I fjor rykket NAF ut hele 9045 ganger til medlemmer som trengte hjelp etter punktering. Mer enn halvparten av disse bilene var uten reservehjul.
Hvis man også inkluderer alle som ikke er NAF-medlemmer, regner organisasjonen med at rundt 15.000 bilister måtte be om hjelp selv om bilen hadde moderne "lappesaker".
For å spare plass og for å senke vekten, noe som også betyr lavere avgifter, leveres mange nye personbiler uten det gode gammeldagse reservehjulet. I stedet er de utstyrt med dekkskum og kompressor som kan fikse små punkteringer midlertidig.
Reparasjonssettet presser skum inn i det punkterte dekket slik at bilen kan kjøres til nærmeste verksted eller bensinstasjon. Slik fungerer det i hvert fall på papiret.
- LES OGSÅ:
Har sine begrensninger
– Men ofte virker ikke dette utstyret. Og mange vet ikke hvordan det skal brukes, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til NRK.no.
– Dessuten fungerer det ikke hvis hullet er større enn fire millimeter. Og fremmedelementet, for eksempel en spiker, må fortsatt sitte i dekket for at lappesakene skal ha effekt.
– Utstyret kan heller ikke fikse skader i dekkets sideflate. Nødløsningen er kun beregnet på tetting av hull i slitebanen. Det er faktisk ikke lov å bruke det til å lappe dekk som har fått en flenge i siden, forteller Engebretsen.
Han tror også at mange bileiere ikke vet at bilen har slike lappesaker. Da sier det seg selv at man trenger assistanse når dekket er flatt.
Hvis bilen din ikke har reservedekk, er Engebretsens råd at du tar med deg et vinterhjul som reserve på ferieturen. I hvert fall om bilen har en reservehjulsbrønn.
Han minner om at det er fullt lovlig å bruke vinterhjul som nødløsning om sommeren.
- LES OGSÅ:
– Fordeler og ulemper
– Det er mange fordeler med ikke å ha reservehjul, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening til NRK.no. Han anslår at minst halvparten av alle nye privatbiler leveres uten reservehjul.
– Lavere vekt betyr litt mindre forbruk av drivstoff og reduserte utslipp av CO2. Når man ser hele bilparken under ett, snakker vi om ganske store reduksjoner. Bedre plass i bagasjerommet er heller ingen ulempe, sier han.
Men Lillemork innrømmer at reparasjonsutstyret har sine begrensninger.
– En spiker eller skrue i dekket ordnes lett, men større hull eller en flenge i siden kan ikke tettes på denne måten. Samtidig vet vi at folk punkterer sjeldnere enn før. Så dette handler langt på vei om å veie fordeler mot ulemper, sier han.
Tore Lillemork mener at bilselgerne kan bli flinkere til å informere nybilkunder om hvordan lappesakene skal brukes.
– Dette er omtalt i bilens instruksjonsbok, men i en hektisk situasjon på veien kan punktering likevel være en utfordring. Å vise hvordan utstyret brukes bør derfor være fast rutine når nye biler overleveres, mener han.
- LES OGSÅ:
Hjulbolter en utfordring
Men også blant dem som har reservehjul i bilen, er det mange som ber om hjelp etter punktering. Det skjedde med nesten 4000 NAF-medlemmer i fjor.
– Enten sitter boltene så hardt fast at det punkterte dekket ikke lar seg fjerne. Eller så har jekken rustet fast. Dette er de vanligste årsakene til at folk med reservehjul ringer til oss, forteller Jan Ivar Engebretsen.
Assistansestatistikken viser også at 583 NAF-medlemmer fikk problemer fordi de kjørte med løse hjulbolter i fjor. Hele 369 av dem mistet hjulet.
Og i 168 tilfeller opplevde føreren at en eller flere hjulbolter knakk tvers av mens bilen var i fart.
– Hvis boltene sitter for løst, har man gjort en dårlig jobb da hjulene ble satt på. Knekker de, er de skrudd altfor hardt til. Tung last og humpete veier gjør dette til en ekstra utfordring nå om sommeren, sier Engebretsen.
Ferske tall fra NAF viser at antallet som trenger hjelp etter punktering holder seg høyt: