– Skolebarn som har god tilgang til trær, busker og gras, har bedre kognitiv utvikling enn skolebarn som ikke har det, sier forsker Mark Nieuwenhuijsen i en epost til NRK.
Nederlenderen er en av 13 forskere bak rapporten som er basert på 2,500 andre- til fjerdeklassinger i Barcelona. Barna med god tilgang til grøntområder hadde langt bedre arbeidsminne og konsenstrasjonsevne enn sine medelever.
– Resultatene viser hvor viktig grøntområder er for barn. Hvis ikke skoler har mye av trær, busker og gress fra før, bør lokale myndigheter gjøre skolene grønnere. Det er viktig for deres utvikling, sier Nieuwenhuijsen.
- Les også:
Trussel mot grøntområder i byer
– Dette viser at kontakten med grøntområder som barn har betydning for deg. Det å være ute i naturen setter spor for resten av livet og ikke bare i barneårene, sier forsker Per Egil Mjaavatn ved NTNU til NRK.
Han mener fortettningspolitikken er en liten trussel mot grøntområder i byene.
– Noen steder mister man muligheter for å lage åpne og grønne områder fordi man ønsker å fortette. Men vi ser fra byer som har lagt vekt på parklignende områder hvor fantastisk stor betydning det har for trivselen til byens innbyggere.
Mjaavatn har tidligere forsket på virkningen av barn som leker mye ute, og har funnet ut at dette styrker barnas motoriske, kognitive og sosiale utvikling.
– Skal slippe å reise langt
– Grøntområder alltid vil være viktig for norske kommuner, sier Helge Eide. Han er direktør for interessepolitikk i kommunenes interesseorganiasjon KS
Han mener de fleste skolebarn i Norge har god tilgang til grøntområder.
– Det kan være en mer aktuell problemstilling i byene, men grøntområder og beplanting inngår både i byutvikling generelt og planlegging og utforming av nye skoler eller ombygging av gamle.
– Dette er ikke bare viktig for barn, men for befolkningen generelt. Folk skal slippe å reise langt for å kunne oppleve grønne lunger eller friluftsområder, sier Eide.
- Les også: