Hopp til innhold

Dette klager vi mest på når vi kjøper bolig

Hver dag står fire nordmenn i retten og krever penger tilbake for feil og mangler ved boligen de har kjøpt.

Laster innhold, vennligst vent..

NRK har lest 100 dommer fra de største tingrettene for å se hva som skjer når boligkjøpere står i konflikt med eierskifteforsikringsselskap og hva de klager mest på.

I grafikken over kan du bla deg igjennom hva folk aller helst vil ha tilbake penger for etter boligkjøp, og hva som går igjen i konfliktene som fører til rettssak. Eller du kan lese teksten under og få samme informasjon litt mer utdypet.

1. Klager på badet

Camilla Lindblad protector

Byggmestre som leies inn fra kjøper og forsikringsselskap kommer ofte til ulike summer for reparasjoner.

Foto: / NRK

I de hundre dommene som NRK har lest er det vann og fukt i boligen der man helst ikke vil ha vann og fukt som går igjen på klagetoppen.

Flest boligkjøpere klager på fukt og skader på badet. 35 av boligkjøperne i de 100 dommene NRK har lest mente de skulle få erstatning for at badet ikke hadde den standarden som de ble forespeilet.

Ofte oppstår konflikten når boligkjøper henter inn en byggmester som gir ett pristilbud på hva et nytt bad vil koste, mens forsikringsselskapet mener de kun skal reparere eller erstatte akkurat der skaden er.

Merete Christensen Bernau i Protector Forsikring mener kjøperne ofte har urealistiske forventninger til hva de kan kreve:

– Vi bruker stort sett uavhengige takstmenn. Noen ganger får boligkjøper en håndverker til å se på hva det koster med et helt nytt bad. Og det vil gi et resultat. Og så er det en helt annen vurdering hva selger er ansvarlig for. Det er rett og slett slik at du ikke får nytt for gammelt. Du får ikke erstattet til noe helt nytt, sier Bernau.

Men det er ikke mulig å kjøpe et gammelt bad eller gamle planker. Den som har kjøpt huset med det dårlige badet må betale for et helt nytt?

– Ja, de må betale de pengene. Og så vil de få tilbake når de selger boligen. Eller de vil kunne utsette et oppussingsprosjekt. Sånn er det også hvis du krasjer bilen din. Du får ikke en ny, svarer Bernau.

Gjennomgangen av dommene viser at boligkjøperne svært sjelden får tilbake alt de krever i retten. I de aller fleste tilfeller tar dommeren hensyn til alder og levetid på for eksempel badet. Så i de sakene hvor boligkjøper får medhold, så får han i snitt rundt halvparten av det han krever.

2. Lekkasjer og feil ved taket

Camilla Lindblad på taket

Camilla Lindblad har måkt taket hver vinter for å unngå vannlekkasjer.

Foto: PRIVAT

Nesten like mange har klaget og krevd erstatning for lekkasjer og feil ved taket på boligen de kjøpte. 33 boligkjøpere av de 100 dommene som NRK har lest har gått til retten for å få tilbake penger for taket.

Også selskapet AmTrust International peker på at boligkjøperne krever mer enn det de mener de har krav på:

– Vår erfaring er at kjøpers takstmann ofte legger inn ny pris på de skadde bygningsdelene, mens selgers takstmann i henhold til loven legger til grunn aldersfradrag for de samme delene. Man skal ikke få erstattet gamle bygningsdeler med nye. I tillegg ser vi ofte at kjøpers takstmann legger til grunn totalutskiftning av for eksempel bad eller tak, mens selger beregner ut ifra rimelige og nødvendige reparasjoner. Hvis det er mulig å delutbedre er det den kostnaden selger er ansvarlig for å erstatte, sier prosedyreleder Line With i Norwegian Claims Link som svarer for AmTrust International.

3. Mugg, sopp og fukt i kjelleren

Skader på Camilla Lindblads hus

Ofte finner boligkjøper feilen først etter overtagelse. Da er det vanskelig å dokumentere om boligselger har visst om det.

Foto: PRIVAT

23 av de 100 boligkjøperne som NRK har lest dommen til, klaget på dårlig eller mangelfull drenering på boligen. Ofte har de oppdaget mugg eller sopp i kjelleren etter at de flyttet inn.

Ifølge dommene oppstår konflikten ofte fordi boligkjøperne mener feilen ikke var der under visningen, men oppstod raskt etter overtakelse. Dermed mener boligkjøperne ofte at de som solgte huset må ha visst om problemet, mens eierskifteforsikringsselskapet ofte argumenterer med at boligselger ikke hadde kjennskap til problemet. Avhendingsloven gir kun boligselger ansvar for det han eller hun visste eller burde ha visst om ved salget.

Thomas Barenthein i Inter Hannover forteller at de har tilbudt eierskifteforsikring siden 2005, men innrømmer samtidig at kommunikasjonen rundt produktet kan være noe utfordrende:

– Sammen med våre partnere, er vi fokusert på kunder og potensielle skadelidende må få en 100 % korrekt og rettferdig behandling i tråd med gjeldende forsikringsvilkår, som i sin tur er utformet basert på Avhendingsloven. Vi erkjenner at det er en utfordring om kommunikasjonen rundt produktet, blant annet fordi vi forsikrer selgeren mens kjøperen er den skadelidende, forklarer direktør Barenthein.

4. Flest konflikter om eneboliger

Oslo tinghus

Gjennomgangen NRK har gjort viser at flere klager når de kjøper enebolig, enn ved andre typer boligkjøp.

Foto: Petter Nielsen / NRK

I dommene er det boliger til en verdi av 500 millioner kroner. Det betyr av hver av boligene i snitt har kostet kjøperen 5 millioner kroner. I de hundre dommene er det flest kjøpere av eneboliger som krever penger tilbake etter huskjøpet:

  • 73 boligkjøpere klaget på feil og mangler ved eneboligen sin.
  • 19 boligkjøpere klaget på feil og mangler ved leiligheten sin.
  • 8 boligkjøpere klaget på feil og mangler ved rekkehuset eller flermannsboligen.

5. Krever i snitt 600.000 kroner

Camilla Lindblad protector

Byggmestre som leies inn fra kjøper og forsikringsselskap kommer ofte til ulike summer for reparasjoner.

Foto: / NRK

Når boligkjøperne klager så viser dommene NRK har gått igjennom at de i snitt krever nær 600.000 kroner i prisavslag.

I ni av ti tilfeller så blir det første kravet avvist fra eierskifteforsikringsselskapet. Men en av ti boligkjøper får medhold i at de har krav på erstatning.

I disse sakene utvikler det seg likevel til en konflikt fordi tilbudet fra forsikringsselskapet i snitt er på en fjerdedel av det kjøper krever.

  • Det betyr at dersom boligkjøper har engasjert en byggmester som mener det vil koste 1 million kroner å utbedre feilene, så vil forsikringsselskapet for eierskifte tilby 250.000 kroner.

6. Seks av ti boligkjøpere får penger tilbake i retten

dommer protector eierskifteforsikring

NRK har lest 100 dommer fra 13 ulike tingretter i Norge. Sakene gjelder boligkjøpere som krever erstatning og prisavslag fra eierskifteforsikringsselskap

Foto: Petter Nielsen / NRK

Når boligkjøper og eierskifteforsikringsselskapet møtes i retten, så har de sjelden endret mening om erstatningskravet viser NRKs gjennomgang. Boligkjøpers krav har økt i størrelse og eierskifteforsikringsselskapet står på sitt om at ni av ti ikke har krav på en krone.

Likevel blir dommeren overbevist om at boligkjøperne skal ha tilbake penger i 62 av de 100 sakene NRK har lest. Da har konflikten i de aller fleste sakene vart to til tre år. Men for noen har det tatt opp mot seks år.

Men boligkjøperne får ikke tilbake like mye penger som de krever. I snitt får de tilbake rundt halvparten av det deres byggmestere mener det vil koste å utbedre feilene.

  • Det betyr at dersom boligkjøper har engasjert en byggmester som mener det vil koste 1 million kroner å utbedre feilene, så har forsikringsselskapet enten svart at han ikke skal ha en krone eller tilbudt 250.000 kroner. Og når saken ender i retten vil boligkjøperen – dersom han får medhold – få 500.000 kroner i erstatning.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)