Hopp til innhold

Enklere å velge riktig el-bil

Det er ikke likegyldig hvilken el-bil du velger. Ny kjøpehjelp på nettet viser store forskjeller mellom bilene.

El-bil

Interessen for elektriske biler øker.

Foto: Joel Saget / AFP/Scanpix

Prisene på fabrikknye el-biler på det norske markedet varierer akkurat nå fra 115.900 til 252.900 kroner (unntatt moms, som el-biler er fritatt for).

Med fulladet batteri varierer kjørelengdene fra 30 til 160 kilometer.

Stor er også forskjellen mellom batterienes levetid. Ytterpunktene er en forventet varighet på bare to år eller 20.000 km for en modell, sammenliknet med 10 år / 100.000 km for en annen modell fra samme fabrikk.

Rivende utvikling

Begrensninger i kjørelengden gjør at elektriske biler fortsatt er en liten kjøretøygruppe i Norge. Men ekspertene regner med en rivende utvikling de neste åra, etter hvert som batteriteknologien blir stadig bedre.

Norske personbiler kjører i gjennomsnitt 43 kilometer hver dag. Men hele 40 prosent av bilturene er kortere enn tre kilometer, ifølge tall fra Transportøkonomisk Institutt.

Dekker manges behov

El-biler kan med andre ord allerede nå dekke transportbehovet for ganske mange norske trafikanter.

Salget av biler med elektrisk motor øker da også sakte men sikkert. Men kjøpsinformasjon har ikke vært det enkleste. For å fylle dette tomrommet lanserer nå NAF, Forbrukerrådet og Norsk Elbilforening kjøpshjelp på nettet.

Ved hjelp av data fra de leverandørene som er aktive i det norske markedet, kan du som potensiell kunde lete deg fram til den el-bilen som passer aller best til eget behov. Databasen vil bli oppdatert etter hvert som nye bilmodeller kommer til.

Sjekkliste for deg som vil kjøpe el-bil

Sjekkliste for deg som vil kjøpe el-bil:

  • Hvor langt pleier du å kjøre? Kjørelengde er el-bilenes mest vesentlige begrensning sammenliknet med tradisjonelle biler. Men for mange trafikanter er dette ikke noe stort problem.
  • Driftsutgifter. Batteriets kapasitet reduseres etterhvert. Etter en viss tid bør du kjøpe ny batteripakke. Dette er den største driftutgiften. Sjekk pris! Til gjengjeld har du en rekke andre fordeler som gratis parkering, fri passering i bomringer, minimal årsavgift og gratis strøm på ladestasjoner.
  • Tilgang på strøm. Har du enkel tilgang på lademuligheter? Noen biler må lades ofte. Er det greit for deg?
  • Kjøremønster. Kjørelengden påvirkes av kjørestil, topografi og årstid. Luftmotstand gjør at strømforbruket er lavest ved jevn kjøring i middels fart. Kapasiteten er dårligst om vinteren med kalde batterier og høy rullemotstand i snø og is. Oppover- og nedoverbakke kan utgjøre en stor forskjell.
  • Hva skal du bruke bilen til? El-biler er foreløpig mest velegnet for bykjøring, nærtrafikk og kortere arbeidspendling. Ikke alle egner seg for hyppig bruk på motorvei.
  • Sjekk garanti og reklamasjonsrett. Ifølge Forbrukerkjøpsloven er det reklamasjonsrett på fem år for ting som er tenkt å vare vesentlig lenger enn to år. Sjekk hva forhandleren garanterer i tillegg.
  • Kjøpsveiledningen med tabeller

- Stadig flere el-biler

Tata Indica Vista EV

Tata Indica Vista EV er siste skudd på den norske el-bilstammen. Bilen lanseres i løpet av året.

Foto: Martial Trezzini / AP/Scanpix

- NAF er med på dette fordi stadig flere av våre 500.000 medlemmer vurderer el-bil, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund .

Han mener at markedet i årene framover bli preget av stadig flere el-biler i ulike størrelser og for ulike bruksområder.

- Vi ønsker at alle alltid skal kunne reise sikkert og miljøvennlig, og el er en av framtidsløsningene innen transport, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

LES OGSÅ:

Med vinterdekk på sommerføre | Her er problembilene
- Håpløse bilavgifter

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

- Jeg tror mange kan klare seg med el-bil hvis de tenker på sitt daglige behov. Det handler om å velge rett redskap til rett bruk og ta hensyn til miljøet og folks helse, sier Rune Håland, generalsekretær i Norsk Elbilforening (Norstart) .

- Forbrukerrådet er opptatt av at forbrukerne skal ha mulighet til å ta gode valg og ser denne informasjonen som svært nyttig for de som vurderer å anskaffe el-bil, sier regiondirektør Ole Asbjørn Lie i Forbrukerrådet .

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Den nye kjøpeguiden viser blant annet at privatpersoner nå kan velge mellom seks nye bilmodeller, inkludert den norsk-indiske Tata Indica Vista EV som lanseres av Miljøbil Grenland i løpet av året.

Tre av de seks nybilene er klassifisert som firehjuls motorsykler som passer best til by- og nærtrafikk, mens de andre regnes som personbiler.

I tillegg selges det noen andre modeller som hovedsakelig er beregnet på bedrifter og det offentlige. Dessuten er bruktbiler av flere merker til salgs med el-motor i Norge.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

LES OGSÅ:

Hvordan unngår du bruktbilfella? | Skeptisk til GPS-basert bilavgift
Du kan spare bensinpenger | Hjelp, jeg skal kjøpe bruktbil!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)