen enda mer, forteller han.

- Hva er det viktigste i svarene dere nå har fått?

- At redegjørelsen er åpen og redelig. Vi har fått en god plattform å bygge videre på når vi etter hvert også skal se nærmere på andre nettsamfunn. I en dialog er det ofte slik at når man spør og får svar, så dukker det opp nye spørsmål. Slik er det også i dette tilfellet, sier Thon.

- Svarene bekrefter noe vi visste, men kaster også lys på mye vi var usikre på. Alle spørsmålene våre er besvart, sier direktør Bjørn Erik Thon.

Verdens største

Nettsamfunnet startet opp i 2004 som et internt nettverk for universitetstudenter. Nå er det blitt verdens største. I sommer rundet Facebook 750 millioner brukere, ifølge Wikipedia.

I løpet av høsten skal Datatilsynet ha et oppfølgingsmøte med selskapet. - Der vil vi blant annet gå inn på hva som registreres via "liker"-funksjonen, Facebook analytics og bruken av cookies, forteller Bjørn Erik Thon.

LES OGSÅ:

Livsstil:

TV og radio

For å lykkes som gründer må man kjenne sitt marked. Vi møter den unge mannen bak brillemerket Frank Walton som utfordrer det norske brillemarkedet. Kvinnene bak billeoppdrett-firmaet Myldregaard utvikler spiselige bille-oppskrifter. Programleder Christian Strand tester ut sin gründeridé på Norges største pappa-bloggere. (2:4)
Ultraløpere løper helst konkuranser lenger enn et maraton. Marit, Frode og Leif skal løpe Oslofjorden Rundt, fra Moss til Horten, i opp mot 24 timer. For småbarnsmoren Marit (38) passer det dårlig med en kneskadde rett før løpet. (1:3)
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)