Låst koffert minsker faren for innbrudd i bagasjen når den behandles av stuerne på flyplassen.
Men uten den rette låsen risikerer du likevel innbrudd.
Tollvesenet i USA vil gjerne inn i kofferten din dersom de ser noe mistenkelig når de skanner bagasjen.
Bryter opp låser
I 2003 begynte Transport Security Administration (TSA) å sjekke all bagasje ved amerikanske flyplasser.
Ser de noe mistenkelig, hvilket de faktisk gjør ganske ofte, må de inn i bagasjen.
Er du ikke i nærheten for å låse opp bagasjen bryter de seg rett og slett inn på egen hånd, og du må forholde deg til en ulåst koffert på resten av reisen.
Skadene vil ikke bli dekket av tollvesenet.
– Forsikringsselskapene dekker muligens dette, men det hjelper lite dersom du har flere mellomlandinger etter at låsen ble brutt opp, sier Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Virke til NRK.no.
Dekket det før
– Skade på koffert er tatt ut av forsikringene, så dette vil falle utenfor hos oss, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If til NRK.no.
If dekket dette tidligere, men det var før
– Reisegodsforsikringen vår dekker ikke mindre skader på koffert, ryggsekk eller barnevogner. Og skader på innsjekket bagasje erstattes ikke, legger han til.
Med reiseforsikring hos Tryg må du trolig også betale for den ødelagte låsen selv.
– Reiseforsikringen vår dekker som oftest ikke ødelagte låser som følge av at tollvesenet har brutt seg inn i kofferten, sier Roald Stigum Olsen, pressetalsmann i Tryg til NRK.no.
De vurderer hvert enkelt tilfelle nøye, og i enkelte tilfeller kan de erstatte en ødelagt koffert uten TSA-lås.
– Er det er bereist person som burde ha visst at han skulle hat en slik lås, dekker vi det ikke. Er det en som reiser hvert jubelår og ikke har vært i USA før, vil vi trolig dekke det, legger han til.
Har egen nøkkel
TSA råder reisende til ikke å låse bagasjen, men det er det ikke alle som ønsker.
– Det er et veldig enkelt tiltak for å unngå dette problemet, og det er en TSA-lås, informerer Forsdahl fra Virke.
Låsen finnes i mange forskjellige varianter, og selges blant annet i koffertbutikker, på Clas Ohlson, hos Biltema, på Safe Skies Luggage Locks, på TSA Locks og flere andre steder.
Det er gjerne en kodelås som du som reisende låser med kode, men som i tillegg har et nøkkelhull som du ikke har nøkkel til.
– Tollvesenet har en universalnøkkel slik at de kan låse seg inn og sjekke bagasjens innhold, uten å bryte opp låsen, forklarer han videre.
De fleste kofferter som selges i dag kommer gjerne med TSA-lås.
– Skal du til USA med en gammel koffert ville jeg investert i en TSA-lås, de er ikke så dyre. Men er du på jakt etter en ny koffert og vet du kommer til å besøke USA de neste årene, ville jeg kjøpt en koffert med TSA-lås, sier Forsdahl.
Flere følger sannsynligvis etter
Rolf Forsdahl tror at når et land så stort som USA går i gang med et så stort sikkerhetstiltak, vil de trolig ikke være alene om den løsningen så lenge.
– At det ikke er andre som har innført dette ennå selv om USA begynte i 2003, skyldes nok at det har vært en ganske stillestående situasjon i trusselbildet. Men med økt terror og smugleraktivitet, som begge er med på å begrunne dette tiltaket, er det ingen grunn til å tro at andre land ikke vil følge etter, sier han.
Forhåndsregistrering av personlige opplysning startet i USA, men har senere spredd seg til flere land i Asia.
– Det ble innført for å kunne sile vekk reisende som står på en terrorliste. Når det har spredd seg vil nok TSA-låsene bli nødvendig på flyplasser utenfor USA om noen år også, avslutter Forsdahl fra Virke.