Hopp til innhold

Ett nummer, taxi i hele landet

Fem siffer er det du må huske for å bli kjørt til døra. Likevel er både Forbrukerrådet og Norges Taxiforbund skeptiske til tjenesten.

Felles taxinummer

En mobil-app og ett telefonnummer skaffer deg en drosje uansett hvor du er. Men får du da den billigste bilen?

Foto: Karina Jørgensen/Appstore / NRK/Skjermdump

Ida Pfeiffer

Slik vi ser det er det nyttig for forbruker og lett få tak i en drosje uansett hvor man er uten å kunne nummeret i hver enkelt by, sier Ida Pfeiffer fra Eksperthjelp.

Foto: Eksperthjelp
Iphone med taxiapp

Slik ser appen ut på iPhone.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Enten du har en favorittsjåfør du pleier å ringe til, eller om du har nummeret til ett selskap lagret på telefonen, hjelper det lite hvis du er i en annen by.

Men det finnes ett nummer som gjelder i alle Norges byer: 02393

4000 oppringninger

- Vi har lansert et telefonnummer du kan ringe i hele landet. Vi tar ikke betalt for tjenesten, men enkelte operatører tar betalt for femsifrede nummer, sier Ida Pfeiffer, prosjektleder i Eksperthjelp AS til NRK.no.

De står bak denne og andre liknende tjenester, og lanserte telefonnummeret rett før nyttår.

- Siden nummeret ble lansert har vi vært oppe i 4000 oppringninger i uken, men det er mest brukt i Oslo.

De har også en app til smarttelefoner, som lokaliserer hvor du befinner deg.

I tillegg popper det opp et telefonrør og teksten «Ring nå!», slik at du kan trykke på den uten å taste inn telefonnummeret.

- Appen kom for iPhone i mars og android i april. Begge er gratis å laste ned, legger Pfeiffer til.

Bare enkelte selskaper

Selv om du bare trenger å huske fem siffer, er du ikke garantert det billigste drosjeselskapet. I de største byene går oppringningen kun til ett selskap.

- I Oslo og Bergen blir du koblet til nærmeste holdeplass og kommer direkte til den bilen som er nærmest deg. Er du på Skøyen kommer du direkte til en bil i Skøyenområde, eksemplifiserer hun.

Per i dag går alle Oslosamtalene til Oslo Taxi, uten andre valgmuligheter.

- Men vi ser på videreutvikling, da vi vet at mange er interessert i å velge selskap. Men vi tror prisene kanskje vil jevne seg litt mer ut mellom selskapene nå som jamførpris er innført, sier prosjektlederen.

- Unødvendig tjeneste

Wiggo Korsnes

Tjenesten tar fra kundene muligheten til å velge hvilket selskap de vil ha, sier Wiggo Korsnes fra Norges Taxiforbund.

Foto: Norges Taxiforbund
Anne Rygg

Vi mener det må bli enda enklere å finne billigste drosje, sier Anne Rygg fra Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven

Bransjeorganisasjonen til drosjene er ikke videre fornøyd med tjenesten.

- Vi mener tjenesten er helt unødvendig. Den tar fra kundene muligheten til å velge hvilket selskap de vil ha. Vi kjenner ikke hele systemet deres, men jeg vil tro at de sentralene de sender kundene til må betale noe for det etter hvert, sier Wiggo Korsnes, direktør i Norges Taxiforbund til NRK.no.

Eksperthjelp forsvarer seg med at produktet de nå har ute i markedet er en førsteversjon av tjenesten.

- Vi hadde i tankene at det skulle være enkelt for forbruker. Ring 02393 og vi gir deg nærmeste drosje uansett hvor du er i landet. Slik vi har lansert tjenesten nå, tar vi ikke betalt av drosjeselskapene, svarer Pfeiffer.

Hun peker på at produktet er godt mottatt hos kundene deres.

- Dette var en tjeneste vi ønsket å teste, og vi ser løpende på produktutvikling av tjenesten, hvor dette med pris, og valg av selskap er ting som blir vurdert i forhold til enkelheten som må ivaretas, legger hun til.

Pris er viktig

Forbrukerrådet er også skeptiske, fordi tjenesten ikke gir deg muligheten til å velge det billigste selskapet.

- Forbrukerne må være obs på at man ved å ringe dette nummeret ikke nødvendigvis får billigste bil, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør i Forbrukerrådet til NRK.no.

Hun synes ikke det kommer tydelig frem på nettsiden 02393.no hvilke drosjeselskaper du får snakket med, eller hvilke drosjeselskaper de samarbeider med.

- Vi anbefaler heller forbrukerne å orientere seg i drosjemarkedet der de bor. Er det flere selskaper kan det være penger å spare på å velge å ringe noen andre, legger hun til.

- Vi har valgt ut det drosjeselskapet vi anser som størst og best i hvert område. Prisen håper vi jevner seg ut med den nye loven, avslutter Ida Pfeiffer.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)