- Alt tyder på at et stort antall biler har vinterdekk på norske sommerveier. Nå om dagen ser jeg mange biler med slike dekk på parkeringsplassene, sier kommunikasjonsrågiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).
- Dette går på sikkerheten løs. Jeg liker ikke å tenke på at jeg kanskje møter en av disse bilene når jeg kjører hjemover, legger han til.
Vil ha lovforbud
Redaktøren i bilbladet Auto motor & sport, Jan Henry Svendsen, er enig. Han mener dette er et stort problem, og ber myndighetene vurdere et lovforbud mot bruk av piggfrie vinterdekk på sommerføre.
- Sikkerheten blir ekstremt mye dårligere med slike dekk om sommeren. Dette handler om liv og helse, sier han.
Våt veibane
Vinterdekk, våt asfalt og sommervarme kan være en livsfarlig kombinasjon.
- Mange vil bli overrasket over hvor lett det er å få vannplaning når man kjører med slike dekk på våt og varm veibane, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Han mener ett av de største problemene er det som kan skje hvis man mister kontrollen på grunn av vannplaning i en høyresving. Da havner man i venstre kjørebane, med stor fare for frontkollisjon.
LES OGSÅ:
Ikke forbudt
Det er ikke forbudt å bruke vinterdekk om sommeren, forutsatt at mønsterdybden er over minstekravet og at dekkene er piggfrie.
Ifølge norske regler kan sommerdekk brukes til de har en mønsterdybde på 1,6 millimeter. For vinterdekkene er minstekravet 3 millimeter.
NAF-eksperten mener en av grunnene til den utstrakte sommerbruken av vinterdekk er denne forskjellen mellom kravene til mønsterdybde. Det er lommeboka som bestemmer.
- Mange fortsetter å kjøre med vinterdekk om sommeren for å "bruke opp" resten av mønsteret i den varme årstida. Her skal det spares penger, i stedet for å kjøpe nye sommerdekk. Men da ser man helt bort fra sikkerheten, mener han.
- Dessuten opplever mange at vinterdekk er mer stillegående, noe som også kan gjøre det lettere å fortsette å bruke dem når varmen kommer.
Men det er ikke spesielt smart, sier Engebretsen. Han har jobbet med bil siden 1975, og er spesielt opptatt av dekksikkerhet.
Tankevekkende
I fjor sommer gjennomførte Engebretsen en tankevekkende sammenligning mellom egenskapene til sommer- og vinterdekk på våt asfalt i sommerklima.
I 80 kilometers hastighet og 6 varmegrader var vinterdekkenes bremselengde 10,5 meter lenger enn sommerdekkenes.
Når temperaturen steg til 20 grader og bilens hastighet var redusert til 50 km/t, økte differansen i bremselengde til 14,5 meter. - Det viser at varmegrader er vinterdekkenes største fiende, sier Jan Ivar Engebretsen.
Testen ble gjennomført med samme bil, og med tre år gamle halvslitte sommerdekk (litt over 5 mm mønsterdybde) og halvslitte piggfrie vinterdekk (dybde 3,7 mm).
Fire håndflater
NAF-eksperten minner om at dekkenes kontakt med veibanen kun tilsvarer størrelsen på fire håndflater.
- Når en bil på over ett tonn kjører i høy hastighet med fire mennesker ombord, på vinterdekk om sommeren, sier det seg selv at føreren gambler med sikkerheten. Dette er et stort problem, mener Jan Ivar Engebretsen.
NAF anbefaler 3 millimeter som mønsterdybde for både sommer- og vinterdekk, og er i dialog med myndighetene om denne saken.
LES OGSÅ:
- Enorm forskjell
Bilbladet Auto motor & sport har gjort en tilsvarende sammenlignende test av sommer- og vinterdekk i varmt vær. Med like dramatisk resultat.
- Forskjellene er enorme, sier redaktør Jan Harry Svendsen.
- Vår test viser at når man bråbremser fra 100 km/t på motorvei, vil en bil med vinterdekk fortsatt ha en hastighet på 56,6 km/t når en tilsvarende bil med gode sommerdekk har stanset helt.
- Sagt på en annen måte: med piggfrie vinterdekk øker bremselengden med hele 34 meter i sommertida.
- Kjører du med vinterdekk rett bak en bil som har sommerdekk og som bråbremser i høy hastighet, er du nesten garantert å kollidere, sier Svendsen.
Piggfrie vinterdekk er myke, med lav rullemotstand og et mønster som er laget for å gi et godt grep på snø og is. Bruker man dem om sommeren, blir effekten den motsatte.
- Gambler med liv og helse
Bilbladet har også testet dekkenes evne til å tåle vannplaning på en rett strekning med 8 millimeter dypt vann.
Vinterdekkene vannplanet allerede ved 51,8 km/t, mens sommerdekkene først fikk problemer ved 83,2 km/t.
- Dette viser at vinterdekk om sommeren er gambling med liv og helse, sier Svendsen. Han mener politiet bør fokusere mer på problemet med slike dekk om sommeren.
- Men aller helst bør myndighetene vurdere et lovforbud mot vinterdekk i den varme årstida, mener han.
LES OGSÅ: