Hopp til innhold

- Uforsvarlige arbeidsforhold i luften

- Dager på 12 timer med snø og storm er 100 prosent uforsvarlig, mener pilot. FBIs nye undersøkelse viser at norske piloter opplever arbeidstidsbestemmelsene som uforsvarlige.

SAS i lufta

«Det er galskap å fly 14 timer i strekk. Man blir trøtt, mister konsentrasjonen, og gjør store feil», forteller en pilot.

Foto: Jan Inge Ebbesvik / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I en undersøkelse Forbrukerinspektørene har utført blant 1100 SAS-og Norwegianpiloter, kommer det frem at svært mange synes de har for lange arbeidsdager.

70 prosent sier de opplever gjeldende arbeidstidsbestemmelser som uforsvarlige eller en sikkerhetsrisiko.

Les også: Søvnmangel er blodig alvor

Jeg jobbet 17 av 21 helger. Det fremmer ikke familieliv eller sosiale nettverk. Min datter gråt av glede da jeg så en av hennes fotballkamper i slutten av juni.

Anonym pilot i FBIs undersøkelse

Lange dager

Aleksander wasland

Aleksander Wasland, nestleder i Norsk flygerforbund til NRK.no.

Foto: Rune A. hansen / NRK

Pilotene har lov til å jobbe inntil 60 timer i uken og inntil 15 timer dagen, og arbeidsdagenr på 13 timer er vanlig.

- At 70 prosentopplever arbeidstidsbestemmelsene som uforsvarlige, synes vi er veldig høyt. Det er skuffende, men desverre ikke veldig overraskende, sier Aleksander Wasland, nestleder i Norsk flygerforbund, til NRK Forbrukerinspektørene.

Han forteller videre at resultatene reflekterer en stemning som viser at flygerne har kommet til et nivå hvor de kommer til å bli slitne.

- Nå må det skje noe. Undersøkelsen speiler en så stor frustrasjon at man ikke kan sitte stille å se på en slik utvikling, understreker han.

Wasland synes det verste med undersøkelsen er helhetsinntrykket av at flygerne er slitne.

- Det er det mest dramatiske. Dette en ingen tradisjonell fagforeningskamp om høyere lønn eller mer fritid. Det er en seriøs reaksjon på at pilotene er slitne. Vi i Norsk flygerforbund har sagt fra om dette lenge, men vi kjemper en kamp mot et stort EU-direktiv. Dette handler dessverre om økonomi, legger han til.

Dager på 12 timer med snø og storm er 100 prosent uforsvarlig. Du sitter i 80 + desibel støy, og i et klima som ville vært forbudt ethvert annet sted.

Anonym pilot i FBIs undersøkelse

- Langt unna maksgrensen

Tomas Hesthammer

Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian.

Foto: Norwegian
Magnild Meltveit Kleppe

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: Ole Jørgen Kolstadbråten / NRK

SAS har ikke kommet med noen kommentar til FBIs undersøkelse.

Men Norwegian påpeker at arbeidstidsbestemmelsene er fremforhandlet av pilotene selv, og sier det er de som først og fremst har ønsket et 5-4 system, det vil si med fem dager på jobb og fire dager fri.

- Vi er heller ikke i nærheten av å arbeide opp mot maksimalt antall timer innenfor EU-lovgivningen, som er 900, opplyser Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian, til NRK.no.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa synes undersøkelsen er urovekkende, men vil ikke gå inn på enkelthetene i undersøkelsen.

- Jeg vil be Luftfartstilsynet vurdere både undersøkelsen og synspunkter som har kommet frem rundt arbeidstidsordningene den siste tiden. Men det er viktig å understreke at det er trygt å fly i Norge, og det skal være trygt å fly i Norge, sier statsråden til Forbrukerinspektørene.

Les mer om arbeidstidsbestemmelsene til piloter her.

Kan noen med hånden på hjertet si at de er ”fit for flight” når arbeidsdagen blir 15 timer?

Anonym pilot i FBIs undersøkelse

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)