Spørsmål

Hei. Jeg er en gift 3-barnsmor på 37 år som jobber 80 prosent stilling i en hektisk jobb. I flere år har jeg vært plaget med PMS før menstruasjonen.

Illustrasjonsfoto: Scanpix

Illustrasjonsfoto: Scanpix

Det er nesten som å skru på en bryter noen få dager etter eggløsning. Da får jeg hetetokter, veldig svingende humør (noe som dessverre ofte går utover barna og mannen min), hodepine, vannansamling, tretthetsfølelse og ikke minst dårlig søvn. Dette er plager som jeg har opptil 14 dager før menstruasjon, og jeg føler av og til bare for å dra dynen over hodet i de to ukene dette varer.

Er det noe alternativ medisin som kunne vært til hjelp for meg? Jeg har ikke fått noen hjelp av «skolemedisin». Har prøvd forskjellige p-piller, men dette har ikke hjulpet. Har du noen gode råd til meg? Dette føler jeg går både på helsen og det sosiale livet løs. Hilsen fortvilet.

Siri svarer

Hei. Du har det vi kaller en hormonell ubalanse og du trenger en utredning som tar for seg hele deg. Jeg møter mange som deg i min praksis, og erfaringen min er at du kan bli helt kvitt dette, forutsatt at følgende tas med i vurderingen;

1. Prevensjon.

Bruker du hormonspiral? I så fall må den ut. Her kan du lese mer om Alternativ prevensjon

Foto: NRK Puls

Foto: NRK Puls

2. Hormoner.

Dersom du har brukt P-piller før har du sannsynligvis for lite av det kvinnelige hormonet progesteron. (Måles i spyttprøve som sendes til USA). Behandles med progesteronkrem (1,7 prosent). Den er reseptbelagt og fås på Ullevål apotek. Hvordan bruke progesteronkrem

3. Vitaminer.

Få tatt blodprøver for å sjekke nivå av insulin (C-peptid), D-vitamin, jern, magnesium, B12 og folat (B9) samt sinktest i en helsekostbutikk. Sannsynligvis har du for lave nivåer av mange av disse.

4. Kosthold.

Erfaringsmessig har kvinner som deg et uregelmessig kosthold med for mye sukker, brød, pizza og pasta. Dette gir et ustabilt blodsukker med påfølgende hormonell ubalanse, noe som forverrer tilstanden. Sjekk ernæringen din hos en terapeut som har erfaring med din lidelse.

Illustasjonsfoto: Getty Images

Illustasjonsfoto: Getty Images

5. Stress.

Du skal strekke til som mor, arbeidstaker, kone og kanskje har du foreldre, søsken eller besteforeldre som krever litt av deg også? Det kan fort bli for mange belastninger og for lite LYST i livet ditt.

Forsøk å prioriter deg selv fullt ut i blant. Det er veldig vanlig for kvinner å ikke gjøre det!

6. Behandling.

Av komplimentære behandlingsformer for denne lidelsen kjenner jeg best til akupunktur og homeopati. Begge deler påvirker energibanene og kan gi god effekt dersom de andre tingen kommer på plass.

Lykke til - det finnes hjelp å få!

Hilsen

Siri Aabel

Lege og homeopat

Lenker