Hopp til innhold

Bedre å handle på nett

Nordmenn er europamestre i netthandel. Og fra i dag får du bedre rettigheter på nett enn over disk.

Nordmenn er godtroende på nett

Stortinget vedtok i dag en ny lov som styrker dine rettigheter når du handler med europeiske nettbutikker.

Foto: Colourbox

Angreretten blir dobbelt så lang når du handler på nettet i Europa, og du kan teste ut varene før du bestemmer deg.

Heretter skal det heller ikke være tvil om totalprisen når trykker på "Bestill"-knappen. Selgeren kan for eksempel ikke ta tilleggsgebyr når du betaler med kort.

Og det blir forbudt med ferdig avkryssede bokser for ekstraprodukter, som reiseforsikring og bilutleie når du kjøper flybilletter. I dag må du selv fjerne avkryssingen hvis du ikke ønsker slike ekstratjenester.

Dette er noen av de viktigste endringene i det nye EU-direktivet om forbrukerrettigheter. Direktivet er en del av den nye norske loven om angrerett, som Stortinget vedtok i dag.

– Minst like bra på nettet

Ragnar Wiik

Godt nytt for norske og europeiske nettkunder, mener Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

Foto: cf@kolonihaven.no - CF- Wesenb

– Med dette blir rettighetene for nettkunder i Europa minst like gode som når du handler over disk, sier Ragnar Wiik til NRK.no. Han er leder i Forbruker Europa, som informerer og veileder norske forbrukere om rettigheter og plikter ved handel over landegrensene.

Regelendringene ble innført i EU i forrige uke, og nå følger altså Norge etter.

Hittil har du hatt én ukes angrerett ved handel over landegrensene i Europa. Nå utvides minimumsfristen til to uker.

– En annen viktig nyhet er at man kan åpne og prøve varene før man velger å beholde dem. I de nordiske landene har dette vært vanlig praksis ved netthandel, men ikke i resten av Europa, sier Wiik.

Av helse- og hygienegrunner kan du riktignok ikke åpne medisinpakker eller forseglede intimprodukter som undertøy.

Angreretten gjelder heller ikke varer eller tjenester som er laget spesielt for deg, eller som gjelder for en bestemt tidsperiode (for eksempel et hobbykurs). Strømming og nedlasting av musikk og film kan også være unntatt, men da skal du gjøres uttrykkelig oppmerksom på det før du kjøper.

Men for øvrig gjelder prøveretten alle fysiske varer.

Hvor går grensen?

– Retten til å returnere varer som er åpnet og testet kan riktignok komme til å skape tvister mellom kjøper og selger. For hvor går grensen mellom verdiforringelse og nødvendig håndtering for å fastslå varens egenskaper og funksjon? Dette er foreløpig litt upløyd mark, sier Wiik.

I Europa er nordmenn de ivrigste kundene på nettet. 76 prosent av oss foretok minst én netthandel det siste året, ifølge EU-kommisjonen. I Romania, som handler minst på nettet, er tallet fem prosent.

Det nye direktivet får dermed stor betydning for mange nordmenn.

– Essensen er at selgeren heretter skal informere så tydelig om avtalen at kunden ikke er i tvil om hva handelen omfatter. Totalprisen må være avklart når du bestiller, sier Ragnar Wiik.

Det betyr for eksempel at du ikke lenger kan bli ledet inn i et abonnement når du tror at du bare har bestilt en prøvepakke.

– Alt som bringer klarhet i slike avtaler er bra for forbrukerne. Derfor er direktivet godt nytt for norske og europeiske nettkunder, mener Wiik.

– Ett digitalt marked

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Den nye loven er en stor forbedring, selv om den også fører til noen svekkelser i vernet av forbrukerne, mener Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

– Harmonisert regelverk over landegrensene er bra for norske næringsdrivende som konkurrerer med aktører i EU. Vilkårene blir enklere, tydeligere og ikke minst like for næringsdrivende i hele EU/EØS-området, sier advokat Henrik Renner Fredriksen i hovedorganisasjonen Virke til NRK.no.

Han mener at også forbrukerne vil få glede av at Europa nå for alvor blir ett digitalt marked. Og han tror at det nye direktivet kan legge hindringer i veien for fakturabedragerier og tilsvarende typer svindel.

– Det er en fordel både for kundene og de seriøse aktørene på selgersiden at skjulte og uberettigede tilleggsgebyrer blir forbudt. Det samme gjelder reklame for gratisprodukter som viser seg å ikke være gratis likevel, sier Fredriksen.

Også Forbrukerrådet mener at den nye loven er et steg i riktig retning.

– Det er en stor forbedring for norske forbrukere at de nå kan handle på nettet i hele EU-området med fjorten dagers angrerett og like returregler, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

– Du skal også få vite at du må betale for returen, ellers må selger dekke det selv.

– En god huskeregel er at hvis ikke selger opplyser om at du må betale for returen får du den gratis, sier Flønes.

– Noen svekkelser

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård kommer til å følge nøye med på at loven blir fulgt opp i praksis.

Foto: CF-WESENBERG / Forbrukerombudet

Men selv om mye er bra med den nye loven, mener Forbrukerrådet at den også fører til noen svekkelser i vernet av forbrukeren.

– Tidligere var det nok at forbrukeren hadde sendt meldingen om at angreretten vil bli brukt på forsvarlig måte. Nå må forbrukeren svare for at meldingen blir borte, eller blir forsinket.

– Pass derfor på at du angrer i god tid før angrerettsfristen går ut. Gjør det skriftlig, for eksempel med en e-post. Du må kunne bevise at du sender meldingen til rett adresse, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Følger nøye med

Forbrukerombudet vil følge nøye med i hvordan loven blir fulgt opp i praksis.

– Det er viktig at næringsdrivende nå følger de nye reglene. Vi kommer til å følge nøye med på at forbrukernes rettigheter blir respektert. Loven gir mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt til næringsdrivende som bryter den, fastslår forbrukerombud Gry Nergård.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)