Sommerferien er på trappene, og snart starter storinnrykket av turister på landets lufthavner. Men ikke alle er like glade i å tilbringe tid på flyplassen.
– Hovedgrunnen til at man ikke synes det er noe særlig å oppholde seg på flyplasser, er at det ikke er noe interessant å gjøre der.
Det sier reiseekspert og redaktør i magasinet Vagabond, Helge Baardseth, til NRK.no.
Baardseth har antageligvis brukt mer enn gjennomsnittlig mange timer på flyplasser rundt om i verden. Han synes det er synd at Norges største flyplass, i motsetning til en del andre internasjonale storflyplasser, ikke har satset mer på ikke-kommersielle tilbud.
– På Oslo lufthavn kommer du nesten ikke inn på flyet uten å gå gjennom en paradegate av brennevin og parfyme. Det synes jeg er helt borte i natta!
– Se mot Schiphol
Reiseredaktøren tror at ved å satse tungt på taxfree og kommersielle tilbud, får reisende et dårligere forhold til flyplassen enn det som er nødvendig.
– Denne type flyplasser, som vi også ser andre steder i verden, forsimpler hodet ditt. Parfyme- og brennevinskonseptet har gått ut på dato, sier han.
Hans personlige flyplassfavoritt ligger i Nederland.
– Se på Schiphol i Amsterdam, der man kan skue ekte Rembrandt-verker, der musikere spiller jazz i et hjørne og der det finnes et eget flyplassbibliotek hvor folk kan sitte og kose seg med bildebøker. I Norge og på Oslo Lufthavn er det totalt mangel på innhold, for utenom det dønn kommersielle, sier Baardseth.
OSL: – Passasjerene får det de ønsker
Vagabond-redaktøren kan mest sannsynlig se langt etter et bedre kulturtilbud på hovedflyplassen. For ifølge medierådgiver Lasse André Vangstein ved Oslo Lufthavn (OSL) står ikke dette øverst på prioriteringslisten.
– Vi følger med på kundeundersøkelser for å finne ut hva de forskjellige reisende ønsker. Per i dag ønsker det soleklare flertallet et stort og variert spisetilbud og shoppingmuligheter. Det er den klare trenden og det vi prioriterer i dag, sier Vangstein til NRK.no.
Tilfeldige passasjerer NRK.no snakket med på flyplassen, bekreftet at de ønsket flere restauranter og mer shopping.
– Hvis jeg skulle ønske meg noe så er det litt større utvalg av spisesteder, og enda flere lekemuligheter for barna, sier Elin Akre-Trønnes, som reiser med datteren Madeleine til Berlin.
Fredrik Birkeland og Jeanette Bergquist, som står klar for avreise på OSL, ønsker også flere muligheter til å spise og sitte.
– Vi vil ha flere og bedre restauranter. Særlig noe særegent, sier Birkeland og Bergquist.
– Hva med kunst eller andre kulturelle innslag?
– Det er ikke kjempeviktig, vi hadde ikke hatt tid til å se på alt uansett. Men restauranter hadde vært bra. Og apotek. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er apotek her, sier Birkeland og Bergquist.
- Professor mener charterturer er «ut». Se hva som er den nye reisetrenden
Mindre plass per passasjer
Oslo Lufthavn er dog ikke helt blottet for kulturopplevelser. Tidligere i år åpnet lufthavnen det som omtales som Norges lengste kunstverk – som strekker seg over 250 meter i gangbroen til den midlertidige terminalen Pir Syd.
Andre kunstverk står nå bortgjemt på et lager. For eksempel er flere av de mye omtalte lyddusjene, som ble installert rundt om på lufthavnen da den åpnet, tatt vekk. Borte er også kunstverk som prydet området etter sikkerhetskontrollen.
– Vi er rett og slett i skvis på areal. Vi har nådd den kapasiteten flyplassen opprinnelig ble bygget for. I tillegg driver vi med en ganske betydelig utbygging, som skal bedre kapasiteten, sier Lasse André Vangstein i OSL.
Utbyggingen kommer til å resultere i en helt ny terminal, som skal stå klar i 2017. I mellomtiden er det satt opp en stor vegg i området etter sikkerhetskontrollen.
– Ombyggingen gjør at enkelte publikumsområder er blitt redusert, sier Vangstein.
Se video av den nye OSL-terminalen her
Ikke aktuelt å kopiere «verdens beste flyplass»
Nye kvadratmeter åpner opp for plass til kunstneriske innslag på flyplassen. Men foreløpig er det usikkert hva den nye terminalen skal fylles med utover gater.
– Vi liker å hente inspirasjon fra andre flyplasser, men nå er vel kanskje ikke den varianten de har i Singapore så aktuelt her, med basseng på taket. Vi har jo syv måneder vinter i året, sier Vangstein.
Changi-flyplassen i Singapore skal det godt gjøres å matche. Lufthavnen ble nylig kåret til verdens beste av det internasjonale konsulentbyrået Skytrax – for andre år på rad. Vinneren ble kåret etter at nær 13 millioner flyreisene fordelt på 110 nasjoner hadde avgitt sin stemme.
Her er Skytrax-listen over de aller beste flyplassene i 2014:
- Singapore Changi Airport
- Incheon International Airport
- München Airport
- Hong Kong International Airport
- Amsterdam Schiphol Airport
- Tokyo International Airport Haneda
- Beijing Capital International Airport
- Zürich Airport
- Vancouver International Airport
- London Heathrow Airport