Den røde stripen rundt bagasjebåndene ble innført på Oslo lufthavn i 2007. Siden den gang har flere irritert seg over at folk ikke følger oppfordringen; «Vennligst vent bak linjen. Please wait behind the line». Det viser et kjapt søk i sosiale medier.
Artisten Ingrid Olava er blant dem. Hun la nemlig ut følgende status på Twitter i frustrasjon:
Ifølge medieansvarlig ved Oslo lufthavn (OSL), Joachim Westher Andersen, er det åpenbart hvorfor den røde stripen er laget. Den skulle skape avstand til bagasjebåndet.
– Hensikten var å gi passasjerene bedre oversikt. Avstanden skulle gjøre det lettere å følge med på sin egen bagasje, og spre passasjerene langs hele båndet. Ikke bare der bagasjen kommer ut, sier Andersen til NRK.no.
- Har du tips til saker om dårlig folkeskikk og køkultur? Tips oss!
Har satt ut gjerde
Og mange er mindre påpasselige jo flere folk det er rundt dem. Andersen forteller at de fleste har senkede skuldre når det er liten trafikk ved bagasjebåndet. I perioder av døgnet hvor det er mange som reiser, blir folk veldig ivrige etter å få bagasjen sin. De har det også travlere med å komme seg ut av flyplassen.
– Da blir det fort et høyt stressnivå. Det har hendt at vi har satt ut et gjerde akkurat der bagasjen kommer ut fordi det klumper seg så innmari med mennesker i området, sier Andersen.
Emneknaggen Gardermoen eller OSL på bildedelingstjenesten Instagram resulterer med jevne mellomrom i bilder tatt ved bagasjebåndet. I tillegg har flere kommentert, og mange klarer ikke å forstå hvordan det går an å ikke se den røde stripa.
Puls-programleder Truls Pedersen la for tre uker siden ut et bilde fra bagasjebåndet på Oslo lufthavn. Under stod teksten «Behind betyr foran, ikke sant?!», og emneknaggene idioter, kørka, osl, og hverdagspoliti.
– Det er litt typisk norsk å tenke først meg selv, og så meg selv. Men at jeg irriterer meg over det sier noe om hvor godt vi har det. Men streken er der for en grunn. Hadde alle fulgt oppfordringen, ville det blitt lettere for alle også, sier Pedersen til NRK.no.
Han mener vi må bli flinkere til å si ifra og til å tenke på andre enn bare oss selv.
– Folk vil jo ikke fremstå som masete eller pirkete, men det handler jo om ren høflighet.
- Skal du ut og reise? Pass på passfella!
- Les hva som er dine rettigheter ved en flystreik
– Det er en grunn til at linja er der
Den største utfordringen når folk står så tett inntil båndet som de gjør er ifølge Andersen den stressende situasjonen det skaper for dem som står bak.
– Å måtte brøyte seg frem er ubehagelig både for den som skal hente bagasjen sin, og for den som presses i ryggen, sier han.
Oppfordringen fra Oslo lufthavn er derfor klar:
– Spre dere litt mer ut langs båndet, så alle får bagasjen sin. Stå bak den røde linjen – det er en grunn til at den er der! understreker Andersen.
Varierer fra flyplass til flyplass
Reiselivsdirektør i Virke, Rolf Forsdahl, har mange ganger sett at reisende presser seg frem, henger over bagasjebåndet og hindrer andre i å få tak i egen bagasje.
– Dette er en lite ønskelig atferd blant flypassasjerer. Noen ganger er de flokkdyr, og av og til er de ignorante og tenker ikke fleksibilitet og fornuft i det de gjør, sier Forsdahl til NRK.no.
Han mener vi som oppegående mennesker bør tenke såpass at om vi oppfører oss fornuftig og følge anvisningene som er gitt, vil det bli lettere for andre å hente sin bagasje.
Reiselivsdirektøren ønsker ikke å spekulere i om reisende i andre land er bedre enn oss, men forteller at områdene for bagasjeutlevering er varierer fra flyplass til flyplass.
– Noen plasser er det naturlig å stå mer tilbaketrukket, mens andre plasser er bedre merket og har synligere skilter, sier han.
- Har du sjekket kofferten etter ferieturen? Se hvilke småkryp som kan bli med i bagasjen.
– Kunne vært bedre merket
Forsdahl mener merkingen med fordel kunne vært enda bedre, og at streken på gulvet ikke nødvendigvis er tilstrekkelig.
– Alle flyplasser har terminaler og store tavler i taket ved hvert bånd. Det burde være overkommelig å ha skilter under disse, med informasjon om å holde avstand til båndet. Det er her alle passasjerer retter blikket når de skal hente bagasjen sin.
Oslo lufthavn opplyser at det har vært vurdert å ha informasjonen på tavlene. Da kom de frem til at det ikke var nødvendig, og at nåværende merking er tilstrekkelig.
– Vi kom frem til at det var mye info der allerede, men det er dermed ikke sagt at vi ikke lytter til gode råd. Kommer det en henvendelse knyttet til dette, kommer vi helt sikkert til å vurdere det igjen. Livet i terminalen er i en konstant prosess med rom for forbedringer, sier medieansvarlig ved OSL, Joachim Westher Andersen til NRK.no.
- Slik blir ferieåret 2014. Se hvilke reisemål som er de mest populære.