Problemene oppstår for oss som forbrukere når selgere eller tjenesteleverandører ikke overholder sin del av avtalen, eller når loven inneholder så åpne formuleringer at de må tolkes. For de som tolker loven er ofte dyktige, og hvis de ikke er på din side, kan du komme til å slite.
Skjulte feil og mangler
Når man kjøper bolig er det avhendingsloven som gjelder. Den gir ganske sterkt vern for huskjøper.
Ifølge loven er man i utgangspunktet dekket mot feil og mangler som gjør at man har kjøpt en vesentlig dårligere bolig enn det var rimelig grunn til å anta, utifra kjøpesummen eller «tilhøva elles».
Kjøp av bolig er den største investeringen vi gjør, og da gjelder det å ha tunga rett i munnen. Foto: Scanpix
Hvis selger har unnlatt å opplyse om feil og mangler som ville påvirket kjøpers beslutning, kan kjøper kreve selger for dette.
Ifølge loven er selger også ansvarlig for skjulte feil og mangler som vedkommende ikke var kjent med i inntil fem år etter at boligen er solgt, dersom denne mangelen i lovens forstand er «vesentlig.»
Men hva betyr egentlig «vesentlig»? Og hva er «rimelig grunn» og hva er «tilhøva elles»?
Slike formuleringer i loven er vanskelige for oss som ikke er jurister.
Selgerens forsikring
Cirka halvparten av alle husselgere skaffer seg eierskifteforsikring. Og det kan være lurt, for eierskifteforsikringen dekker selgers ansvar ifølge loven.
Eierskifteforsikringsselskapene er i utgangspunktet interessert i å holde utbetalingene så lave som mulig. Og forsikringsselskapene har mange dyktige og skarpskodde jurister.
For en vanlig forbruker som fremmer sine krav til et eiersskifteforsikringsselskap kan det bli en lang og tung prosess å bli hørt, sier advokater som har erfaring med slike saker.
Les mer om eierskifteforsikring