Groupon, som daglig sender sine kunder e-post med dagens deal, hadde 15. november et tilbud på boken «Kniv & gaffel».
Boken skulle gi deg ni hovedretter på ni forskjellige restauranter i Oslo, og rabatten var 78 prosent.
Fra 2300 til 450
Groupon påstod i sitt tilbud at du sparte 1801 kroner på å kjøpe dealen deres, og at originalprisen var 2300 kroner.
På luciadagen én måned senere var samme bok dagens deal fra det konkurrerende selskapet Letsdeal, men nå koster boken bare 499 kroner.
I tillegg reklamerer Letsdeal med at originalprisen er 499 kroner – det samme som Groupons tilbudspris. På bokens hjemmeside står det at den koster 450 kroner.
Letsdeal forteller at de har basert prisberegningen på «Kniv & Gaffel» sin pris (450 kroner) + fraktkostnaden på 49 kroner (samlet 499 kr).
193 personer kjøpte boken 15. november, i god tro om at de nå hadde spart 1801 kroner. Men hadde de egentlig det?
Middager for 2300 kroner
– Boken har ikke koster 2300 kroner, det er verdien på middagene, sier Susann Iversen, medeier i Kniv & gaffel til NRK.no.
Hun bekrefter at boken koster 450 kroner på deres sider.
– Grunnen til at vi nå gikk ut med lavere pris med Letsdeal, er rett og slett litt markedsføring nå rett før jul, legger hun til.
– Overskriften vår spesifiserer at prisen inkluderer frakt, men etter at vi ble gjort oppmerksom på at dette kom noe uklart fram, har vi nå også inkludert selve summen på fraktprisen under «Vilkår», sier Frank Keller, daglig leder av Letsdeal til NRK.no.
Han legger til at de er nøye med at tilbudene skal vise en reell førpris og en riktig rabatt.
– Det opplevde vi også at vår samarbeidspartner Kniv & Gaffel var helt enig i, opplyser Keller.
Må ha reell sammenligningspris
Forbrukerombudet forteller at alle rabattilbud må ha en reell sammenligningspris, og at varen må ha vært solgt til fullpris før tilbudskampanjen starter, eller selges til fullpris parallelt med kampanjen.
– Det må opplyses om hva varen kostet før kampanjen, eller hva den koster for de som ikke får rabatten, og denne sammenlikningsprisen må være reell, sier Jo Torkel Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til NRK.no.
Han legger til at i en parallell kampanje må kunden også vite hva varen selges for i den ene kampanjen, før den andre kampanjen starter.
– Hvis man begrenser et tilbud til en begrenset kundekrets gjelder også dette kravet. Hvis det er ny vare og den markedsførers til en begrenset kundekrets må det bevises at den også selges til fullpris samtidig, presiserer han.
Betaler kundene tilbake
Groupon svarer ikke på om boken noen gang har vært solgt til 2300 kroner som de reklamerte for, fordi vedkommende som laget dealen ikke er tilgjengelig nå.
– Her må det åpenbart ha skjedd en feil, sier Bredo Johansen fra Groupon til NRK.no.
Han er avhengig av å snakke med vedkommende som har lagte dealen for å kunne kommentere saken ytterligere, men sier at han på generelt grunnlag kan si at slikt som dette ikke skal skje.
– Vi starter umiddelbart tilbakebetaling av kroner 249 til alle som kjøpte boken. Pengene overføres nå og kan ventes på konto innen to til fem virkedager, lover han.