Kremer for menn

Ansiktskremer for menn

Nå skal også menn bruke ansiktskrem. Men hvilken skal man velge? Sjekk denne testen.  

Omsetningen av ansiktskremer for menn har økt fra 7 millioner i 2001 til 46 millioner i 2006.

Dette er et selvsagt et resultat av økt reklamepress og markedsføring, men det er også en følge av økende fokus på utseende, velvære og livsstil.

Samtidig er det blitt en bredere tilgang på produkter direkte rettet mot den mannlige delen av markedet.

– Best å klemme

Lill-Ann Schjelderup i Gimle Parfymeri i Oslo kan fortelle at både gutter og menn i alle aldersgrupper etterhvert er blitt en stor kundegruppe i deres butikk. Og de handler til seg selv!

Hun mener at en mann som vet å ta vare på huden sin er de beste å gi en klem. 

Hud eller miljø?

Ansiktskremer finnes i fargerike innpakninger fra de fleste tunge leverandører og de fins med og uten parfymer og solfaktor. Det blir mye «kjemi» når en slik krem skal settes sammen og det er mange hensyn som skal tas.

Det viktigste er antagelig at brukeren opplever å bli fornøyd: en ansiktskrem skal være lett å påføre, ha akkurat den riktige konistensen, gi den gode følelsen av «svalhet» og i tillegg kanskje lukte godt.

Dette er ikke lett å få til uten at det samtidig må gjøres kompromisser som kanskje ikke er helt heldige når det gjelder allergier og miljøhensyn.

Av de 10 kremene som er med i Forbrukerrapportens test viser det seg at samtlige inneholder stoffer som er enten allergifremkallende, hormonforstyrrende eller miljøbelastende.

Er man opptatt av helse og miljø, - i tillegg til utseende og velvære, og faktisk har bruk for og nytte av en ansiktskrem, kan det være et tips å lete blant kremene som ikke spesielt er markedsført for menn.

Dersom man velger en uten parfyme, er Svanemerket og i tillegg ikke har stoffer som propyl- og isopropylparaben på ingredienslista, så er det det nærmeste man kan komme et «rent» produkt.

Se hele testen hos Forbrukerportalen

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)

TV og radio

Kan fire vanlige mennesker lære å bli lykkeligere i løpet av fire måneder? I siste episode får vi svaret. Veileder og lykkeforsker Lisa Vivoll Straume møter Aina, Stål, Kristan og Stine en siste gang for å oppsummere hvordan reisen har vært. Det blir mange sterke tilbakeblikk for deltagerne, som forteller om det de har lært. Norsk livsstilserie. (8:8)
Br. helseserie. Skjeve bryster, en vridd penis, kviser i hodebunnen og en rumpe som verker, står på legenes arbeidsliste i dag. Dawn og Pixie stiller opp til mammografi for å finne ut hvilken metode som fungerer best til å oppdage brystkreft i en tidlig fase. Dessuten får vi høre hvordan det er å leve med narkolepsi. (Embarrassing Bodies) Sesong 4A (8:9)
Samer og norsk nasjonsbygging. Ufør 50 år.