Setter du deg bak rattet uten å skrape vekk is og snø fra vinduene, risikerer du 2000 kroner i bot. Og hvis sikten er ekstra dårlig, kan du bli uten førerkort i minst tre måneder.
Nå går vi inn i sesongen der politiet nesten daglig stanser bilister som sitter bak rattet med utsikt bare gjennom en liten glugge i frontruta.
Forenklet forelegg er den vanligste reaksjonen mot folk som ikke tar seg bryet med å skrape rutene skikkelig. Men noen mister også førerkortet hvis det nesten ikke er utsikt fra førersetet.
LES OGSÅ:
Is, snø og dugg
Kravet om tilstrekkelig utsyn fra bilen gjelder både forover og til sidene. All is, snø og dugg som kan hindre sikten skal fjernes før man legger i vei. Det er det ikke alle som bryr seg om.
- Is på innsiden av rutene er et stort problem. Mange sliter med dette, men forstår ikke hvorfor det skjer, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til NRK.no.
- Innvendig is tyder på at bilen er fuktig på innsiden. Da er det gjerne gulvteppene som er problemet.
- Snø, slaps og regnvann som kommer inn med skoene kan renne ned mellom gulvmattene og teppene og sette seg fast der. Kupéen får et veldig fuktig inneklima som både kan bli et sikkerhetsproblem og danne rust i gulvet. Dette bør bileiere ta alvorlig, mener Engebretsen.
Han forteller at en enkel løsning kan være å tørke ut bilen innvendig med vifteovn eller kupévarmer.
- Et par dagers tørking med vinduer på gløtt kan gjøre susen. Hvis man lar fuktigheten utvikle seg videre, kan verkstedet være neste stopp. Det kan bli dyrt.
LES OGSÅ:
Snø på taket
Ett av Engebretsens beste råd for deg som blir stresset av å skrape is om morgenen, er rett og slett å kle deg godt.
- Kjører du hjemmefra direkte til en oppvarmet garasje på jobben, er du kanskje ikke skikkelig kledd for vinterkulda. Da er det enkelt å fare over vinduene med harelabb og ta sjansen på at det går greit. Ikke lurt!
NAF-eksperten minner også om at bilistene må fjerne snø fra biltaket.
- Gjør du ikke det, kan snøen fryse til is når du kjører. Ved en kraftig oppbremsing risikerer du at hele isflaket plutselig seiler ned på bilpanseret ditt. Det er direkte farlig, sier han.
- LES OGSÅ:
Farlige lastebiler
Et tilsvarende problem kan oppstå med store lastebiler som blir stående ute en viss tid, for eksempel over natta.
- Mange lastebilsjåfører glemmer å sjekke dette. Vann og snø på toppen av presenninger, kassebiler og semihengere fryser til is og kan falle ned når man begynner å kjøre, forteller politiinspektør Jan Morgan Guttormsen i Politidirektoratet.
- Is som løsner fra lastebiler i høy hastighet er livsfarlig for andre trafikanter, både fotgjengere og bilister. Det er lastebilsjåførens ansvar at dette ikke skjer, minner Guttormsen om.
Jan Ivar Engebretsen i NAF har også disse rådene for effektiv fjerning av is:
- Bruk en flat og kvadratisk isskrape med tagger på den ene siden. Krysskraping med taggene gjør det enklere å fjerne stålis. Skrapen bør ha kortest mulig skaft for maksimal effekt.
- Du kan få kjøpt småflasker med et silikonstoff som gjør at vann preller av på rutene utvendig. Stoffet gjør det også enklere å fjerne is. Ulempen kan være gjenskinn i glasset fra veibelysning og møtende trafikk, nesten som en trafikkfilm.
- Bruk den såkalte omluftsknappen i bilens varmeapparat når du skal fjerne is på innsiden. Den stenger for inntaket av friskluft og bidrar til å øke temperaturen i kupéen raskest mulig. Men skru den av igjen når det begynner å dugge! Da bruker du aircondition, som raskt fjerner duggen.
- Gamle aviser mellom gulvmattene og gulvteppet suger effektivt opp fuktighet fra bilgulvet. Men pass på at mattene ikke sklir ut av posisjon slik at de påvirker bruken av pedalene.
LES OGSÅ: