Omsetningen av ansiktskremer for menn har økt fra 7 millioner i 2001 til 46 millioner i 2006.

Dette er et selvsagt et resultat av økt reklamepress og markedsføring, men det er også en følge av økende fokus på utseende, velvære og livsstil.

Samtidig er det blitt en bredere tilgang på produkter direkte rettet mot den mannlige delen av markedet.

– Best å klemme

Lill-Ann Schjelderup i Gimle Parfymeri i Oslo kan fortelle at både gutter og menn i alle aldersgrupper etterhvert er blitt en stor kundegruppe i deres butikk. Og de handler til seg selv!

Hun mener at en mann som vet å ta vare på huden sin er de beste å gi en klem. 

Hud eller miljø?

Ansiktskremer finnes i fargerike innpakninger fra de fleste tunge leverandører og de fins med og uten parfymer og solfaktor. Det blir mye «kjemi» når en slik krem skal settes sammen og det er mange hensyn som skal tas.

Det viktigste er antagelig at brukeren opplever å bli fornøyd: en ansiktskrem skal være lett å påføre, ha akkurat den riktige konistensen, gi den gode følelsen av «svalhet» og i tillegg kanskje lukte godt.

Dette er ikke lett å få til uten at det samtidig må gjøres kompromisser som kanskje ikke er helt heldige når det gjelder allergier og miljøhensyn.

Av de 10 kremene som er med i Forbrukerrapportens test viser det seg at samtlige inneholder stoffer som er enten allergifremkallende, hormonforstyrrende eller miljøbelastende.

Er man opptatt av helse og miljø, - i tillegg til utseende og velvære, og faktisk har bruk for og nytte av en ansiktskrem, kan det være et tips å lete blant kremene som ikke spesielt er markedsført for menn.

Dersom man velger en uten parfyme, er Svanemerket og i tillegg ikke har stoffer som propyl- og isopropylparaben på ingredienslista, så er det det nærmeste man kan komme et «rent» produkt.

Se hele testen hos Forbrukerportalen